نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2238
-
الف
+

فرهنگ و تمدن مشترک شاعران ایران و افغانستان را گرد هم آورد

نشست همزبانی با حضور شاعران و نویسندگان ایران و افغانستان با محوریت شاعران هرات و تایباد در تایباد برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، نشست همزبانی شاعران و نویسندگان ایران و افغانستان از سوی انجمن ادبی مهر در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تایباد برگزار شد.

«وحید کریمدادی» مسئول انجمن ادبی مهر در حاشیه این مراسم در مورد هدف از برگزاری این نشست گفت: دو ملت ایران و افغانستان اشتراکات فراوانی دارند و ما به این اشتراکات و همسایگی با ملت افغانستان افتخار می‌کنیم. 

وی ادامه داد: شهر تایباد به عنوان نزدیک ترین شهر به افغانستان و هرات در خط مقدم این همسایگی قرار دارد و ما قصد داشتیم با برگزاری این نشست، حق همسایگی خود را به ملت افغانستان به‌خصوص شهر هرات ادا کنیم. 

مسئول انجمن ادبی مهر خاطرنشان کرد: از یک سال پیش، که انجمن مهر ثبت شد، ما بر آن شدیم که نشستی را با حضور شاعران ایران و افغانستان برگزار کنیم و سرانجام توانستیم که این نشست را در شهر تابیاد با حضور چهره‌های فرهیخته دو کشور برگزار کنیم که استقبال بسیار خوبی هم از این مراسم صورت گرفت. 

وی تصریح کرد: این اولین نشست بود که با محوریت شاعران هرات و تایباد برگزار شد و شاعرانی از این دو شهر شعرخوانی داشتند و البته شاعرانی از دیگر شهرهای ایران و افغانستان نیز حضور داشتند.

این شاعر خراسانی افزود: ما در تلاش هستیم تا در آینده‌ای نزدیک چنین نشست‌هایی را گسترش دهیم و با دعوت از شاعران تمام شهرهای افغانستان، با یکدیگر بیشتر آشنا شویم.

کریمدادی خاطر نشان کرد: علی‌رغم مشترکات فراوانی که در تمام سطوح میان دو ملت ایران و افغانستان وجود دارد، متاسفانه ما هنوز از همدیگر بسیار دور هستیم و باید چنین نشست‌هایی را بیشتر برگزار کنیم تا به شناخت کافی از همدیگر دست پیدا کنیم.

«زهرا حسین زاده» شاعر افغانستانی که در این نشست شرکت کرده بود به فارس گفت: حضور من در تایباد و خونگرمی مردم این دیار باعث شد که احساس کنم در وطنم هستم و چون این شهر به وطنم نزدیک است، بوی وطن به مشامم می رسد.

«ساحل رضایی» دیگر شاعر افغانستانی نیز گفت: باید زمینه سفر شاعران، نویسندگان و هنرمندان ایران به افغانستان فراهم شود تا شخصیت‌های فرهنگی و ادبی ایران بتوانند با سفر به شهرهای مختلف افغانستان با فرهنگ و چهره‌های فرهیخته افغانستان بیشتر آشنا شوند و این نشست‌ها یک طرفه نباشد.

م ح / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر