نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3889
-
الف
+

سفر به طبیعت زیبای «سرعین» و چشمه های آب گرم در شمال غربی ایران

در این گزارش به یکی از مناطق زیبای ولایت اردبیل در شمال غرب ایران سفر خواهیم کرد.

شاید تا حال نام مرکز چشمه های آب گرم ایران با خاصیت تداوی بیماران روماتیسمی و ... یا همان شهر سرعین را شنیده باشید . امروز و در این گزارش قصد داریم به این شهر زیبا و خارق العاده سفر کنیم و از جاذبه های آن آگاه شده و لذت ببریم.

سرعین

سرعین شهر کوچکی در جنوب اردبیل است که به علت دارا بودن چشمه های آب گرم فراوان شهرت بسیاری دارد و یکی از مناطق گردشگری در ولایت اردبیل به شمار می رود.

برای بررسی فرهنگ مردم سرعین باید فرهنگ مردم آذربایجان بالاخص اردبیل را مورد بررسی قرار داد. این مردم خالق یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های ادبیات شفاهی ملل خاورمیانه و ایرانند. جهانگردان شیفتهٔ فولکور آن شده‌اند. ادبیات شفاهی این منطقه از سابقه‌ای کهن برخوردار است.

سرعین

سرعین به خاطر وجود طبیعت زیبا و سرسبزش دارای مناطقی است که در سال نزدیک به ۲ میلیون تن را از نقاط مختلف ایران و خارج از این کشور به سمت خود می کشاند.

یکی از این جاذبه ها روستای آلوارس سرعین است که به عنوان یکی از خنک ترین و البته سرسبزترین جاهای این شهر معرفی می شود. روستای سرسبز آلوارس در فاصله ی ۱۲ کیلومتری و در سمت غربی این شهر قرار گرفته و از قدمتی نزدیک به ۳ هزار سال برخوردار است. برای این که این روستا و طبیعتش را برای شما توصیف کنیم پیشنهاد می کنیم که چشم هایتان را ببندید و این صحنه را تصور کنید که:

یک محیط بسیار سر سبز با هوایی خنک و بسیار تمیز که در اطراف آن چشمه های زیادی که از سبلان سرچشمه می گیرند، جاری است. حتی در یکی از این چشمه ها که مین بلاغ نام دارد، ماهی قزل آلا هم می بینید و گل های لاله سرخ در نسیم باد و در اطراف شما در حال رقصیدن هستند.

سرعین

در ۷ کیلومتری سرعین روستایی به نام شایق قرار گرفته که بسیار سرسبز و زیباست. این روستا به قدری دیدنی است که نه تنها امروزه از جاذبه های دیدنی سرعین شده بلکه این پتانسیل را دارد که به یکی از معروف ترین جاذبه های ایران هم تبدیل شود.

اسم این روستا از خانواده ای به همین نام که ۲۵۰ سال در آن زندگی می کرده اند گرفته شده است.

سرعین

یکی از جاهای دیدنی سرعین که اتفاقا مکانی باستانی و تاریخی است، تپه باستانی آناهیتا است. بر اساس کاوش هایی که در این منطقه صورت گرفته، قدمت این تپه به واپسین سال های هزاره اول و همچنین هزاره دوم میلاد می رسد. در این مکان باستانی وسایلی هم پیدا شده که بر روی قدمت و وجاهت تاریخی این مکان صحه می گذارند.

همچنین در این تپه از دوره های مختلفی مثل ایلخان ها، قراقویونلوها، سلجوقیان و آق قویونلوها آثار مختلفی پیدا شده است. درباره ی تپه آناهیتا این نکته گفتنی است که این منطقه جایگاه عالمان دینی زرتشتی بوده است.

سرعین

در نزدیکی روستای آلوارس ، در دامنه کوه سبلان و در ۲۴ کیلومتری سرعین پیست اسکی آلوارس قرار گرفته است که این روزها خود تبدیل به یکی از دیدنی های سرعین و جاذبه های مهم این شهر تبدیل شده است.

سرعین

ویژگی ای که پیست آلوارس را نسبت به دیگر پیست های ایران خاص می کند این است که بیش از نیمی از سال و در بهترین حالت حداکثر تا ۸ ماه این پیست از برف پوشیده است و امکان اسکی کردن در بیشتر روزهای سال در آن خیلی بیشتر از دیگر پیست های این کشور است.

روستای آغ مام یا همان روستای آتشگاه یکی از تاریخی ترین و البته معروف ترین جاذبه های دیدنی سرعین است که در سفر به این شهر حتما باید از آن دیدن کنید تا با سرعین واقعی آشنا شوید. البته گفتنی است ، درباره این آتشکده که امروزه از آن جز آثار ویرانه ای باقی نمانده است.

سرعین

آتشکده آذرفریق در روستای آتشگاه روزی روزگاری یکی از مهم ترین مراکز دین زرتشت مخصوصا در دوره ساسانیان بوده است. بر روی تپه ای که بازمانده های آتشکده آذرفریق قرار دارد، غاری به نام کهل لر وجود دارد که البته کسی هم به داخل آن نمی رود.

سرعین

آب گرم های سرعین اولین عوامل شهرت این شهر در بین مردم شدند و گویی همیشه هم بر این قرار است که این چشمه ها، مهم ترین جاذبه های این شهر باشند. درباره ی این که دقیقا چند چشمه آب گرم در این شهر وجود دارد عدد دقیقی در دست نیست اما چیزی که پر واضح و مشخص است این مورد است که بیش از ده ها چشمه جوشان و طیعی آب گرم در این شهر و اطرافش وجود دارد که خود امروزه به یکی از دیدنی های سرعین تبدیل شده اند.

سرعین

این چشمه های آب گرم از سبلان که از کوه های بسیار بلند ایران در شمال غرب کشور است سرچشمه می گیرند. حالا که حرف سبلان است باید این نکته را یادآوری کنیم که این کوه یکی از ۳ قله ی بلند و مرتفع ایران است.

سرعین

چشمه های آبگرم و طبیعت بکر «کوه‌های سبلان»، از جاهای گردشگری و دیدنی سرعین‌اند که همه ساله توریست‌های بسیاری را جذب می‌کنند. وجود همین چشمه‌های ارزشمند، علت نام‌گذاری سرعین شده‌اند؛ سرعین در لغت به‌معنی سرچشمه است. 

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید:

سفر به ولایت باستانی «سمنگان» / زادگاه «تهمینه» ، سرزمین «رستم و سهراب»

«تخت رستم» یادگاری از تاریخ باشکوه خراسان

آشنایی با «آمو دریا» رود سخاوتمند افغانستان +تصاویر

مکان های دیدنی «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان+ تصاویر

با «خجند» عروس افسانه ای دنیا بیشتر آشنا شوید+تصاویر

ولایت زیبای خَتلان تاجیکستان را بشناسید+تصاویر

«مسجد کبود مزار شریف» ؛ جایگاه همدلی و وحدت مردم افغانستان

سفر به «سمرقند» ؛ دیار نام آشنای فرهنگ و ادب پارسی + تصاویر

ولایت کوهستانی و زیبای سرپل را بیشتر بشناسید + تصاویر

ولایت فاریاب در شمال افغانستان را بیشتر بشناسید + تصاویر

ولایت زیبا و تاریخی «غزنی» مهد دانشمندان بزرگ تاریخ را بیشتر بشناسید + تصاویر

سفر به کوهستان افسانه ای «پامیر» در تاجیکستان + تصاویر

ولایت زیبا و کوهستانی «ارزگان» را بیشتر بشناسید + تصاویر

سفر به «بامیان» همیشه درخشان در افغانستان + تصاویر

آشنایی با پل شگفت انگیز «مالان» در هرات افغانستان+ تصاویر

سفر به ولایت زیبای «بادغیس» ؛ دیار محبوب پادشاه سامانی + تصاویر

سفر به ساحات ییلاقی «کلات نادری» ؛ شهر خاطرات «نادر شاه افشار»

سفر به قلعه های تسخیر ناپذیر «حصار» در تاجیکستان +تصاویر

ولایت زیبا و تاریخی «غزنی» مهد دانشمندان بزرگ تاریخ را بیشتر بشناسید + تصاویر

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر