نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4587
-
الف
+

«رضا عطاران» ستاره سینما و تلویزیون ایران را بیشتر بشناسید

در این گزارش با «رضا عطاران» بازیگر، کارگردان، فلمنامه‌نویس، خواننده و تدوین‌گر سینما و تلویزیون ایران آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، «رضا عطاران» بازیگر، کارگردان، فلمنامه‌نویس، خواننده و تدوین‌گر سینما و تلویزیون ایران در بیستمین روز از ماه ثور/اردیبهشت 1347خورشیدی در مشهد متولد شد.

«رضا عطاران» بعد از اینکه دیپلوم خود را در رشته اقتصاد گرفت، در دانشگاه تهران رشته طراحی صنعتی را انتخاب کرد و به تحصیل پرداخت.

او به خاطر علاقه اش به هنر و بازیگری دانشگاه را رها کرد و به سینما روی آورد و با بازی در تیاتر «حسن حامد» فعالیت هنری خود را در سال 1361 آغاز نمود.

ورود به تلویزیون

«رضا عطاران» در سال 1369 با بازی در مجموعه تلویزیونی «بیداران» به کارگردانی «اصغر عبداللهی» برای اولین بار در تلویزیون دیده شد و پس از آن با ایفای نقش در سریال «پرواز 57» و «ساعت خوش» ساخته «مهران مدیری» به شهرت رسید و در عرصه بازیگری پیشرفت کرد.

سریال «پرواز 57» یکی از نخستین سریال های کمیدی بعد از انقلاب اسلامی ایران بود که توسط «مهران مدیری» و در سال 1372خورشیدی ساخته شد و نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.

همچنان «ساعت خوش» نام یک سریال طنز دیگری است که در سال 1373 توسط «مهران مدیری» با بازی عطاران ساخته شد و با استقبال خوبی از طرف مردم روبرو گردید.  

عطاران بعد از بازی در سریال های «سال خوش»، «سرزمین سبز» و «دنیای شیرین» در سال 1378 اولین فعالیت خود در زمینه کارگردانی را با مجموعه تلویزیونی «مجید دلبندم» رقم زد.

«رضا عطاران» در این سریال علاوه بر کارگردانی و نویسندگی به عنوان بازیگر نیز حضور داشت.

عطاران در ادامه در سال 1379 «قطار ابدی» را ساخت و از سال 1376 تا 1382 سریال های کارگردانی سریال های پرطرفداری چون «سیب خنده»، «ستاره ها»، «کوچه اقاقیا» را به عهده داشت.

«خانه به دوش» یکی دیگر از سریال های پر بیننده «رضا عطاران» است که در سال 1383 ساخته شد. عطاران با این سریال وارد عرصه تولید سریال های مناسبتی ماه رمضان شد و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.

«رضا عطاران» بعد از سریال «خانه به دوش» سریال «متهم گریخت» را در سال 1384 کارگردانی کرد، این سریال به نویسندگی «سعید آقاخانی» نشر شد و با استقبال خوبی هم روبرو گردید.

او همچنان در سال 87 با ساخت سریال «بزنگاه» توانست توجه هوادارانش را بار دیگر به خود جلب نماید.

این سریال هم اکنون از شبکه آی فیلم 2 هر روز ساعت 7 عصر به وقت تهران، ساعت 8 شب به وقت کابل و ساعت 8:30 شب به وقت دوشنبه تاجیکستان نشر می شود.

عطاران که با ساخت سریال های پر مخاطبی مثل «خانه به دوش»، «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» توانسته بود هواداران زیادی را به خود جلب کند و مردم را برای لحظات کوتاهی شاد نماید با ساخت سریال طنز و دیدنی «بزنگاه» از تلویزیون خداحافظی کرد.

ورود «رضا عطاران» به سینما

«رضا عطاران» در سال 1376 با بازی در فلم سینمایی «کلید ازدواج» به کارگردانی «داوود موثقی» برای اولین بار قدم به عرصه سینما گذاشت.

«سیندرلا» عنوان دومین کار سینمایی عطاران بود که در سال 1380 رقم خورد. عطاران بعد از آن در فلم هایی مثل «کلاه قرمزی و سروناز»، «هوو» و «کلاهی برای باران» فعالیت بازیگری اش را در سینما ادامه داد.

«کلاهی برای باران» عنوان فلمی به کارگردانی «مسعود نوابی» است که در سال 1385 ساخته و در سینماهای ایران به نمایش گذاشته شد.

عطاران بعد از درخشش در فلم سینمایی «خروس جنگی» با بازی در «نیش زنبور» بازی متفاوتی را از خود نشان داد.

این فلم داستان دو کلاهبردار به نام های اسد و رضا را روایت میکند که با صحنه سازی از پیرزنان ثروتمند پول می گیرند و از این راه امرار معاش می کنند.

او در سال 1389 در دو فلم «اسب حیوان نجیبی است» و «ورود آقایان» در دو نقش کاملا متفاوت ظاهر شد. «رضا عطاران» برای بازی در این دو فلم موفق به کسب جایزه شد.

در سال 1390 عطاران فلمی به نام «خوابم می آد» را ساخت. او در این فلم به عنوان بازیگر هم حضور داشت و برای بار دوم نقش یک معلم را بازی کرد.

«رضا عطاران» در این فلم توانست سیمرغ بهترین کارگردان بخش نگاه نو را از جشنواره فیلم فجر دریافت نماید.

«بی خود و بی جهت» به کارگردانی «عبدالرضا کاهانی» در سال 1391 ساخته و در سینماهای کشور به نمایش درآمد.

عطاران برای بازی در این فلم موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از هفتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران شد.

او یک سال بعد در فلم سینمایی «دهلیز» به کارگردانی «بهروز شعیبی» به ایفای نقش پرداخت و توانست برای بار دوم جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشن انجمن منتقدان را از آن خود کند.

«طبقه هساث» با بازی «رضا عطاران» به کارگردانی «کمال تبریزی» در سال 1392 ساخته و در سینماهای سراسر کشور به نمایش گذاشته شد.

این فلم موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر شد.

سود آورترین بازیگر سینما

«رضا عطاران» با بازی در فلم های «طبقه هساث»، «رد کارپت» و «کلاشینکف» و سود آوری 1.6 میلیاردی در سینمای ایران لقب سودآورترین بازیگر را در سال 1393 از آن خود کرد. 

او همچنین در سال 1393 خورشیدی در فلم «نهنگ عنبر» نقش «ارژنگ صنوبر» را بازی کرد. 

عطاران بعد از «نهنگ عنبر» در دو فلم موفق «گینس» و «من سالوادور نیستم» به ایفای نقش پرداخت.

«رضا عطاران» در سال 1394 با فلم نه چندان موفق «دراکولا» به سینماهای ایران آمد و با نقدهایی از سوی منتقدان روبرو شد و پس از آن در «نهنگ عنبر 2» بازی کرد.

این فلم در سال 1394خورشیدی ساخته و در سال 1396 در سینماهای کشور به نمایش گذاشته شد و با فروش 20 میلیاردی خود عنوان یکی از پر فروش ترین فلم های تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرد. 

پس از موفقیت «رضا عطاران» در فلم سینمایی «نهنگ عنبر2» او در سال 96 در دو فلم «مصادره» و «هزارپا» به ایفای نقش پرداخت.

عطاران در سال 1396 پس از بازی در «مصادره» در فلم سینمایی «هزارپا» به ایفای نقش پرداخت و برای دومین بار با «مهران احمدی» همبازی شد.

«هزارپا» به کارگردانی «ابوالحسن داوودی» توانست با فروش 30 میلیاردی رکورد پر فروش ترین فلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص دهد.

«سه در چهار»، «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «مجید دلبندم»، «کوچه اقاقیا»، «ترش و شیرین» و «سیب خنده» از جمله سریال هایی است که با بازی «رضا عطاران» از شبکه آی فیلم 2 نشر شده است.

ترانه‌شناسی «رضا عطاران» 

  • ۱۳۸۲ – خوانندگی تیتراژ سریال «کوچه اقاقیا»
  • ۱۳۸۴ – خوانندگی تیتراژ سریال «متهم گریخت» به همراه «امیرحسین مدرس»
  • ۱۳۸۵ – خوانندگی تیتراژ آغازین سریال «ترش و شیرین» به همراه «محسن نامجو»
  • ۱۳۸۵ – خوانندگی در فلم «کلاهی برای باران»
  • ۱۳۸۶ – خوانندگی تیتراژ سریال «سه در چهار» به همراه «حمیدرضا ترکاشوند»
  • ۱۳۸۶ – خوانندگی تیتراژ فلم «خروس جنگی»
  • ۱۳۸۷ – خوانندگی در فلم «آقای هفت رنگ»
  • ۱۳۸۸ – خوانندگی تیتراژ فلم «نیش زنبور»
  • ۱۳۸۹ – خوانندگی تیتراژ فلم «ورود آقایان ممنوع»
  • ۱۳۹۱ – «خسته شدم» به همراه «امیرحسین مدرس»  

جوایز «رضا عطاران» 

  • برنده جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۰ بهترین کارگردانی «خوابم می‌آد»
  • برنده ۱۳۹۲ بهترین بازیگر نقش اول مرد «طبقه هساث» 
  • برنده جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ۱۳۹۱ بهترین بازیگر نقش اول «مرد بی‌خود و بی‌جهت»
  • برنده ۱۳۹۲ بهترین بازیگر نقش اول مرد «دهلیز»
  • برنده جشن بزرگ سینمای ایران ۱۳۹۰ بهترین بازیگر نقش اول مرد «اسب حیوان نجیبی»

بیشتر بخوانید :

رضا عطاران : در فلمی که معاش آن بلند باشد، بازی نمی کنم!

شایعات کدورت بین «رضا عطاران» و «مهران مدیری» پایان یافت/ساخت اثر مشترک

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر