نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4083
-
الف
+

آشنایی اجمالی با باغ های زیبا و شگفت انگیز شیراز / از «گلشن راز» تا «باغ دلگشا» + تصاویر

در این گزارش قصد داریم شما را با گوشه هایی از زیبایی های وصف ناشدنی باغ های دیار حافظ و سعدی آشنا کنیم.

تصور کنید در میان انبوهی از درختان سرو و نارنج قدم می‌زنید در حالی که عطر بهارنارنج تمام فضا را پرکرده است و در مقابل چشمانتان دنیایی از زیبایی‌های حیرت‌انگیز قرار دارد. 

شاید مکان های زیادی در دنیا شما را به این تصور فوق العاده نزدیک کند، اما منظور ما شیراز شهر باغ های زیبای ایران است.

وقتی سخن از شهر بزرگ شیراز به میان می آید، بوی بهارنارنج به مشام می رسد و طراوتی خاص و فراموش نشدنی از باغ های زیبا حس می شود. تقریبا هیچ شهری در ایران نیست که همچون شیراز به این اندازه باغ‌ های دیدنی داشته باشد .

در این گزارش قصد داریم شما را با گوشه هایی از زیبایی های وصف ناشدنی باغ های شهر حافظ و سعدی آشنا کنیم. 

باغ ارم

در گوشه ای از شمال غربی شهر شیراز، باغ زیبایی خودنمایی می کند که در گذر سال ها، سرد و گرم روزگار را چشیده و پابرجا مانده است تا امروز بینندگانش را مسحور زیبایی های خود کند و به لحظات شان رنگی تازه ببخشد. نامش باغ ارم است که در فاصله کمی از کوه های شمالی شیراز (باباکوهی) قرار گرفته و در سمت جنوب آن رودخانه خشک شیراز دیده می شود که از شرق به غرب امتداد دارد.

باغ ارم شیراز

پس از ورود به باغ ابتدا از میان انبوهی از درختان بلند و بسیار زیبا عبور خواهید کرد و سپس عمارتی باشکوه را مقابل خود خواهید دید. این عمارت یادگار به جا مانده از دوران قاجار است که در سه طبقه ساخته شده است. در سردر بنا نیم دایره‌هایی وجود دارند که داستان هایی از شاهنامه بر روی آن حکاکی شده‌اند.

باغ ارم شیراز

ستون‌های ساخته شده در عمارت با الهام از ستون‌های تخت جمشید ساخته شده‌اند. چند کتیبه نیز در اطراف عمارت وجود دارند که بر روی آن‌ها اشعاری از شوریده شیرازی شاعر معروف دوره قاجار، با خط نستعلیق فارسی نوشته شده است.

باغ ارم شیراز

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن راز از باغهای زیبای شهر شیراز است. ساختمان این باغ توسط میرزا علی محمد خان قوام الملک احداث گردیده است. عمارت این باغ با مقرنس کاری های زیبائی تزئین شده است. از جمله بناهای دیگر این مکان می توان به قهوه خانه سنتی و حمام خزینه دار آن اشاره كرد.

باغ عفیف آباد شیراز گلشن

وقتی از باغ عفیف آباد سخن می گوییم، در واقع فقط از یک جاذبه تاریخی سخن نمی گوییم. در این باغ حال و هوایی جریان دارد که انرژی تازه ای به شما می بخشد. وقتی قدم به درون آن می گذارید، از همهمه شهر فاصله می گیرید و گوش می سپارید به نغمه پرندگان و صدای خوش جریان آب. بر روی سنگفرش ها قدم می زنید و در هر قدم جلوه ای تازه کشف می کنید.

باغ عفیف آباد شیراز گلشن

درختان سربلند و قدبر افراشته، گل ها و چمن سرسبز ، چیزهایی هستند که در قاب چشمان تان جای می گیرند. اگر بهار را برای رفتن به شهر بهار نارنج برگزینید و جلوه بهشتی آن را در عفیف آباد به تماشا بنشینید که نور علی نور می شود. 

باغ عفیف آباد شیراز گلشن

وقتی به عمارت میان باغ می رسید ستون های برافراشته آن ، بهانه خوبی برای ثبت عکس های زیبا به شما می دهند. کافیست به سراغ بخش کرای لباس های سنتی در باغ بروید و تن پوش سنتی شیراز را بر تن کنید؛ اکنون همه چیز آماده است تا خاطره بسازید و عکس های شاهانه ثبت کنید.

باغ جهان نما

باغ جهان نما که بین بستر فرهنگی و طبیعی رابطه ای تنگاتنگ برقرار کرده و سازگار با نیاز های انسانی با طبیعت است، در شمال شرقی شهر شیراز واقع شده و جزو قدیمی ترین باغ های شیراز به حساب می آید. وقتی که وارد این باغ می شوید صدای پرندگان را می شنوید که بر روی شاخ وبرگ درختان آواز می خوانند.

باغ جهان نما

درختان قدیمی و گل های رنگارنگ به این باغ زیبایی منحصر به فردی بخشیده اند. در اشعار حافظ از آرامش و سرسبزی این باغ بسیار سخن گفته شده است. مساحت باغ در حدود ۲٫۸ هکتار می باشد که در حدود ۳۵۰۰ متر مربع ان را فضای سرسبز و زیبا تشکیل می دهد که سرتاسر پوشیده از درختان شمشاد، نارنج و سرو های قدیمی می باشد و گل های رنگارنگی چون اطلسی، رز ۷ رنگ و گل های داوودی، زیبایی این باغ را دوچندان کرده است.

باغ جهان نما

عمارتی به صورت هشت ضلعی نیز دقیقا در بین باغ واقع شده و داخل این عمارت هم شاهد حوضی زیبا خواهید بود.

باغ دلگشا

این باغ زیبا در شمال شرقی شیراز و در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده است. آبی که از چشمه قنات آرامگاه سعدی جاری است، این باغ را مشروب می سازد. تمام این باغ با درختان نارنج پوشیده شده است. 

باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشا دوره‌های تاریخی زیادی را به خود دیده است. عده‌ای معتقدند پیشینه باغ به دوره ساسانی، یعنی پیش از اسلام برمی‌گردد و برخی آن را مربوط به دوره آل اینجو و آل مظفر می‌دانند و  عده‌ای هم مثل جیمز موریه، دیپلومات و نویسنده بریتانیایی، سال‌های اولیه حیاتش را به دوره زندیه نسبت می‌دهند.

باغ دلگشای شیراز

چیزی که از آن می توان مطمئن بود و شواهد تاریخی نیز اثباتش می‌کند این است که اوج شکوفایی اینجا مربوط به تیمور گورکانی، یعنی اولین پادشاه تیموری است. تیمور گورکانی بعد از انقراض آل مظفر به فارس می‌رود و دستور ساخت کاخی در باغ دلگشا و در عین حال در سمرقند را می‌دهد. 

باغ دلگشای شیراز

محوطه باغ دلگشا دارای نورپردازی‌های زیبا است که این باغ را به مکانی خارق‌العاده برای پیاده‌روی‌های شبانه تبدیل کرده است.

گفتنی است برعلاوه باغ های مذکور در گزارش حاضر ، باغ های زیبای دیگری چون باغ نارنجستان قوام ، باغ نظر و باغ هفت تنان نیز در شیراز وجود دارد که در فرصتی دیگر به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

در پیوند با این گزارش بیشتر بخوانید:

باغ عفیف آباد شیراز

 

باغ دلگشای شیراز

 

«سعدیه» آرامگاه سعدی

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر