نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1880
-
الف
+

با فلم های مستند سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آشنا شوید

در این گزارش با داستان فلم‌ های بخش مستند سی و هشتمین جشنواره فلم فجر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2 ، سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در کنار آثار سینمایی بلند، ۱۰ اثر مستند نیز به نمایش در می آیند و توسط هیئت داوران ارزیابی خواهند شد.

در ادامه به معرفی ۱۰ فلم مستندی که امسال در بخش مستندهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، می پردازیم:

مستند «بانو» به ‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی «محمد حبیبی منصور» روایتی ۸۲ دقیقه‌ای از زندگی پُرفراز و نشیب بانویی به نام «عصمت» است که پس از ازدواجی عجیب، وارد دنیایی جدید شده و با سختی‌ها و مشکلات پیچیده‌ای روبرو می‌شود. وی اکنون پس از ۶۰ سال زندگی در اهواز، به یک قهرمان تبدیل شده است.

مستند «پروژه ازدواج» به کارگردانی «حسام اسلامی» و «عطیه عطارزاده» که در یک مرکز نگهداری از بیماران اعصاب و روان فلمبرداری شده است، روایتی از مطرح شدن پیشنهاد ازدواج بیماران در این مرکز و مخالفت‌ها و مشکلات زیادی است که در مواجهه با آن رخ می‌دهد.

مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» ساخته «سام کلانتری» و تهیه‌کنندگی «محمد شکیبانیا» برای نخستین بار در جشنواره حقیقت به نمایش درآمد و کاندید بهترین مستند بلند، بهترین تصویربرداری، بهترین صدا، بهترین تدوین، بهترین موسیقی شد و جایزه بهترین موسیقی و بهترین فلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد.

«جایی برای فرشته ها نیست» فلمی با موضوع دختران تیم ملی «اسکیت هاکی» ایران است.

مستند «خسوف» به کارگردانی «محسن استادعلی» و تهیه‌کنندگی او و «مسعود زارعیان» که برای اولین بار در جشنواره بین المللی سینماحقیقت نمایش داشت و توانست جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کند، اکنون در بخش مستند سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

درخلاصه داستان این مستند آمده است: میگن این خسوف، طولانی ترین خسوف قرن بیست و یکه. شش ساعت و سیزده دقیقه و چهل و هشت ثانیه، سایه زمین روی ماه می افته و تو طول این مدت خبری از مهتاب نیست، خبری از نور نیست.

مستند «خط باریک قرمز» ساخته «فرزاد خوشدست» و تهیه‌کنندگی «نگار اسکندرفر» بر مبنای تئوری تأثیر سایکودرام بر کاهش خشونت و تأثیرات مثبت آن بر تغییر شخصیت افراد بزهکار و مجرم طراحی شده و داستان این مستند درباره یک گروه نوجوان بزهکار است که از میان ۱۷۰ مجرم در کانون اصلاح و تربیت انتخاب می‌شوند و با کمک چند مربی نمایشی آموزش داده می‌شوند.

آن‌ها به تدریج از طریق تمرین‌های نمایشی ناگفته‌های زندگی خود را بیان می‌کنند. در نهایت تصمیم می گیرند یک تیاتر روی صحنه ببرند تا اگر موفق بود، به این بهانه و برای اجرا یک روز از زندان خارج شوند اما این اتفاق به این سادگی ها هم رخ نمی دهد و مشکلاتی بر سر راه این گروه قرار می گیرد.

«خط باریک قرمز» تاکنون موفق به دریافت جوایزی مانند بهترین فلم هنر و تجربه، بهترین فلم با موضوع آسیب‌های اجتماعی، بهترین فلمبرداری و نیز جایزه ویژه در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت شده و علاوه بر آن در جشنواره های خارجی و بین المللی نیر موفقیت هایی کسب کرده است.

مستند «زمستان است» فلم جدید «مهرداد زاهدیان» روایت تاریخ خیابان لاله زار است. این فلم اثری چند لایه که سطح آگاهی تماشاگر خود را به چالش می کشاند.

بخش اول فلم داستان متولد شدن یک خیابان است که در آینده تبدیل به مرکز ثقل فرهنگ و هنر ایران می شود ، اما جلوتر که می رویم می بینیم لاله زار خیابان تجدد است، خیابان معماری است، خیابان مشروطه خواهی است، خیابانی است که عمرش با کودتای ۲۸ اسد/مرداد به پایان می رسد و پس از آن با پیرمردی مواجه هستیم که فقط با خاطرات گذشته‌اش زندگی می کند. 

مستند «زندگی میان پرچم‌های جنگی» ساخته «محسن اسلام‌زاده» به موضوع حضور داعش در افغانستان می پردازد.

«محسن اسلام‌زاده» برای ساخت این اثر سختی‌های بسیاری را متحمل شده و گفته است: به دنبال کنجکاوی‌هایی که درباره‌ حضور داعش در افغانستان داشتم، چند سفری برای تحقیق به افغانستان رفتم و با مردم روستایی صحبت کردم.

وی افزود: تناقض میان حرف‌هایی که ‌شنیدم باعث شد تا خودم به یکسری از مناطق سر بزنم تا در جریان امور قرار گیرم.

مستند «عالیجناب» ساخته «سجاد ایمانی» و تهیه کنندگی «رضا دانش‌پژوه» و «سجاد ایمانی» روایت زندگی قهرمان ملی بکسی است که در زندگی خود دچار مشکلی بزرگ شده و در پی حل آن است. در واقع یک قهرمان ملی بوکس به خاطر درمان نازایی و نداشتن وظیفه دچار بحران و فروپاشی می شود. 

مستند «مهدی عراقی را بکش» به کارگردانی و تهیه کنندگی «عبدالرضا نعمت‌اللهی» درباره‌ مهدی عراقی؛ مردی که فعالیت سیاسی‌اش را با فدائیان اسلام شروع کرد، به امام خمینی‌(ره) پیوست و در سنبله/شهریور ۵۸ توسط گروهک فرقان ترور شد، می باشد.

مستند «قصه دختران فروغ» در واقع روایت‌گر زندگی تعدادی از دختران و پسران بدسرپرست ساکن شهر مشهد است. آن ها مدت زمان زیادی همراه با یک زوج در یکی از مراکز خصوصی زندگی می‌کنند. بعد از گذشت چند سال تعدادی از جوانان این مرکز بر علیه این زوج که زمان طولانی آن ها را پدر و مادر خودشان می‌دانستند، شکایت می‌کنند.

«مهدی جعفری» کارگردان و مدیر فلمبرداری، «روح‌الله حجازی» کارگردان، فلمنامه نویس و تهیه‌کننده، «مصطفی رزاق‌کریمی» کارگردان و مستندساز، «فرشته طائرپور» تهیه‌کننده و فلمنامه نویس و «هادی مقدم‌دوست» فلمنامه نویس و کارگردان به عنوان اعضای هیئت داوران سه بخش «مستند»، «فلم کوتاه» و «نگاه نو» هستند و آثار این سه بخش رقابتی سی و هشتمین جشنواره فلم فجر را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ دلو/بهمن ماه به دبیری «ابراهیم داروغه‌زاده» برگزار می‌شود.

م ح/ ح ح 

نظر شما
ارسال نظر