نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
6313
-
الف
+

هنرمندان ایرانی و افغانستانی که در سال 98 دار فانی را وداع گفتند

در این گزارش یادی می کنیم از هنرمندان کهنه کار تیاتر، سینما و تلویزیون ایران و افغانستان که در سال روان از دنیا رفتند.

به گزارش آی فیلم2، این روزها که به پایان سال و رسیدن سال نو نزدیک می شویم، یاد درگذشتگان سینمای ایران و افغانستان بیشتر زنده می‌شود؛ هنرمندانی که در تیاتر، سینما و تلویزیون جایگاه به خصوصی داشتند و اکنون جای خالی بسیاری از آن‌ها دیگر پرشدنی نیست.

سال 1398 خورشیدی از آن سال هايی بود كه به اهل هنر وفادار نبود و هنرمندان بسياری از بین جامعه‌ هنری ایران و افغانستان دار فانی را وداع گفتند.

در این گزارش به نام برخی هنرمندان عرصه تیاتر، سینما و تلویزیون ایران و افغانستان اشاره کردیم که به آرامش رسیدند و خاطره‌های‌شان برای‌ ما جاویدان شد.

«محمد مطیع»

تنها چند ساعت تا تحویل سال ۱۳۹۸ باقی مانده بود که خبر درگذشت «محمد مطیع» بازیگر کهنه کار تیاتر، سینما و تلویزیون ایران منتشر شد.

«محمد مطیع» بازیگر سینما و تلویزیون ایران در آخرین روز از سال 97 در منزل شخصی خود در کشور سویدن و به عمر ۷۵ سالگی درگذشت.

تماشاگران سینما و ‌تلویزیون بازی وی را در سریال‌هایی چون «هزار دستان»، «سلطان و شبان»، «کوچک جنگلی»، «امیر کبیر»، «تبریز در مه» شاهد بودند.

«جمشید مشایخی»

به فاصله دو هفته بعد، خبر درگذشت «جمشید مشایخی» از بازیگران کهنه کار ایرانی در محافل هنری پیچید.

«جمشید مشایخی» که در طول رخصتی های نوروز در شفاخانه عرفان بستری بود، شامگاه ۱۳ حمل/فروردین از دنیا رفت تا نخستین مرگ بهاری سال روان رقم بخورد.

مشایخی در طول سال‌های پرشمار فعالیت خود در بیش از ۹۰ فلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرد. نقش‌آفرینی‌های او در سریال های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» فراموش‌نشدنی است.

«قاسم مسرور»

استاد «قاسم مسرور» آوازخوان، هنرپیشه تیاتر و سینمای هرات در تاریخ ۱۲ سرطان(تیر) سال روان به عمر 77 ساله‌گی درگذشت. 

وی در کنار آواز و موسیقی، کار در عرصه تیاتر و سینما را نیز دنبال کرد و در کنار اساتیدی چون «محمد غوث عسکر زاده»، «فرحت هروی»، «محمد صدیق بلبل»، «غلام فاروق سرخوش»، «نعمت الله حسین زاده »و دیگران به اجرای نمایشات دیدنی و اجرای آهنگ‌های به یاد ماندنی میهنی و محلی پرداخت.

استاد «محمد قاسم مسرور» هنرمندی بود که گنجینه ای ارزشمندی از آثار محلی و فولکلوریک سرزمین افغانستان را در سینه خویش جای داده بود.

 «غفار قطبیار»

«غفار قطبیار» یکی از چهره‌های مطرح سینمایی نیز در تابستان سال روان در ماه سنبله/شهریور به نسبت مریضی که عاید حالش بود، دار فانی را وداع گفت.

وی در فلم ها و سریال های بسیاری ایفای نقش کرده بود و بیشتر به عنوان کرکتر های منفی ظاهر می شد.

قطبیار برای نخستین بار در فلم «زخم زندگی» به ایفای نقش پرداخت و با بازی در فلم «بر باد رفته» به شهرت بسیاری دست یافت.

«داریوش اسدزاده»

«داریوش اسدزاده» دیگر هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران بود که سوم سنبله/شهریور سال روان در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

بازی در دو سریال «سمندون» و «خانه سبز» و فلم های سینمایی زیادی مثل «دو نیمه سیب»، «همسر»، «زمان از دست‌رفته» بخشی از کارنامه این هنرمند بود.

«ابراهیم آبادی»

«ابراهیم آبادی» بازیگر سینما، تیاتر و تلویزیون ایران روز نهم آبان ماه درگذشت.

سریال‌های «مختارنامه»، «پاورچین»، «شب دهم» و «معصومیت از دست رفته» از جمله آثار شناخته شده وی در تلویزیون هستند.

«شهلا ریاحی»

«شهلا ریاحی» بازیگر با سابقه تیاتر، سینما و تلویزیون و نخستین زن کارگردان ایران در ماه جدی/ دی سال روان از دنیا رفت.

«شهلا ریاحی» متولد ۱۳۰۵ بود که علاوه بر سال‌ها حضور در عرصه بازیگری تیاتر، تلویزیون و سینما با ساخت فلم «مرجان» به عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران نیز شناخته می شد.

«آصف جلالی»

«آصف جلالی» نیز از طنزپردازان و کمیدین های مشهور افغانستانی به دلیل حمله قلبی در ماه جدی/دی سال روان دار فانی را وداع گفت.

این کمیدین مشهور افغانستان که او را با نام «کاکا آصف» می شناختند، در چند فلم سینمایی هم نقش هايی را بازی کرده است که از جمله آن می توان از بازی در 2 بخش سریال «بلبل»، یک قسمت سریال «میرک»، فلم کمیدی به نام «زمونژ مکتب» و فلم هنری «درد» نام برد.

او برنامه هایی را در برنامه های تلویزیون های مختلف از جمله شبخند و  خنده بازار اجرا کرده است.

«قادر فرخ»

چندی بعد «قادر فرخ» بازیگر سینما و تیاتر افغانستان نیز در ماه جدی/دی بر اثر بیماری قلبی در ترکیه درگذشت.

آقای فرخ تجربه نقش آفرینی در فلم‌های سینمایی و تیاتر زیادی را در در کارنامه هنری خود داشت که از جمله می توان با «دختر با پیراهن سپید»، «شکست محاصره»، «پرنده های مهاجر»، «ردپا»، «چشم های سرگردان»، «تابستان داغ کابل»، «کاغذ پران باز» و «نیلوفر در باران» اشاره کرد.

«ولی الله شیراندامی»

«ولی الله شیراندامی» بازیگر و کارگردان کهنه کار تیاتر، سینما و تلویزیون ایران متولد ۱۳۱۰ در شهر «مرو» در تاریخ  ۱۱ دلو/بهمن در شفاخانه رسول اکرم(ص) تهران در سن 88 سالگی درگذشت.

وی در بیش از ۳۰ تیاتر بازی و کارگردانی داشت و در سریال هایی همچون «کژدم 33» و «آژانش دوستی»، «مختارنامه» و «دلیران تنگستان» به ایفای نقش پرداخته بود.

«ملکه رنجبر»

«ملکه رنجبر» بازیگر پیشکسوت ایران با کارنامه شش دهه نقش آفرینی در عرصه سینما، تلویزیون و تیاتر، روز گذشته ۸ حوت/اسفند ۱۳۹۸ در سن ۸۱ سالگی چشم از جهان فروبست.

مجموعه سریال های «زیر آسمان شهر»، «آژانس دوستی»، «دفترخانه شماره ۱۳»، «آشپزباشی»، «پاتوق»، «روزهای آرزو»، «گردنبند»، «بازگشت پرستوها»، «خانه به خانه»، «زیر گنبد کبود»، «رنگ سبز نارون» و «داستان یک شهر» از جمله سریال هایی است که این بازیگر ایرانی در آن ها نقش بازی کرده بود.

«علی ابوالحسنی»

«علی ابوالحسنی» بازیگر سریال های کمیدی دهه 70 و 80 تلویزیون، گرداننده و مستند ساز ایرانی عصر روز گذشته 10 حوت/اسفند 1398 دارفانی را وداع گفت.

وی با برنامه «جنگ ۷۷» ساخته «مهران مدیری» به چهره‌ای شناخته شده در برنامه‌های طنز تلویزیونی تبدیل شد.

«علی ابوالحسنی» در آثاری همچون «ملک پدری»، «ابراهیم خلیل الله»، «ارمغان تاریکی»، «روزگار جوانی»، «بابا من زن بگیر نیستم»، «شاه خاموش» و ... به عنوان بازیگر، چهره‌پرداز و جانشین تهیه‌کننده حضور داشته است.

م ح

نظر شما
ارسال نظر
عاصف کیانی

روح شان شاد ! جنت جاي شان ، اينها شمع شدند و سوختند ومردم را با هنر شان پيام همزيستي و اندرز دادند و نور نشاط بخشيدند. مأموريت و نقش انساني خود را خوب به نمايش گذاشتند.

لاله فروغ

روحشان شاد .

یوسف مولوی

خدا رحمتشون کند.