نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
23718
-
الف
+

آهنگ «ملا ممد جان» با صدای سه آوازخوان مشهور

آهنگ مشهور «ملاممدجان» با صدای 3 آوازخوان مشهور را بشنوید.

به گزارش آی فیلم 2 ، ملت مسلمان افغانستان به پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد (ص) و خاندان مطهرش ارادت خاص دارند و قلب هایشان سرشار از عشق و مودت به این بزرگان و راهنمایان دین است.

این امر مربوط زمان حال نیست بلکه از زمان‌های بسیار قدیم مهر خاندان پیامبر گرامی اسلام خصوصا حضرت علی (ع) در دل مردم این سرزمین جایگاهی والا را کسب نموده است.

مردم مهربان و نیک اندیش افغانستان صفت سخاوت مولا علی (ع) را بیشتر از سایر صفات بارز او یاد می‌کنند و آن حضرت را با نام «سخی» می‌شناسند.

«روضه سخی» یا «روضه شریف» هم نام تاریخی آرامگاه منسوب به حضرت علی (ع) در شهر مزار شریف است. نام این شهر هم برای هر ناشناسی وضاحت دارد که به خاطر این مکان جلیل القدر «مزار شریف» نامگذاری شده است. مزار شریف در ولایت بلخ در شمال افغانستان موقعیت دارد.

عموم مردم افغانستان بر این باورند که این زیارت، مدفن امام علی (ع) است. در مورد تاریخچه آرامگاه حضرت علی (ع) در مزار شریف باورهای مختلفی وجود دارد که بیشتر متاثر از ارادت عامه مردم به اهل بیت پیامبر (ص) است.

رد پای عشق و محبت مردم افغانستان به مولا علی (ع) نه تنها در شهر مزارشریف بلکه در سایر مناطق افغانستان از جمله در مناطق مرکزی و پایتخت تا دور دست‌ترین مناطق جنوبی و غربی افغانستان مشهود است.

بدون شک زمانی که مهری بر دل جاری شود در تمام عرصه ها خود را نمایان می سازد همچنان که شاهد هستیم در فلم ها و موسیقی آوازخوانان نامدار افغانستانی این عشق به شکل هنر تجلی نموده است. 

آهنگ مشهور «استاد ساربان» به نام «ملا ممدجان» یکی از قدیمی ترین آهنگ های هرات باستان ، سرود عاشقانه و بیانِ سوزِ دلِ دختر عاشقی است که نذر گرفته تا در روز نوروز به مزارشریف رفته، مولا علی(ع) را زیارت نموده و دعا کند تا آرزویش که رسیدن به ملا محمد جان است برآورده گردد.

به این بهانه در ویدیوی فوق ترکیبی از اجرای این آهنگ توسط زنده یاد «عبدالرحیم ساربان»، استاد «محمد اصفهانی» و «سامی یوسف» را تقدیم حضور شما نموده ایم.

م ح / ح ح

نظر شما
ارسال نظر