نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5122
-
الف
+

بازیگرانی که روزگاری خنده بر لب مردم می نشاندند

در این گزارش نگاهی به کارنامه هنری کمدین های ایرانی پرداخته ایم که اکنون دربین ما نیستند.

فلم ها و سریال های طنز لحظات خوشی را برای همه رقم زده و از کمدین ها خاطره بیشتری در ذهن افراد باقی مانده است.

به بهانه درگذشت «علی ابوالحسنی» بازیگر سریال های کمیدی دهه 70 و 80، سراغ کمدین هایی رفتیم که اکنون بین ما نیستند اما هنوز هم با شنیدن و دیدن صدا و تصویرشان یاد و خاطره های آنها زنده می شود.

علی ابوالحسنی

«علی ابوالحسنی» در سال ۱۳۵۱ در کرمانشاه متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشته بازیگری بود و فعالیت خود را از تیاتر شروع کرد.

وی با برنامه «جنگ ۷۷» ساخته «مهران مدیری» به چهره‌ای شناخته شده در برنامه‌های طنز تلویزیونی تبدیل شد.

«ساعت خوش»، «ببخشید شما؟» و «پلاک ۱۴» از دیگر کارهای وی با مهران مدیری می باشد.

ابوالحسنی بعدها در فلم های سینمایی نیز مثل «مانی و ندا» به ایفای نقش پرداخت؛ اما حضور او در دهه ۸۰ و ۹۰ در کارهای کمیدی تلویزیون رو به کاهش رفت و او را به سوی برنامه سازی مستند و کارهای تلویزیونی غیرطنز مثل «ارمغان تاریکی» و «معمای شاه» برد.

«علی ابوالحسنی» در آثاری همچون «ملک پدری»، «آقای زرنگ»، «رستوران خانوادگی»،«دنیای وارونه»، «ابراهیم خلیل الله»، «ارمغان تاریکی»، «روزگار جوانی»، «بابا من زن بگیر نیستم»، «شاه خاموش»، «تهران ۱۵۰۰»، «معمای شاه» و «سیگنال موجود است» به عنوان بازیگر، چهره‌پرداز و جانشین تهیه‌کننده حضور داشته است.

حسین محب اهری

«حسین محب اهری» متولد ۱۳۳۰ هجری خورشیدی در تهران از جمله بازیگران سینما، تیاتر و تلویزیون بود که در آثاری از جمله «محله برو بیا»، «محله بهداشت»، «علی البدل»، «دردسر‌های عظیم ۲»، «پایتخت ۲»، «تبریز در مه»، «مختارنامه» و «شب عید» به ایفای نقش پرداخته بود. 

این بازیگر دانش آموخته ادبیات فارسی بوده و از سال ۱۳۵۰ در بخش عکاسی تیاتر نیز مصروف به کار شد.

داوود اسدی

داوود اسدی زاده ۶ قوس/آذر ۱۳۴۸ هجری خورشیدی، بازیگر تلویزیون و سینمای ایران بود.

او با نقش آفرینی در سریال «ساعت خوش» مشهور شد که در این برنامه، یکی از نویسندگان آیتم‌ها هم بود.

وی در تهران به فعالیت هنری می پرداخت، علاوه بر این‌ها دهه ۷۰ برای داوود اسدی یک دهه طلایی محسوب می‌ شد، چرا که در آن زمان بیش از ۱۷ اثر در کارنامه کاری او ثبت شده است.

اسدی که سابقه نویسندگی هم دارد با «پرواز ۵۷» و «ساعت خوش» که ساخته مهران مدیری است، چهره پرخنده را که گاهی با گیجی و سرخوشی ویژه‌ای همراه بود از خود به جا گذاشته است. «صد و یک راه برای ذله کردن پدر و مادر‌ها» و «نرگس» هم سریال های دیگری می باشد که این بازیگر در آن‌ها حضور داشته است.

داوود اسدی روز ۳ حمل/فروردین ۱۳۸۷ در سن ۳۸ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

عارف لرستانی

عارف لرستانی زاده ۱۵ دلو/بهمن ۱۳۵۰ هجری خورشیدی در کرمانشاه، بازیگر تیاتر و تلویزیون ایران بود. با سریال «جنگ ۷۷» به کارگردانی «مهران مدیری» پا به عرصه بازیگری گذاشت.

پس از آن در چندین سریال دیگر از جمله «پلاک 14»، «ببخشید شما؟»، «نود شب»، «مرد دو هزار چهره»، «شوخی کردم» و «در حاشیه»  با او همکاری کرد. او روز شنبه ۲۶ حمل/فروردین ۱۳۹۶ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

محمود بنفشه خواه

محمود بنفشه‌خواه در ۲۷ میزان/مهر ۱۳۲۱ هجری خورشیدی در تهران زاده شد. او بازی در تلویزیون را در سال ۱۳۶۵ با حضور در نقش کوتاهی در سریال «ماجراهای آقای خیرخواه» و بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با بازی در فلم «مدرسه پیرمردها» آغاز کرد.

آخرین حضور بنفشه‌خواه در سینما، بازی در فلم «پسر آدم، دختر حوا» به کارگردانی «رامبد جوان» در سال ۱۳۸۷ بود. او عضو انجمن بازیگران سینمای ایران، خانه سینما و خانه تیاتر بود و نزدیک به ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف سینما و تیاتر حضور داشت.

وی در سریال های «باغچه مینو»، «بدون شرح»، «خواب و بیدار»، «پشت کنکوری‌ها» و «ولایت عشق» هم نقش آفرینی کرده است.

بنفشه‌خواه در روز چهارشنبه ۱۸ حمل/فروردین ۱۳۸۹ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

کیومرث ملک مطیعی

«کیومرث ملک مطیعی» بازیگر کهنه کار سینما ، تلویزیون و تیاتر ایران که مخاطبان تلویزیون آی فیلم 2 هم اکنون شاهد نقش آفرینی وی در سریال «زیر آسمان شهر 2» هستند، در سال 1315 خورشیدی در «تهران» به دنیا آمده است.

«کیومرث ملک مطیعی» در سریال «زیر آسمان شهر» که سال 1380 از صدا و سیمای ایران نشر شد، نقش «غلام شش لول بند» پدرکلان داکتر بهتاش سرایدار را بازی کرد و در کنار «ملکه رنجبر» «مهران غفوریان»، «حمید لولایی»، «نصرالله رادش» و «یوسف تیموری» یکی از سریال های ماندگار تلویزیون ایران را به نام خودشان ثبت کردند.

ملک مطیعی فعالیت های هنری خود را در سال 1330 از تیاتر شروع کرد اما اولین حضور وی به عنوان بازیگر در سینما سال 1350 به کارگردانی «محمد متوسلانی» آغاز شد.

«کیومرث ملک مطیعی» پیش از نقش آفرینی در سریال «زیر آسمان شهر»، در سریال پر طرفدار «پس از باران» به کارگردانی «سعید سلطانی» در کنار بازیگرانی چون «محمود پاک نیت»، «کتایون ریاحی»و «مرجان محتشم» ایفای نقش نمود.

چند ماه قبل نیز سریال «مدرسه ما» محصول سال 1388 از شبکه آی فیلم2 برای مخاطبان نشر گردید که در این سریال ، آقای ملک مطیعی در نقش پدر مکتب در کنار «فردوس کاویانی» و «علی اوسیوند» به ایفای نقش پرداخته بود.

سریال دیگری که مرحوم ملک مطیعی در آن نقش آفرینی نموده و از شبکه آی فیلم2 به نشر رسیده است سریال «گل پامچال» محصول سال 1370 بود که وی در کنار بازیگرانی چون «فاطمه معتمد آریا»، «رضا بابک» و مرحوم «داود رشیدی» بازی کرده بود.

در کارنامه چهار دهه بازیگری ملک مطیعی فلم های متنوعی دیده می شود و او از کسانی بود که هیچگاه فعالیت هنری را ترک نکرد. ملک مطیعی در فلم هایی نظیر «عروس فراری»، «فردا روز دیگری است»، «الو الو من جوجوام»، «دیدار»، «آوای دریا» و ... نیز بازی کرده است.

وی مدتی به علت تکلیف معده و جهاز هضمی(مشکل گوارشی) در شفاخانه بستری بود و سرانجام 21 حمل / فروردین سال 1389 به علت ایست قلبی در تهران درگذشت.

ملکه رنجبر

«ملکه رنجبر» زاده ۱۰ سنبله(شهریور) در سال ۱۳۱۷ خورشیدی با نقش آفرینی در سه فصل سریال «زیر آسمان شهر» با کرکتر «مهتاج فرامرزی» همسر «غلام شش لول بند» با نقش آفرینی مرحوم «کیومرث ملک مطیعی» به شهرت رسید.

«آژانس دوستی»، «دفترخانه شماره ۱۳»، «آشپزباشی»، «پاتوق»، «روزهای آرزو»،  «ورثه آقای نیکبخت»، «فردا آفتابی است»، «محاکمه»، «ماجراهای خانوادهٔ تمدن»، «گردنبند»، «بازگشت پرستوها»، «خانه به خانه»، «زیر گنبد کبود»، «رنگ سبز نارون» و «داستان یک شهر» از جمله سریال هایی است که این بازیگر ایرانی در آن ها نقش بازی کرده است. 

بانو رنجبر در ۹ حوت/اسفند 1398 به دلیل بیماری در گذشت.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر