به گزارش آی فیلم 2، در هفتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جمعه 18 دلو/بهمن 1398 فلم های «خروج» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا»، «آتابای» به کارگردانی «نیکی کریمی» و «لباس شخصی» به کارگردانی «امیرعباس ربیعی» به نمایش در آمد.
«خروج»
نشست خبری فلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا با حضور کارگردان، حبیبوالینژاد (تهیهکننده)، فرامرز قریبیان، پانتهآ پناهیها، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفینیا، محمد فیلی (بازیگران)، وحید ابراهیمی (مدیر فلمبرداری)، عماد خدابخش (تدوینگر)، محمد برادران (جلوههای ویژه بصری)، مجیدعلی اسلام (طراح صحنه) با حضور خسرو نقیبی (منتقد) و با اجرای محمود گبرلو عصر روز گذشته جمعه هجدهم ماه دلو/بهمن 1398 در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدا فرامرز قریبیان با اشاره به این موضوع که بعد از فلم «گناهکاران» به جشنواره فیلم فجر نیامدهاست ،گفت: من برای دفاع از فلم آمدهام.
در ادامه خسرو نقیبی با اشاره به جایگاه تثبیت شده حاتمیکیا در سینمای ایران افرود: او موثرترین فلمساز بعد از انقلاب به شمار میآید. این فلم بعد از سهگانههای اخیر پراکشن آقای حاتمیکیا برای من یادآور فلمهایی مانند «موج مرده» اوست. فلم «خروج» فلم خلوتیاست و سکانسهایی از این فلم ما را یاد سینمای سالهای دور این فلمساز میاندازد.
او ادامه داد: در این فلم نسبت به فلمهای اخیر فلمساز، خشم و اعتراض به شکل بارزتری نشان داده میشود. جنس اعتراض در این فلم از جنس «موج مرده» است. حاتمیکیا متناسب با زمانه این جنس از اعتراض را برای این فلم انتخاب کرده است.
حاتمیکیا در پاسخ به این سوال که اگر او جای کشاورز فلم «خروج» بود به رییسجمهور چه میگفت، عنوان کرد: هر چقدر سنمان بالاتر میرود فلمسازی برایمان سختتر میشود، در 20 دقیقه اول فلم تمام حرفم را بیان کردم و مشکلات را نشان دادم.
سام قریبیان درباره نقش خود در این فلم عنوان کرد: بازی در این نقش فرصتی بود که حاتمیکیا برایم به وجود آورد کمی نگران بودم زیرا ما در فلم پدر و پسر نبودیم و ممکن بود این موضوع برای مخاطب باورپذیر نباشد. بعد از 26 سال دوباره توانستم رو به روی کمره حاتمیکیا بایستم و از او بابت این انتخاب متشکرم.
پانتهآ پناهیها هم در پاسخ به این سوال که آیا نگران شباهت این نقش به نقشی که در فلم «نفس» ایفا کرده نبوده است، تصریح کرد: من همیشه برای بازی در یک نقش نگرانم و نتیجه تمام فلمهایی که تا به حال در آن نقشآفرینی کردم همیشه برایم ترسناک بوده و هست. امیدوارم شما از حاصل فلم «خروج» راضی بوده باشید.
فرامرز قریبیان هم درباره حضور در این فلم گفت: من نقشهای معترض را دوست دارم به این دلیل که خودم هم یک معترض هستم. در پرونده کاریام در نقشهای معترض زیادی ایفای نقش کردهام و «خروج» بهترین آنهاست. من خود در حال حاضر یک «بخشی» هستم.
حاتمیکیا در پاسخ به چرایی ساخت چنین فلمی در دولت دوازدهم عنوان کرد: هر دولتی روی کار بیاید همین اتفاقات میافتد و من باز هم به همین شکل فلم میسازم. از سال 89 تحقیقاتم را برای ساخت «خروج» شروع کردم .در این سالها ایدهای که برای فلمم میخواستم شکل نمیگرفت اما در این دوره توانستم آن را بنویسم و بسازم.
او ادامه داد: بازی کردن با بازیگرانی که تجربیات زیادی دارند بسیار لذتبخش بود، سفر این عزیزان با تراکتور هرگز از خاطرم نمیرود حتی الان که فلم را میبینم باز هم از نتیجه فلم ذوق میکنم.
حاتمیکیا در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دریافت سیمرغ دارد یا خیر تصریح کرد: آنقدر در طول 35 سالی که در سینمای حرفهای کار میکنم فلم ساختهام که توجه نشدن به فلمهایم برایم عادی است و هیچ مشکلی هم ندارم. به فلم «پیراهن یوسف» یا «چ» اصلا توجهی نشد. همه چیز به داورانی که در این دوره حضور دارند بستگی دارد زیرا تصمیم گیری دست آنهاست.
او همچنین درباره اینکه چرا فلم «خروج» در آرای مردمی نیست، گفت: ای کاش بعدا هیئتی تشکیل شود و از کسانی که کارت در دستشان است تحقیق شود، این بار مهندسی به ظاهر ساده اما در اصل پیچیدهای انجام شده است، همه چیز را به زمان ارجاع میدهم زیرا تنها زمان است که نشان میدهد کدام فلم در تاریخ و اذهان مردم میماند.
فلم سینمایی «خروج» بیستمین فلم «ابراهیم حاتمی کیا» در مقام کارگردان در سینمای ایران است.
«خروج» فلمی با موضوعات سیاسی و اجتماعی است و داستان آن درباره سفر تعدادی پنبهکار سیلزده به شهر تهران است؛ این پنبهکاران که بر اثر سیل محصولاتشان را از دست دادهاند با وعدههایی روبرو شدهاند که دروغ از آب درآمده و برای اعتراض به نهاد ریاست جمهوری میروند.
از نکات قابل توجه و جالب این فلم نقش آفرینی «فرامررز قربیان» و «جهانگیر الماسی» پس از سال ها دوری از سینما می باشد.
«پانته آ پناهی ها»،«مهدی فقیه»، «محسن صادقی نسب»، «محمد فیلی»، «آتش تقی پور»، «کامبیز دیرباز»، «گیتی قاسمی» و «محمدرضا شریفی نیا» در فلم سینمایی «خروج» به ایفای نقش پرداختند.
«لباس شخصی»
نشست خبری فلم «لباس شخصی» با حضور کارگردان، تهیهکننده و بازیگران فلم برگزار شد.
«لباس شخصی» فلمی به کارگردانی امیرعباس ربیعی با موضوعی از تاریخ معاصر است که بازیگرانی، چون مهدی نصرتی، توماج دانشبهزادی و ماهمنیر بیطاری در آن بازی کردهاند. این فلم با سرمایهگذاری سازمان اوج به تهیهکنندگی حبیب والینژاد ساخته شده است.
آرش خوشخو منتقد حاضر در جلسه «لباس شخصی» را به نوری توصیف کرد که به ماجراهای مغفول مانده تاریخ ما تابیده است. او در توصیف فلم گفت: «این فلم پر زحمت و پر وسواس ساخته شده، در بازگویی زوایای پنهان تاریخ خودش را دچار سانسور نکرده و از خط قرمزها عبور کرده است.»
یکی از بحثهای داغ مطرحشده در این جلسه درباره سکانسهای حذف شده بود. امیرعباس ربیعی درباره این ماجرا توضیحاتی ارائه و شایعه سانسور را رد کرد. او در این باره گفت: «حدود سه سکانس از فلم و چند دیالوگ حذف شده است. ممیزی در کار نبود و با گفتگو تصمیم به حذف آنها گرفتیم. اگر این سکانسها را حذف نمیکردیم مجبور بودیم قسمتهای بیشتری را حذف کنیم.»
تهیهکننده هم در این باره توضیح داد: «اگر آن سکانسها را حذف نمیکردیم به زمان فلم لطمه میخورد. از طرف سازمان اوج هیچ فشاری وارد نشده است.»
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره شباهت بازی نقش اول فلم به بازی نوید محمدزاده گفت: «قیاس بازیگر نقش اول فلم من با نوید محمدزاده باعث خوشحالی ماست. کاراکتر مهدی نصرتی شبیه به کاراکترهایی است که نوید محمدزاده ایفا کرده است.»
نصرتی هم درباره حضور خود در «لباس شخصی» توضیح داد: «من دوست ندارم شبیه هیچ بازیگری باشم و این نوع بازی را برای این نقش انتخاب کردم. به جزئیات این نقش فکر کردم و برای رسیدن به شخصیت تمرین زیادی کردم. از دوستان میخواهم کمی صبور باشند دیگر انتخابهای من در بقیه فلمها را ببینند و بعد درباره بازی من نظر بدهند.»
لباس شخصی فلمی به کارگردانی و نویسندگی امیرعباس ربیعی و تهیهکنندگی حبیب والینژاد محصول سال ۱۳۹۸ است.
مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی،نجلا نظریان، مهیار شاپوری، احمد لشینی، کیوان محمود نژاد،شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، علی فرهاد زاده و ماهمنیر بیطاری در این فلم بازی میکنند.
«آتابای»
آخرین نشست هفتمین روز سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر به فلم "آتابای" به کارگردانی و تهیهکنندگی نیکی کریمی اختصاص داشت.
در این نشست خبری نیکی کریمی کارگردان و تهیهکننده، هادی حجازیفر (نویسنده و بازیگر)، جواد عزتی، دانیال نوروش، مهلقا مینوش، یوسفعلی دریادل، امید حسینی، لیلی نظری، معصومه ربانینیا (بازیگران فلم)، سامان لطفیان(مدیر فلمبرداری)، اصغر نژاد ایمانی (طراح صحنه و لباس)، کامران کیانارثی(صدابردار) و حسین جمشیدی گوهری (تدوینگر) و شاهین امین (منتقد) حضور داشتند.
شاهین امین، منتقد حاضر در این نشست در بخشی از سخنان خود درباره این فلم گفت: میگویند این اثر بهترین فلم نیکی کریمی در مقام کارگردانی بوده است. روایت لایه لایه و تو در توی داستان شرایط خوبی را برای شناخت کاراکتر ها ایجاد کرده بود. فلم به شدت دقیق بود و موضوعاتی که در فلم وجود دارد همه در افسانهها هم هست و مشترک است.
هادی حجازیفر، نویسنده و بازیگر این فلم در پاسخ به سوالی درباره حمله قلبیای که در جریان بازی کردن در این فلم برایش پیش آمده، گفت: من فکر میکردم فقط در فلم های اکشن مصدوم میشوم اما به طور کلی فشار این کار زیاد بود و در یک روز کاملا معمولی مشکل قلبی برایم پیش آمد و رفع شد.
او درباره فلمنامه این اثر توضیح داد: در سریال ممنوعه قرار شد نقشهای خودمان را بازنویسی کنیم. در آن شرایط خانم کریمی کارم را دیدند و در جریان قرار گرفتم که طرحی را هم خودشان دارند و با تیمی کار میکنند، اجازه خواستم یک طرح هم من بنویسم. نزدیک به یک سال درباره لحظه لحظه و تمام سکانسها حرف زدیم و سعی کردم به دنیای ذهنیشان نزدیک شوم. البته ایده اصلی از یکی از کتابهای آقای درویشیان بود که امتیازشان را خانم کریمی خریده بودند که از عشق یک پسر روستایی به یک دختر شهری الهام گرفته شده بود اما به مرور تغییر کرد. از اول یک کار دونفره انجام دادیم و پروسه نوشتن آن با هم انجام شد. بارها بازنویسی شد و در زمان فلمبرداری به لحاظ شرایط محیطی و صحنهای تغییراتی انجام میشد.
حجازیفر افزود: من لهجهگردان فلم بودم و جواد عزتی ترک نیست و جواد کار عجیبی کرد که این زبان را یاد گرفت. او رفت در دل شهر با همه عکس میگرفت تا زبان را یاد بگیرد و تمرین کند و شاید در حد پنج یا شش کلمه معنی کلمات ترکی را میدانست و آنها را آموخت.
نیکی کریمی در پاسخ به سئوالی درباره شباهت کارش با یکی از کارگردانان ترک، گفت: حدود ۱۷ سال پیش در جشنوارهای، اولین فلم این کارگردان به نام "فاصله" را دیدم و رابطه دوستیای بین ما ایجاد شد و او نیز فلم "یک شب" من را دوست دارد و ما کار هم دیگر را دنبال میکنیم.
این کارگردان افزود: "فصل نان" را در دوران نوجوانی خوانده بودم و مثل آن جلال آلاحمد و صمد بهرنگی و داستانهایی که فضای رئالیسم جادویی دارند را دوست دارم. بنابر این اجازه این کار را از آقای درویشیان گرفتم و عشق و کاهگل را برایش تعریف کردم که میخواهم یک اقتباس آزاد داشته باشم و این کار را کردم. با آقای حجازیفر همسلیقه بودیم و سر هر سکانس فلم هم برای اینکه بهترین اتفاق بیفتد کلنجار میرفتیم. نکته اینجاست که من اعتقادی به دکوپاژ ندارم زیرا روح کار برایم مهم است.
وی در پاسخ به انتقادی که از فلمش شد، گفت: سینما سلیقه است. عباس کیارستمی - وقتی برای داوری جشنواره لوکارنو میرفتم - به من گفت، اگر کسی خواست تو را قانع کند بگو این سلیقه من است و موضوعی بحث کردنی نیست.
جواد عزتی نیز درباره حضورش در فلم توضیح داد: من خیلی زیر ذرهبین هادی حجازیفر بودم تا لهجه خویی را یاد بگیرم و اردبیلی و تبریزی نشود و حتی امروز شخصی مرا دید و گفت تو بیشتر به لهجه خویی حرف میزدی تا هادی حجازیفر.
او افزود: اول از همه برایم مهم است که در یک فلم خوب حضور داشته باشم. برایم جالب است که هر فلمی بازی کردم در جشنواره پذیرفته شده و برای من اتفاق دوستداشتنی بوده است. نقشها برایم تنوع دارند و نقش را متر نمیکنیم و فقط برایم مهم است که در فلم خوب حضور داشته باشم.
آتابای فلمی در گونهٔ درام عاشقانه به کارگردانی و تهیهکنندگی نیکی کریمی و نویسندگی هادی حجازیفر محصول سال ۱۳۹۸ است.
ح ح