نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3639
-
الف
+

با «بخارا» شهری پر از پیشینه های تاریخی بیشتر آشنا شوید+تصاویر

«بخارا» با توجه به جایگاه تاریخی و تمدنی مهمی که دارد، مقصدی مناسب برای جهانگردان است.

به گزارش آی فیلم2، شهر بخارا پنجمین شهر بزرگ کشور ازبکستان و در مرکز ولایت بخارا واقع گردیده است.

نام بخارا را ممکن است که بارها در اشعار مختلف فارسی شنیده و تا حدودی با آن آشنا بوده باشید. در ادامه معروف ترین قطعه های شعری که در خود نام شهر بخارا را جای داده ، بازخوانی می کنیم:

رودکی:

امروز به هر حالی، بغداد بخاراست / کجا میر خراسان است، پیروزی آنجاست

مولوی:

ز دی بگذر سبک برپر که نی جان بهاری تو / بخارای جهان جان که معدنگاه علم آن است.

حافظ شیرازی:

اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را  / به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را

شهر بخارا از پیشینه تاریخی بسیار پرباری برخوردار است. به علت قرار گرفتن بخارا در مسیر جاده ابریشم، این شهر شاهد اتفاقات تاریخی و باستانی بسیار فراوانی بوده است.

در بعضی نوشته‌های اساطیری کهن، بخارا جایگاه پادشاهان بوده که گویا افراسیاب آن را بنا کرده‌است. پس از آن، به صورت شهر درآمد و پادشاهان در فصل زمستان بدین شهر می‌آمدند.

امروزه بخارا یکی از شهرهای فارسی زبان است که بیشتر باشندگان آن فارسی زبان هستند و به همین دلیل به این شهر به اصطلاح تاجیک نشین هم می گویند.

باشندگان بخارا زبان فارسی را به گویش گرجی که برای آسیای مرکزی است، سخن می گویند. در واقع تنها ۱۰ درصد مردم بخارا به زبانی غیر از فارسی گپ می زنند که آن ها هم بیشتر ازبکستانی های مهاجر در این شهر هستند. 

در ادامه چند مکان و آثار تاریخی این شهر را معرفی خواهیم کرد:

مناره کالیان | Kalyan minaret

یکی از جاذبه های بی نظیر در شهر بخارا، مناره کالیان است که با ارتفاع ۴۶٫۵ متر، از بلندترین ساختمان ها و بناهای شهر بخارا در ازبکستان است. مناره بزرگ کالیان در قسمت شرقی این شهر قرار گرفته و قدمت آن به قرن ۱۱ میلادی باز می گردد. 

مدرسه عبدالعزیز خان | Abdulaziz Khan Madrassah

یکی از بناهایی که در شهر بخارا دارای معماری بسیار زیبا و اصیل است، مدرسه عبدالعزیز خان است. این مدرسه در سال ۱۶۵۲ میلادی ساخته  شده است.

از لحاظ معماری این بنا دارای بهترین شکل و نوع تزئینات است. اگر مدرسه عبدالعزیز خان امروزه جزء شاخص ترین و مطرح ترین بناهای حال حاضر بخارا است به این خاطر می باشد که بر خلاف سبک معماری روز، دارای تزئینات داخلی و کاشی کاری های رنگارنگ و بسیار زیبا بوده است.

مدرسه میر عرب | Mir-i-Arab Madrassah

میر عرب، امام جمعه یمنی شهر بخارا در قرن شانزدهم میلادی بوده است. امیر عبدالله شیبانی این مدرسه را رو به روی مسجد و در نزدیکی منار کالیان جهت تدریس این امام جمعه ساخته است. این مدرسه، مدرسه ای اسلامی می باشد که در زمان حکمرانی حاکمان اتحاد جماهیر شوروی نیز حالت اسلامی خود را حفظ کرده است.

مقبره ی سامانی ها | Samanid Mausoleum

یکی از معروف ترین بناهای تاریخی و گردشگری در شهر بخارا مقبره سامانی ها است. این مقبره در قرن ۹ میلادی و به دستور شخص امیر اسماعیل سامانی ساخته شد. 

 مقبره چشمه ایوب | Chashma-Ayub Mausoleum 

مقبره «چشمه ایوب» یکی از بناهای معروف و جاذبه های گردشگری بخارا است. این عمارت که در نزدیکی آرامگاه شاه اسماعیل سامانی واقع شده، یکی از قدیمی ترین بناهای شهر است.

مجموعه لب حوض | Labi-Hauz

لب حوض به دستور نادر دیوان بیگی که وزیر وقت بخارا بود، ساخته شد. عمق این حوض 5 متر، عرض آن 36 متر و طولش ۴۶ متر است. این حوض در بین قرن های 16 و 17 میلادی ساخته شده است. این حوض معروف در اطراف خود، بناهای معروف بسیاری را دارد و تبدیل به یکی از مناطق دیدنی این شهر شده است.

مدرسه چهار مناره | Chor Minor

مجموعه لب حوض بخارا دارای بخشی به نام مدرسه چهار مناره است که در قسمت شرقی شمالی ترین بخش بخارا قرار گرفته است. این مدرسه در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده است و اهمیت زیادی از لحاظ تاریخی دارد.

ارگ بخارا |  Ark of Bukhara

ارگ بخارا هم یکی از این آثار معماری تاریخی و یادگار شهرسازی بخارای کهن است. این بنا در قرن اول قبل از میلاد مسیح ساخته شده است. 

ف ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر