نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
7494
-
الف
+

اختصاصی: سفر به «افغانستان» ؛ آرزوی کارگردان مستند «ایرانگرد»

کارگردان مستند «ایرانگرد» می گوید: آرزویم این است که هرچه زودتر به افغانستان سفر کنم و مستندی از این کشور بسازم.

«جواد قارایی» ، تهیه کننده، کارگردان و راوی مستند نام آشنای «ایرانگرد» در گفتگو با خبرنگار آی فیلم 2 در خصوص انگیزه اش برای روی آوردن به ساخت فلم های مستند، اظهار داشت: اولین جرقه ساخت مستندهایی مربوط به ایران و اقوام ایرانی به 20 سال پیش وقتی که جوانی 20 ساله بودم، بازمی گردد.

وی ادامه داد: در راستای تحقق این موضوع وارد دانشگاه شدم و در رشته مدیریت جهانگردی تحصیل نمودم . پس از آن دوره های مرتبط با ساخت مستند را گذراندم و کم کم شروع به ساخت مستند کردم.

قارایی در مورد ساخت مستندی فراتر از سرحدات ایران ،  به خبرنگار آی فیلم 2 گفت : قطعا دوست دارم برای شروع از کشورهای افغانستان و تاجیکستان مستندی از اقلیم و مردمان آن دیار تولید کنم، البته اگر تمایلی از سوی مسئولین این کشورها ببینم.

کارگردان مستند ایرانگرد در مورد افغانستان اظهار داشت: نام افغانستان آمد، من بسیار  این کشور را دوست دارم چون می دانم فرهنگی غنی با اقلیم های گوناگون و مردمی اصیل با لهجه های مختلف به همراه طبیعتی زیبا و بکر دارد. اعتقاد من بر این است که در حقیقت همه ما به هم متصل و یکی هستیم. 

وی از آرزویی که در دل دارد چنین گفت : آرزویم این است که هرچه زودتر به افغانستان سفر کنم آنجا را از نزدیک ببینم و حتی اگر امکانش فراهم گردد از زیبایی های این کشور پهناور مستندی تولید کنم.

قارایی از شناختی که در مورد افغانستان دارد، اظهار داشت: متاسفانه تا به حال سفری به افغانستان نداشته ام، اما در فضای مجازی اطلاعاتی از جاذبه های بی نظیر این کشور مانند، کوهستان ها، دره ها، رود ها و حتی در بعضی نواحی بیابان هایش را کسب می نمایم. به نظر من تمام افغانستان زیباست همانطور که در مستند « ایرانگرد» همین نظر را به ایران دارم و باید همه ما قدر دان باشیم.

این مستند ساز خوش ذوق در خصوص ارزش های فرهنگی افغانستان به خبرنگار آی فیلم 2 گفت: تنوع اقوام و لهجه های مختلف مردم افغانستان، ارزش های این کشور، با پیشینه درخشان هستند. امیدوارم زمانی چه من چه شخص دیگری که علاقه به ساخت مستندی از افغانستان دارد با کمک مسئولین مربوطه تصاویر با کیفیتی را ثبت کند.

جواد قارایی در پایان توصیه ای به مستند سازان جوان افغانستانی داشت و افزود : اول پیش از این که کاری را شروع کنید باید عاشق آن باشید. دوم بعد از این که عشق آن کار به سراغتان آمد، تخصص را در خود پرورش دهید. بنابر این حتما دوره های فلمسازی را بگذرانید و همیشه اصول را رعایت کنید. تلفیق عشق، اصول و پشتکار یک کار خوب و بی نقص خواهد شد.

«جواد قارایی» متولد 7 میزان / مهر 1357 در تهران، تهیه کننده، کارگردان فلم های مستند است.

وی فارغ التحصیل رشته مدیریت جهانگردی است و مستند شگفت انگیز «ایرانگرد» کاری از او و تجربه 15 ساله اش از سفر می باشد .

کارگردان مستند «ایرانگرد»، روز جمعه 22 قوس/ آذر نمایشگاه عکسی با عنوان «زیباست ایران و ایرانی» را برگزار کرد.

این نمایشگاه عکس برای علاقه مندان به ایران و فرهنگ ایرانی تا ۲۷ قوس/ آذر ۹۸ در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران تهران دایر می باشد.

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید: 

دانلود و مشاهده مستند ایرانگرد

ف ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر
کاربر مهمان

برنامه ایرانگرد خیلی عالی است.

حاجی ذاکر

کاش اقا صاحب همی ی برنامه هم درباره افغانستان بسازی با نام افغانستانگرد.

علی از هرات

حتما به کشور ما سفر کنید.