نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4630
-
الف
+

کمیسیون عالی برگزاری جشن نوروز در افغانستان برگزار شد

نشست مقامات ارشد وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان برای برنامه ریزی هرچه بهتر عید باستانی نوروز تشکیل شد.

به گزارش آی فیلم2 ، کمیسیون عالی برگزاری جشن نوروز در افغانستان، روز گذشته چهارم حوت/اسفند 1398 به ریاست محمد رسول باوری معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان دایر گردید.

در این نشست استاد باوری در مورد وظایف اساسی کمیسیون عالی برگزاری جشن نوروز صحبت کرد و به برگزاری هرچه با شکوه این جشن باستانی تاکید کرد.

سپس مسئولان کمیته موظف گزارش های شان را در مورد چاپ ده عنوان کتاب به مناسبت جشن نوروز، برگزاری مشاعره و گزارش در مورد سبک های مختلف اتن ملی افغانستان ارائه کردند.

جشن نوروز یکی از بزرگترین جشن‌های باستانی در افغانستان است و مردم این کشور با گرامیداشت و استقبال این روز، آن را از ارزش‌های ملی و فرهنگی و آغاز فصل طراوت و زندگی مجدد طبیعت می‌دانند.

در افغانستان جشن نوروز طبق سنت‌ها برای مدت دو هفته برگزار می‌شود و مردم از چند روز قبل برای آغاز این جشن آماده می‌شوند. 

نمونه بارز و جهانی تجلیل از نوروز در افغانستان مراسم های نوروزی میله گل سرخ در شهر مزار شریف است که با حضور مقامات ارشد کشورهای مختلف و عموم مردم افغانستان و کشورهای همسایه همه ساله در روز اول نوروز برگزار می شود.

گفتنی است، نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها یعنی تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردمان آن جشن برپا می‌کنند.

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر