نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3892
-
الف
+

استاد دانشگاه: مهاجرت باعث رشد شعر و ادبیات داستانی افغانستان شده است

نشست نویسندگان اهل قلم خراسان با محوریت «ادبیات مهاجرت» در فرهنگسرای بهشت مشهد برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، نشست نویسندگان اهل قلم خراسان با محوریت «ادبیات مهاجرت» با حضور هنرمندان مشهدی و دانشجویان مهاجر افغانستانی و همچنین مقامات قنسولگری افغانستان در فرهنگسرای بهشت مشهد برگزار شد.

استاد انوریان یزدی نویسنده و منتقد، در این نشست اظهار داشت: مهاجرت در فرهنگ منطقه ما و خراسان بزرگ به گستره تاریخ است که می‌توان به مهاجرت زرتشتیان و بزرگان ساسانیان به هند و چین در سده اول اسلامی و مهاجرت ناصر خسرو و مولانا جلال الدین همزمان با حمله مغولان اشاره کرد.

نشست نویسندگان اهل قلم خراسان با محوریت «ادبیات مهاجرت» برگزار شد

انوریان یزدی اضافه کرد: ادبیات افغانستان در دوران معاصر با مهاجرت و پراکندگی اهل ادب این کشور همراه بوده است که با بررسی آثار نویسندگان افغانستانی می توان به این نتیجه رسید که آنها به مباحث تخصصی ادبیات توجه ویژه ای داشته اند.

داکتر عباس ساعی، دیگر پژوهشگر حوزه ادبیات در این نشست با بررسی ابعاد گوناگون ادبیات مهاجرت و پیشینه ادبیات افغانستان، ابراز داشت: افغانستانی ها از سال های ابتدایی انقلاب به شعر اهمیت بیشتری نسبت به داستان نویسی داده اند.

نشست نویسندگان اهل قلم خراسان با محوریت «ادبیات مهاجرت» برگزار شد

 احمد سهیل احمدی نویسنده افغانستانی هم در این نشست در خصوص ادبیات مهاجرت گفت: ادبیات مهاجرت یعنی پرداختن به چرایی این پدیده اجتماعی اما آثار ارزشمند اهالی ادب چه در ایران و چه در افغانستان بیشتر به چگونگی مهاجرت پرداخته اند تا چرایی مهاجرت .

احمدی تصریح کرد: من برای نوشتن کتاب خود تحت عنوان «شات چشم ‌هایش» با تعداد زیادی از مهاجرانی که به اروپا رفته و به کابل بازگشته اند مصاحبه نموده ام و قصه کتابم یکی از هزاران درد ناگفته مهاجران است.

در پایان جلسه گروه موسیقی و نوازنده سنتی خراسانی به اجرا پرداختند و استاد راد هم شعرخوانی کردند.

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر