نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3644
-
الف
+

مادر؛ قصه‌ای که در سینما و تلویزیون تکراری نمی‌شود

در این گزارش نگاهی انداخته ایم به آثار سینمایی و تلویزیونی که شخصیت محوری ان را مادر خانواده تشکیل می دهد.

«بیستم جمادی الثانی » در ایران به یمن زاد روز بانوی نمونه اسلام، فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) «روز مادر» نام گرفته است.

مادر، اسطوره ای مقدس در زندگی انسان ها می باشد و ما نیز مانند اکثر فرهنگ های دنیا مادر را می ستاییم و او را پاس می داریم.

مادر نه تکرار می شود و نه تکراری؛ ارتباط عاطفی عمیق بین فرزند و مادر، نقش خاص و مهم او در حفظ اعضای خانواده کنار یکدیگر و ازخودگذشتگی‌های عجیب و غریب که فقط از یک مادر برمی آید، احساسات هر انسانی را برمی‌انگیزد.

در سینمای ایران تاکنون فلم های بی شماری با مضمون «مادر» ساخته شده اند تا مهر مادری و اهمیت قدردانی از این مقام عظیم الشان را به ما گوشزد کند. 

در ادامه به تعدادی از فلم‌ها و سریال های ایرانی که شخصیت محوری آن را مادر خانواده تشکیل می‌دهد، اشاره کرده ایم:

مادر فتحعلی اویسی

مادر به کارگردانی فتحعلی اویسی

فلم سینمایی «مادر» که «فتحعلی اویسی» در سال 1363 ساخت، داستانی تاریخی دارد و قصه مادری را بیان می‌کند که برای ملاقات با فرزند اسیرش در چنگ مغول‌ها تلاش می‌کند. او که قصد دارد فرزندش را رها کند، قبل از آنکه مغول‌ها حکم اعدام فرزندش را اجرا کنند، موفق به دیدار با او می‌شود.

فیلم مادر ساخته علی حاتمی

مادر «علی حاتمی»

«علی حاتمی» هم سال 1368 فلم «مادر» را می‌سازد. این اثر را به خاطر نشر بی‌شمار از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌توان مشهورترین اثر با این عنوان و مضمون نزد مخاطبان معرفی کرد.

داستان این فلم درباره مادری است که در روز‌های پایانی زندگی‌اش از آسایشگاه سالمندان به خانه می‌آید تا تمام فرزندانش که رابطه خوبی با همدیگر ندارند را کنار هم جمع کند و آن‌ها را به داشتن رابطه‌ای خوب تشویق کند. طی این مدت خاطرات گذشته نیز مرور می‌شود.

مادرم گیسو

مادرم گیسو به کارگردانی «سیامک شایقی»

«سیامک شایقی» فلم «مادرم گیسو»  را سال 1374 می‌سازد. مردی به نام منوچهر پس از فوت همسرش قصد ازدواج با سکرتر (منشی) خود را دارد که دخترش مانع‌تراشی می‌کند. دختر این مرد متوجه می‌شود گیسو یک فرزند ناشنوا دارد که او را مخفی کرده است. پسر از مکتب مخصوص ناشنوایان می‌گریزد و مدتی بعد او را هنگام اجرای یک تیاتر خیابانی پیدا می‌کنند و خانواده آن‌ها تشکیل می‌شود.

مهر مادری

مهر مادری «کمال تبریزی»

«مهر مادری» سال 1376 توسط کمال تبریزی ساخته شده و داستان نوجوانی است که یک مددکار را با مادرش اشتباه می‌گیرد. او می‌گریزد و به خانه زن می‌رود.

زن هر چقدر تلاش می‌کند حسین را بازگرداند، موفق به این کار نمی‌شود تا اینکه یک شب با ترفندی ماموران را به خانه می‌آورد و نوجوان را می‌برند. حسین دوباره فرار می‌کند، اما به خانه زن نمی‌رود...

مهمان مامان

مهمان مامان داریوش مهرجویی

«مهمان مامان» فلمی از داریوش مهرجویی است که در سال 1382 ساخته شد و البته فلمی متفاوت در کارنامه این کارگردان نیز به شمار می‌آید. در این فلم «گلاب آدینه» کرکتر مرکزی را بازی می‌کند. البته حسن پورشیرازی بازیگر مقابل او و مجموع بازیگران این فلم هم آدینه را کامل می‌کردند، اما او در این فلم نشان داد در بحرانی‌ترین موقعیت‌ها تنها مادر می‌تواند تصمیم گیرنده و چاره ساز باشد. در این فلم مهمانانی ناخوانده یک شب مهمان خانه می‌شوند و همه اهالی خانه تلاش می‌کنند تا آبروداری کنند.

میم مثل مادر رسول ملاقلی پور

«میم مثل مادر» آخرین فلم رسول ملاقلی پور در سال 1385 ساخته شد. داستان فلم درباره زنی است که متوجه می‌شود کودکش به خاطر بمباران شیمیایی معلول به دنیا می‌آید. شوهر زن تلاش می‌کند او را به سقط جنین راضی کند، اما زن کودک را نگه می‌دارد و او را با مشقت‌ها و فداکاری‌های زیاد بزرگ می‌کند.

گیلانه

گیلانه رخشان بنی اعتماد

«گیلانه» رخشان بنی اعتماد هم درباره صبر جمیل مادری است که در دو برهه زمانی متفاوت، گذشتن از خود روحی و جسمی را به مفهوم حقیقی به اثبات می‌رساند.  بازی استثنایی فاطمه معتمدآریا در شکل گیری این مادرانه احساس برانگیز، غیر قابل کتمان است.

شیار 143

شیار 143 نرگس آبیار

«شیار ۱۴۳ » نرگس آبیار یک فلم قابل توجه و تکان دهنده در مورد مادری است که تنها فرزندش را به میدان نبرد می‌فرستد و سه دهه چشم به راه بازگشتش می‌ماند و در این میان، نه به خدا کفر می‌گوید و نه برای یک لحظه، از تصمیمی که فرزندش برای رفتن به میدان جنگ گرفته و او با آن تصمیم موافقت کرده، پشیمان می‌شود؛ این دو خصلت در الفت، از او قهرمانی می‌سازد که مادرانگی را به اوج می‌رساند. 

زیر پای مادر کاری از بهرنگ توفیقی

«زیر پای مادر» نام یک سریال به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی است که در ماه رمضان ۱۳۹۶ از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نشر شد.

کامبیز دیرباز، بهناز جعفری، بهزاد فراهانی، مجید واشقانی، مهدی سلطانی و... بازیگران این سریال بودند.

از یاد رفته

از یاد رفته فریدون حسن پور

«از یاد رفته» نام سریال تلویزیونی است که خزان سال ۱۳۹۰ خورشیدی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نشر شد. کارگردان این مجموعه فریدون حسن‌پور است. داستان این سریال با ازدواج مرتضی و گلرخ آغاز می شود، پس از آنکه آنان صاحب فرزند می‌شوند مرتضی برای ادامه تحصیل در رشته با مضامین طبی به تهران می‌رود، پس از مدتی او با دختری آشنا و خانواده اش را فراموش می‌کند. بار دیگر تحمل رنج و سختی و از خودگذشتگی‌های یک مادر برای بزرگ‌ کردن فرزندان خصوصا در غیاب پدر، با کرکتر گلرخ به تصویر کشیده می‌شود.

محمدرضا فروتن، سپیده خداوردی، سیاوش خیرابی، مهران رجبی و... بازیگران این سریال هستند.

البته سینمای ایران فلم‌های دیگری هم که در نام آنها از واژه مادر استفاده شده و یا مضمون آنها درباره مادر است، دارد که توسط فلمسازان مختلف ساخته شده و دین خود را به جایگاه مادر ادا کرده‌اند.

ب م

نظر شما
ارسال نظر