نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5549
-
الف
+

جشن باستانی نوروز در تاجیکستان + تصاویر

تاجیکستان، یکی از سه کشور فارسی‌زبان جهان، هم‌راه و هم‌دوش با ملت ایران و افغانستان به استقبال عید نوروز می‌رود.

به گزارش آی فیلم2، مراسم جشن عید نوروز که در تاجیکستان به نام «جشن بزرگ» معروف است، از نمادهای فرهنگی این کشور به شمار می‌رود و در دهه اول حمل/فروردین در سراسر تاجیکستان از نوروز و بهار طبیعت تجلیل به عمل می‌آید.

تاجیک ها هم تقریبا هم چون ایرانی ها دسترخوان «هفت سین»، «هفت‌شین» و «هفت‌میم» می چینند.

«هفت میم» شامل ماهی سرخ، میگو، مشک، می، میسه (نوعی گیاه کوهی بهاری) و میوه است که از سنت‌های باستانی نوروز اقوام آریایی به شمار می‌رود.

شهد، شیر، شیرینی و شکر ناب، شمع، شمشاد و شایه‌اندرخوان، «هفت‌شین» تاجیکی‌هاست. ماهی در این سفره وجود ندارد و در عوض گل، آب، آینه و قرآن روی سفره می‌گذارند.

 قانون دسترخوان این است: «سفره باید پُر باشد.» مهمان‌ها کنار دسترخوان می‌نشینند و هر زمان که بخواهند از خودشان پذیرایی می‌کنند. اضافه شدن «هفت میم» سفره‌های نوروزی تاجیکستان نیز اخیرا برای بزرگداشت با شکوه‌تر عید نوروز گرفته شده است.

مردم تاجیکستان جشن نوروز را به خیابان ها می کشاندند تا همه در آن شریک باشند در واقع نوروز در تاجیکستان فقط به خانه ها نمی آید بلکه تمام شهر را متحول می کند.

به مناسبت نوروز، برنامه‌ها و مسابقات مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی در تاجیکستان انجام می‌شود که در آن ها مردم حضور فعال دارند.

در تاجیکستان به مناسبت ایام نوروز به مدت شش روز رخصتی رسمی اعلام می شود که طی این روزها در سراسر این کشور برنامه های مختلف فرهنگی و ورزشی برگزار می‌شود.

بازدید از مناطق تفریحی نظیر دره ورزاب، رامیت، خواجه آبگرم و... از برنامه های است که بخش قابل توجهی از ساکنان شهر دوشنبه و مناطق پیرامونی آن در روزهای جشن نوروز انجام می‌دهند.

بازی های نوروزی در تاجیکستان

نوروز برای تاجیکستانی ها فقط در دید و بازدید خلاصه نمی شود. بازی ها و رقابت های ورزشی محلی بخش جدایی ناپذیر از جشن نوروزی در تاجیکستان است.

برای نمونه بزرگ ترها در روستاها به بازی هایی چون اسب سواری، کشتی گیری، خروس جنگی، مسابقات طناب کشی و نیز "بزقاپی"(Buzkashi) می پردازند.

در روستاهای تاجیکستان به مناسب نوروز اهالی به میدان مرکزی روستا یا محلی خوش‌منظره می‌روند و به نواختن موسیقی و رقص و پایکوبی مصروف می‌شوند.

تاجیکستان یکی از کشورهایی است که برای جشن نوروز اهمیت زیادی قائل بوده و مردم این کشور نوروز را جشنی ملی و نقش آن را در همبستگی و صلح و دوستی میان مردم جهان موثر می دانند. مردم تاجیکستان از نوروز به عنوان رمز دوستی و زنده شدن تمام موجودات یاد می‌کنند.

اما شاید مهم ترین قسمت جشن نوروز برای تاجیکستانی ها، جشن انتخاب ملکه(عروس) است که به یک جشن ملی بدل شده و در شبکه های تلویزیون این کشور نیز پخش می شود.

این جشن شامل رژه زنانی است که لباس های محلی به تن کرده و اقلام مربوط به جشن را با خود حمل می کنند.

در این مراسم همچنین در حالی که مردان و زنان جوان می رقصند و موزیسین ها می نوازند، دختری(عروس نوروز) با لباس سفید و دختر دیگری(عروس بهار) با لباس سبز بر تن از راه می رسند.

بیشتر بخوانید:

برگزاری جشن مشترک بهاری افغانستان و تاجیکستان

نگاهی به جشن رنگارنگ نوروز در تاجیکستان

«کاروان شادیانه نوروزی» در پایتخت تاجیکستان + تصاویر

م ح

نظر شما
ارسال نظر