نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
17754
-
الف
+

فلم های محبوب سینمای هند که در افغانستان تولید شده اند

در این گزارش به بررسی دو فلم محبوب سینمای هند که در افغانستان تولید شده پرداخته ایم.

به گزارش آی فیلم 2، سینمای هند یا بالیوود در تولید فلم در ژانرهای مختلف، همکاری های نزدیکی با کشور های همسایه خود داشته است. این همکاری ها در تولید فلم در اکثر موارد باعث شده که آثاری فراموش نشدنی و ماندگار ساخته شود.

فلم های تولید شده بالیوود در افغانستان نیز طرفداران بسیار دارد، چرا که نزدیکی دو کشور و همچنین پرداختن به فلم هایی که داستان و کرکترهای آن افغانستانی هستند، تاثیر بالقوه ای در این ایجاد ارتباط از طریق سینما و فلم بین دو کشور داشته است.

همچنین اصالت افغانستانی برخی از کارگردانان و بازیگران سینمای هند به این تاثیر و علاقه مندی افزوده است.

در این گزارش به بررسی دو فلم محبوب سینمای بالیوود پرداخته ایم که در افغانستان تولید شده و محوریت داستان در مورد کرکترهای افغانستانی است :

فلم «دارماتما» به کارگردانی «فیروز خان» محصول سال ۱۹۷۵ میلادی، نخستین فلم هندی می باشد که در خاک افغانستان فلمبرداری شده است.

فیروزخان زاده 25 سپتمبر ۱۹۳۹ میلادی از پدر افغانستانی به نام «صادق علی خان تنولی» و مادر ایرانی به نام «فاطمه» در بنگلور هند است.

فیروز خان در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی در بیش از ۵۰ فلم به ایفای نقش پرداخت و با حضور در قربانی (که خود آن را کارگردانی کرد) یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینمای هندوستان شد و از فلم های او می‌توان به «جانباز»، «قربانی»، «کشمکش» و «آرزو» اشاره کرد.

این فلم در ژانر مافیایی، اقتباسی از فلم مشهور «پدرخوانده» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا بود که بخش کلانی از آن در «ولایت بامیان» فلم برداری شد.

 همچنین فیروزخان به خاطر وارد کردن شیوه قهرمان کابویی به سینمای سنتی هند به «کلینت ایستوود شرق» معروف است.

«خداگواه» یکی از ماندگارترین فلم هایی است که «آمیتاب بچن» در آن نقش آفرینی کرده است و یکی از پرفروش ترین آثار سینمایی سال 1371 خورشیدی بود.

این فلم که در افغانستان و اطراف کابل فلمبرداری شده، درباره دو قبیله افغانستانی است؛ پاشا خان «آمیتاب بچن» عاشق بی نظیر «سری دیوی» یک دختر و رقیب خود می شود ، قبیله بی نظیر چون پاشا خان را عاشق بی نظیر می بیند ، شرط ازدواج انها را کشتن یک راهزن جنایتکار قرار می دهد ، پاشا خان قبول می کند و با قول بازگشت به بی نظیر راهی هندوستان می شود ، اما ...

خداگواه بهترین فلم از نظر منتقدان است که محبوبیت بسیاری در پاکستان ، افغانستان و ایران دارد.

بنا بر برخی گزارش ها داکتر «نجیب الله» رئیس جمهور وقت افغانستان هنگام فلمبرداری فلم «خداگواه» نیمی از نیروی هوایی این کشور را مسئول حفظ امنیت تیم هنرمندان هندی کرده بود.

همچنان آمیتاب بچن در مصاحبه ای از مهمان نوازی مردم افغانستان قدردانی کرد.

 ع ا/ ح ح

نظر شما
ارسال نظر