نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4198
-
الف
+

«عبدالرشید عظیمی» سینماگر مشهور افغانستانی از دنیای هنر خداحافظی می کند

«عبدالرشید عظیمی» سینماگر مشهور افغانستان قصد دارد پس از ۲۰ سال فعالیت هنری، دنیای سینما و فلمسازی را ترک کند.

به گزارش آی فیلم 2 ، «عبدالرشید عظیمی» فلم‌بردار، کارگردان، تهیه‌کننده و فلم‌نامه‌نویس مشهور هرات به دلیل بی مهری مسئولین نسبت به سینمای افغانستان، تصمیم دارد پس از ۲۰ سال فعالیت هنری، تجهیزات کاری خود را لیلام کرده و از دنیای سینما خداحافظی کند. 

عظیمی با ابراز تاسف از این که سینما و هنرمندان در افغانستان فراموش شده اند و مسئولین به این بخش توجهی ندارند، گفت: تصمیم گرفته ام که تجهیزات کاری سینمایی خود را لیلام و دنیای سینما را ترک کنم.

فرهنگ به نقل از وی نوشت: با فروش تجهیزات سینمایی ام که با هرکدام آن‌ها خاطره‌ها دارم و زمانی آرزو داشتم آن‌ها را در اختیار داشته باشم، می‌خواهم کسب‌ و‌ کار تجاری آغاز کنم و آینده‌ای بهتر برای خانواده خود بسازم.

عظیمی در ادامه تاکید کرد: تجار و سرمایه‌داران باید از رشته‌های مختلف هنری به ‌ویژه سینمای افغانستان حمایت کنند چرا که پشتیبانی از هنر وظیفه‌ همگانی است.

«عبدالرشید عظیمی» از نوجوانی علاقه‌مند سینما شد و وقتی در ایران مهاجر بود، دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش فلم‌برداری و دیگر هنرهای سینمایی را فرا گرفت.

وی تاکنون بیش‌ از ۳۲ فلم کوتاه و بلند سینمایی، مستند و سریال تلویزیونی ساخته و به ‌گفته خودش زندگی خود را وقف سینما و هنر کرده است.

عظیمی با سقوط طالبان در سال ۱۳۸۱ خورشیدی به هرات بازگشت و با وجود امکانات کم آن‌ زمان فعالیت سینمایی را آغاز کرد؛ ‌دقیقا زمانی ‌که فقط یک کمپنی در هرات تجهیزات سینمایی وارد می‌کرد و سینماگران برای باتری یا قطعه‌ تخریب شده کمره، هفته‌ها منتظر می‌ماندند.

فلم «گل‌چهره» به کارگردانی «عبدالرشید عظیمی» با موضوع ازدواج‌های زیرسن به ‌عنوان فلم برتر سال ۱۳۸۵ خورشیدی انتخاب شد و چهار جایزه از جشنواره های فلم در کابل را کسب کرده است.

تولید سریال‌های «فیس‌بوک دات کام»، «زبان ‌زرگری» و «کلک ‎ششم» با گویش‌ هراتی یکی دیگر از کارهای مهم او است؛ سریال‌هایی که با استقبال بی‌سابقه‌ مردم رو‌به‌رو شد.

«عبدالرشید عظیمی» در کنار ساخت فلم‌های سینمایی، ساخت چندین مستند را نیز در کارنامه‌ خود دارد و تولید مستندی در مورد پیشینه‌ کاشی‌سازی در هرات از جمله‌ کارهای مشهور او به ‌شمار می‌رود.

م ح / ح ح

نظر شما
ارسال نظر