نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4599
-
الف
+

آشنایی با خواننده های افغانستان؛ 1. شکیب سوزان

در این ویدیو آهنگی میهنی از «شکیب سوزان» آوازخوان جوان افغانستان را تماشا می کنید

به گزارش آی فیلم2، موسیقی افغانستان نقطه عطف زیبایی‌های تنوع قومی و زبانی در این کشور است و فارسی، پشتو و ترکی زبان‌های اصلی متن ترانه‌ها را تشکیل می‌دهند.

در این کشور سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون موسیقی، از غزل فارسی گرفته تا راگ هندی رواج دارد. گام‌های موسیقی عمدتاً دیاتونیک (بدون میکروتون) بوده و تا همین اواخر چندصدایی و هارمونی به شکل غربی آن در موسیقی افغانستان تأثیر چندانی نداشت.

میراث شعر فارسی که مشترکات فراوانی نیز با ایران دارد، اهمیت بسیاری در بین مردم داشته و همچنین شعر پشتو نیز دارای ریشه‌های تاریخی است. 

موسیقی افغانستان در سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون، هنرمندانی را پرورانده که شهرت بعضی از آنان از حدود مرزهای این کشور نیز فراتر رفته‌ است.

شبکه جهانی آی فیلم2 درصدد است با تهیه سلسله گزارش هایی به معرفی آوازخوان های معروف و جوان افغانستان بپردازد.

 شکیب سوزان

احمد شکیب سوزان، در سال 1983 در یک خانواده هنرمند در شهر کابل چشم به جهان گشود. او شش ساله بود که به مکتب ابتدایی رفت و بلاخره در سال 2001 از لیسه ناصرخسرو بلخی فارغ شد.

شکیب اساسات موسیقی را نزد پدر آوازخوانش، «شمس الدین سوزان» آموخت که به گفته او همین موجب شد تا وی بعد از اتمام مکتب، به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل برود و تحصیلاتش را در رشته موسیقی ادامه دهد.

شکیب سوزان، اولین آهنگش را زمانی که هنوز هفت سال داشت در تلویزیون ملی افغانستان به ثبت رسانده است.

شکیب سوزان

وی دو پارچه آهنگ تصویری پس از آن در تلویزیون افغانستان ثبت کرد اما آهنگی که شکیب سوزان را به شهرت رساند، آهنگ «زندگیم به تنهایی گذشت ومیگذرد» بود.

شکیب سوزان، به زبان پشتو هم آهنگ هایی دارد که به گفته خودش، آهنگ ((مینه مینه)) او را بیشتر به مردم معرفی کرد.

شکیب سوزان، در حدود ۱۵ پارچه آهنگ به صورت صوتی روانه بازار کرده و به تعداد ۸ تا ۹ پارچه آهنگ دیگرش به گونه تصویری ثبت شده است.

این آوازخوان جوان افغانستان در دنیای هنر موسیقی خودش را طرفدار و علاقمند سبک غزل معرفی میکند و میگوید با خواندن غزل، خود را خیلی راحت احساس میکند.

وی اما علاوه میکند که نظر به علاقمندی مردم، آهنگهای محلی و پاپ هم میخواند. او می گوید که رشته وی نواختن پیانو و گیتار است و این دو آله موسیقی را به گونه مسلکی با «نوتیشن» آن مینوازد.

وی در کنار این آلات، طبله و هارمونیه را نیز میتواند به خوبی بنوازد. این آوازخوان افغانستانی با آن که ویالون را خیلی دوست دارد، اما نواختن آن را تاکنون فرا نگرفته است.

از آهنگ های شکیب سوزان میتوان «زندگی‎ام به تنهایی گذشت و می‎گذرد»، «مینه»، «هر دل و هر زبانه، خدا خودش می‎دانه» را نام برد.

این آوازخوان جوان افغانستان تلاش می کند در آینده به هر زبان و لهجه افغانستان، آهنگ بخواند و از آن یک آلبوم تهیه کند.

شکیب سوزانشکیب سوزان آرزو دارد قله های بزرگ هنر را فتح کرده و فرهنگ افغانستان را فراتر از مرزها معرفی کند.

در این ویدیو آهنگ میهنی «پشتون بود چو قلبم، تاجک است جانم، چشمم هزاره باشد، ازبک همه توانم…» از شکیب سوزان را تماشا می کنید.

این آهنگ به گونه مشترک توسط شکیب سوزان و برادرش شکران سوزان آوازخوانی شده است.

شکیب سوزان در عین حال میگوید پدرش، شمس‎الدین سوزان، نیز در کمپوز برخی آهنگهایش با وی کمک میکند.

ب م

نظر شما
ارسال نظر