نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5868
-
الف
+

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/لادن مستوفی(6)

در این گزارش با «لادن مستوفی» یکی از هنرپیشه های معروف سینمای ایران آشنا می شوید که سابقه ایفای نقش افغانستانی را در کارنامه هنری خود دارد.

به گزارش آی فیلم 2 ، در روابط بین دو ملت ایران و افغانستان، عوامل و اشتراکاتی چون زبان ، دین ، آداب و رسوم و همچنان تمدن تاریخی مشترک باعث استحکام و در هم تنیدگی فرهنگی غنی گردیده و این دو ملت را علیرغم وجود مرزهای سیاسی به هم نزدیک نموده است.

این اشتراکات در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری نمود پیدا کرده و فعالیت های مشترک بسیاری در این عرصه صورت گرفته است، از برگزاری جلسات شعر، نمایشگاه های عکس و صنایع دستی تا اجرای تیاتر و فلم ها و سریال هایی که در آنها بازیگران ایرانی در نقش یک افغانستانی حضور یافته اند.

در پیوند با این موضوع بازیگران ایرانی بسیاری در فلم ها و سریال های گوناگون در نقش یک افغانستانی ظاهر شده اند و هر یک به نحوی زندگی مردم افغانستان را به تصویر کشیده اند.

در این راستا طی سال های اخیر هنرمندان ایرانی بسیاری بودند که با ایفای کرکتر یک زن یا مرد افغانستانی سعی داشتند تجربیات جدیدی را به کارنامه هنری خود اضافه کنند. 

در این گزارش که ششمین اشاره ما به هنرنمایی بازیگران ایرانی به حیث یک کرکتر افغانستانی است به سراغ «لادن مستوفی» رفته ایم :

«لادن مستوفی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران در سال 1351 خورشیدی در تنکابن به دنیا آمد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را نیمه تمام رها کرد و وارد دنیای بازیگری شد.

لادن مستوفی

بانو مستوفی فعالیت بازیگری خود را با فلم «روز واقعه» محصول سال 1373 خورشیدی آغاز کرد و پس از بازی در سریال «دوران سرکشی» ساخته «کمال تبریزی» در سال 1381 خورشیدی به شهرت رسید.

لادن مستوفی

وی در سال 1382 خورشیدی در سریال «خانه ای در تاریکی» به کارگردانی «سعید سلطانی» در نقش دختری به نام «ماه تابان» ایفای نقش کرد.

لادن مستوفی

«لادن مستوفی» در سال 1389 خورشیدی در فلم سینمایی «گل چهره» به کارگردانی «وحید موسائیان» در نقش یک زن افغانستانی ظاهر شد.

«گلچهره» داستان فردی به نام «اشرف خان» صاحب سینمای کابل است که پس از سقوط دولت کمونیستی نجیب الله و تسلط مجاهدین بر کابل، می‌خواهد سینمایش را بازسازی کند.

اما یکپارچگی دولت دیری نمی پاید و جنگ‌های داخلی بار دیگر از خرابه‌های کابل سر برمی‌آورد و این جنگ به فلم خانه ملی افغانستان نیز راه می یابد، جایی که تاریخ تصویری یک ملت در آن نهفته است.

لادن مستوفی

«لادن مستوفی» با ایفای نقش در این فلم توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش اول زن در بیست و نهمین دوره جشنواره فلم فجر ایران شود.

لادن مستوفی

وی همچنان در سال 1388 برای بازی در فلم «تسویه حساب» به کارگردانی «تهمینه میلانی» توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش اول زن در بیست و هشتمین دوره جشنواره فلم فجر شود.

لادن مستوفی

سریال «شیخ بهایی» به کارگردانی «شهران اسدی» که هم اکنون از شبکه جهانی آی فیلم 2 در حال نشر است، یکی دیگر از سریال هایی است که بانو مستوفی در آن ایفای نقش کردند.

لادن مستوفی

بانو مستوفی همسر «شهرام اسدی» کارگردان و فلمنامه نویس ایرانی است که در بسیاری از فلم هایی که اسدی کارگردانی آن را بر عهده داشته، بازی کرده است.

سریال های «خانه ای در تاریکی»، «سفر سبز»، «پریا» از جمله آثار تلویزیونی است که در کارنامه «لادن مستوفی» وجود دارد.

مرده خور (۱۳۹۸)، تصویرم در آیینه نیست (۱۳۹۷)، یک دزدی عاشقانه (۱۳۹۴)، ماه بر فراز زیر آب (۱۳۹۴)، گذر موقت (۱۳۹۴) و ... از جمله فلم های سینمایی است که وی در آن نقش آفرینی کرده است.

گفتنی است که سریال «شیخ بهایی» هر شب ساعت 20:00 به وقت تهران، 21:00 به وقت کابل و 22:30 به وقت دوشنبه تاجیکستان از شبکه آی فیلم 2 نشر می شود.

بیشتر بخوانید :

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/رضا کیانیان (1)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/محمدرضا غفاری (2)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مهرداد صدیقیان (3)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مسعود رایگان (4)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/قربان نجفی (5)

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر