نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3426
-
الف
+

آشپزی به سبک مردم تاجیکستان؛ آموزش پخت «دلمه کلم تاجیکی»

در این گزارش می خواهیم شما را با دستور پخت «دلمه کلم تاجیکی» یا «Tajik golubtsi» یکی از غذاهای بومی و پرطرفدار تاجیکستانی آشنا کنیم.

به گزارش آی فیلم 2 ، مردم تاجیکستان همیشه نسبت به غذاهای محلی خود احساس غرور و افتخار می کنند و بر این باور هستند که این فرهنگ، جذاب‌ترین عامل برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری کشورشان است.

فرهنگ غذایی در تاجیکستان در طی قرن‌ها و در اثر هم‌نشینی با فرهنگ‌های مختلف شکل گرفت.

از گذشته‌های دور سبک زندگی مردم تاجیکستان چیزی بین کوچ‌نشینی و یکجانشینی بود. این سبک زندگی بدون دسترسی به گوشت و غذای فراوان ممکن نبود. بااین‌حال، آشپزی سنتی و یا همان ملی تاجیک‌ها چیزی شبیه به همان غذاهای منطقه آسیای میانی است.

در این گزارش می خواهیم شما را با دستور پخت «دلمه کلم تاجیکی» یا «Tajik golubtsi» یکی از غذاهای بومی و پرطرفدار تاجیکستانی آشنا کنیم:

برنج/6 پیمانه برنج سفید پخته شده​​(از 2 پیمانه برنج پخته نشده طبق دستور العمل)
کلم/2 عدد متوسط
گوشت گاو/ نیم کیلو

گوشت بوقلمون/ نیم کیلو(ترجیحا برای طعم بهتر)
تخم مرغ/2 عدد بزرگ
زردک(هویج)/6 عدد متوسط ​​، رنده شده 
سس قارچ/2 پیمانه
سرکه سفید/1/4 پیمانه
روغن زیتون
مسکه (کره)/1 قالب کوچک
خامه ترش/نصف پیمانه
مصالح (ادویه)/ به مقدار دلخواه

طرز پخت:

ابتدا دو پیمانه برنج را بشویید و در سه و نیم پیمانه آب، با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری نمک حدود 20 دقیقه تا زمانی که تمام آب جذب نشود بپزید.

حدود دو سوم از قابلمه بزرگ را با آب جوش پر کنید و نصف قاشق غذاخوری نمک و 4 قاشق غذاخوری سرکه را اضافه کنید.

دو برگ بالا را از هر کلم جدا کرده و از آن جدا کنید. برای برش هسته هر کلم از چاقو استفاده کنید (تصویر را ببینید). ابتدا کلم ها را در آب قابلمه برای حدود 5 دقیقه قرار دهید و سپس کلم ها را بچرخانید و 5 تا 6 دقیقه دیگر ادامه دهید تا وقتی که برگ های کلم نرم شوند و به راحتی جدا شوند.

سپس گوشت چرخ کرده را همراه برنج پخته شده در کاسه بزرگ مخلوط کنید.

4 زردک(هویج) را خرد و رنده کرده و همراه 3 قاشق غذاخوری روغن و قالب کوچک مسکه(کره) روی حرارت متوسط قرار دهید و بعد از نرم شدن ، 1 پیمانه سس قارچ را اضافه کرده و یک دقیقه دیگر هم بزنید.

مخلوط زردک(هویج) را به برنج و گوشت اضافه کنید. 2 عدد تخم مرغ و 1 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و خوب بهم بزنید.

برگهای کوچک را از قسمت سخت ساقه جدا کنید تا صاف شود، هر برگ کلم را با حدود 2 قاشق غذاخوری مخلوط گوشت پر کنید. سعی کنید مخلوط گوشت را روی قسمت انتهای برگ قرار دهید و سپس به آرامی برگ را به شکل رول در آورید.

برگهای بزرگ را از وسط برش دهید و قسمت ساقه سخت را از بین ببرید سپس هر برگ کلم را با 2 قاشق غذاخوری مخلوط گوشت پر کنید به طوری که مخلوط گوشت در بالای هر برگ قرار بگیرد؛ با قسمت ضخیم تر برگ در پایه ، برگ را به شکل مخروط در بیاورید و قسمت پهن را به بالا بچسبانید.

دلمه کلم تاجیکی

زردک(هویج) های باقی مانده را خرد و رنده کنید و همراه 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون،1 قاشق غذاخوری خامه ترش و نیم پیمانه سس قارچ به مدت یک دقیقه روی حرارت ملایم بهم بزنید تا نرم شود.


سپس دلمه هارا درون قابلمه قرار داده و مخلوط زردک را روی دلمه ها اضافه کنید به طوری که سطح قابلمه و کلم ها را بپوشاند و بعد از آن تا جایی که قابلمه پر می شود آب اضافه کنید تا برای پخت نهایی آماده شود.

دو روش برای طبخ این غذا وجود دارد:

1. اگر از دیگ (قابلمه) استفاده می کنید با حرارت ملایم به مدت 40 دقیقه روی شعله قرار دهید.

2. در صورت استفاده از داش (فر) ، داش را از قبل با دمای 240 درجه سانتی گراد گرم کنید سپس به مدت 20-25 دقیقه در کف داش قرار دهید تا حباب روی سطح قابلمه مشاهده شود و درجه را تا 180 کم کنید و به مدت یک ساعت در داش بماند.

بیشتر بخوانید:

آموزش پخت «اوشی پلو» غذای خوش طعم تاجیکستانی

ع ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر