نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1874
-
الف
+

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مسعود رایگان (4)

در این گزارش با «مسعود رایگان» یکی از هنرپیشه های معروف سینمای ایران آشنا می شوید که سابقه ایفای نقش افغانستانی را در کارنامه هنری خود دارد.

به گزارش آی فیلم 2، در روابط بین دو ملت ایران و افغانستان، عوامل و اشتراکاتی چون زبان ، دین ، آداب و رسوم و همچنان تمدن تاریخی مشترک باعث استحکام و در هم تنیدگی فرهنگی غنی گردیده و این دو ملت را علیرغم وجود مرزهای سیاسی به هم نزدیک نموده است.

این اشتراکات در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری نمود پیدا کرده و فعالیت های مشترک بسیاری در این عرصه صورت گرفته است، از برگزاری جلسات شعر، نمایشگاه های عکس و صنایع دستی تا اجرای تیاتر و فلم ها و سریال هایی که در آنها بازیگران ایرانی در نقش یک افغانستانی حضور یافته اند.

در پیوند با این موضوع بازیگران ایرانی بسیاری در فلم ها و سریال های گوناگون در نقش یک افغانستانی ظاهر شده اند و هر یک به نحوی زندگی مردم افغانستان را به تصویر کشیده اند.

در این راستا طی سال های اخیر هنرمندان ایرانی بسیاری بودند که با ایفای کرکتر یک زن یا مرد افغانستانی سعی داشتند تجربیات جدیدی را به کارنامه هنری خود اضافه کنند. 

در این گزارش که چهارمین اشاره ما به هنرنمایی بازیگران ایرانی به حیث یک کرکتر افغانستانی است به سراغ «مسعود رایگان» رفته ایم : 

«مسعود رایگان» زاده‌ی 1 «دلو»بهمن 1332هجری خورشیدی در خرم‌آباد است، وی در رشته کارگردانی تیاتر از دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک فارغ شده است. رایگان فعالیت هنری‌اش را از طفولیت با تیاتر آغاز کرد.

رایگان پس از مدتی همکاری با چند برنامه‌ تلویزیونی در ایران، به سویدن سفر کرد و همراه با تحصیل در مدرسه‌ فلم سویدن، به همکاری با گروه‌های‌ تیاتر این کشور مصروف شد.

وی برنامه‌ای تحت عنوان «دست‌های روشن» برای شبکه ۲ تلویزیون سویدن کارگردانی کرد، همچنین در فلمی از سوزان اوستن کارگردان «برادران آمادتوس»، تحت عنوان «زندگی خطرناک» بازی کرد.

رایگان سابقه نقش آفرینی در چهار سریال تلویزیونی کشور سویدن را هم در کارنامه هنری خود دارد.

وی در سال 1380 به دعوت وحید موسائیان به ایران بازگشت و در فلم «خاموشی دریا» به ایفای نقش پرداخت.

مسعود رایگان با بازی در کرکتر مرکزی فلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» (1383) ساخته‌ی رضا ميركريمی، به چهره‌ای شناخته‌شده مبدل شد و پس از نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره‌ فلم فجر، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشن خانه‌ی سینما برای این فلم را از آن خود کرد.

مسعود رایگان همراه بازیگرانی مانند «رضا کیانیان» و «محمدرضا غفاری» سابقه ایفای نقش افغانستانی را در کارنامه هنری خود دارد.

او در فلم سینمایی «گلچهره» نقش «اشرف خان» مالک سینمای کابل را بازی کرد که قصد داشت پس از سقوط دولت نجیب‌الله سینمای افغانستان را بازسازی کند.

از دیگر افتخارات این هنرمند، می‌توان به نامزدی دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فلم «برلین منفی 7» (1390) اشاره کرد.

این هنرمند در سریال هایی چون «مدار صفر درجه» (1386)، «خسته‌دلان» (1388)، «شمس‌العماره» (1388)، «در مسیر زاینده‌رود» (1389)، «سقوط یک فرشته» (1390)، «داوران» (1392) و «یادآوری» (1392)؛ و فلم هایی نظیر «کافه ستاره» (1383)، «دست‌های خالی» (1385)، «دوزخ، برزخ، بهشت» (1387)، «مرد» (1387)، «پرسه در مه» (1388)، «جرم» (1389)، «گل‌چهره» (1389)، «بوسیدن روی ماه» (1390) و «مزار شریف» (۱۳۹۳) به نقش‌آفرینی پرداخته‌ است.

گفتنی است سریال های مدار صفر درجه، شمس العماره و یادآوری با نقش آفرینی مسعود رایگان از شبکه آی فیلم2 به نشر رسیده است.

در پیوند با این گزارش بیشتر بخوانید:

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/رضا کیانیان (1)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/محمدرضا غفاری (2)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مهرداد صدیقیان (3)

 ع ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر