نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3389
-
الف
+

دل‌نوشته شاعر افغانستانی در پی درگذشت «حسین آهی»

شاعر افغانستانی در پی درگذشت «حسین آهی» شاعر ایرانی مطلبی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد.

به گزارش آی فیلم 2، «سید رضا محمدی» شاعر افغانستانی مطلبی را در پی درگذشت «حسین آهی» شاعر ایرانی در صفحه شخصی خود منتشر کرد.

در سال های اخیر برگزاری جلسات شعرخوانی مشترک بین شاعران افغانستان و ایران باعث شده که شعر حلقه اتصال بین دو ملت باشد و از طرفی اشتراکات فرهنگی و زبانی، استحکام این اتصال را بیشتر نموده است.

«حسین آهی»، شاعر و پژوهشگر ایرانی که مدت ها با بیماری سرطان درگیر بود، عصر روز سه شنبه ۸  اسد(مرداد) دار فانی را وداع گفت.

در پی درگذشت این شاعر معاصر ایرانی، «سید رضا محمدی» شاعر افغانستانی مطلبی را با این مضمون در فضای مجازی منتشر کرد:

نهاده بودم در دست‌های او رو را
گرفته بود هوای غریب من او را
وداع کرد از ابر و درخت و باد و سپرد
به من حکومت این عالم سخنگو را
پرنده فلزی از هوا به خاک نشست
دو بال آهنی اش سایه بست هر سو را
پرنده فلزی از فراق آمده بود
پرنده فلزی برد با خودش او را

این بخشی از غزلی بود که «سید رضا محمدی» شانزده سال قبل، برای آهی سروده بود، او اینطور ادامه می دهد : قبلش مدت‌ها، به من آلمانی یاد می داد، می‌گفت رسیدم آلمان تو هم بیا، وقتی رسیده بود پاسپورت و کیف پولش را گم کرده بود. بعدها می‌گفت گم نکردم همه پول‌هایم را به یک دختر بدخشانی دادم و پاسپورت را هم انداختم.

یک بار در خیابان جمهوری به یک میوه فروشی رسیدیم، گفت ؛ ببین این انجیرها همراه آدم گپ می‌زنند، دکاندار گفت نه سخنرانی می‌کنند، چقدر بدم خدمتتون، استاد گفت هر چی دوست داری، او هم نامردی نکرد ده کیلو انجیر کشید...بغل خیابان نشستیم به خوردن انجیرها...

آه! آهی آهی... چقدر قصه‌هایت حالا در ذهنم رژه می‌روند، قصه گمشدن دوچرخه‌ات، قصه با زیر شلواری به تلویزیون رفتن، معرفی نامه‌ای به علامه آملی نوشت که دلم نیامده همه این سالها آن نامه را با آن خط و نثر زیبا به علامه بدهم، مجبور شدم همه کتاب‌های شیخ بهایی و کنز الاسرار و غیره را پیدا کنم و بخوانم تا نامه را دزدکی نگه دارم.

آخر چگونه آدمی با آن همه رندی و ظرافت و دانش و خوبی می‌تواند ول کند برود، همین طوری بود همیشه رفتنش.. بی‌خداحافظی. می‌دیدی وسط صحبت ناگهان تاکسی سوار شده و رفته..حالا هم از صحبت همه عالم دلگیر بوده لابد که رفته...

او از آخرین قلندران فرزانه روزگار ما بود از آخرین علامه‌ها..و یادش بخیر.

همچنین گفتنی است مراسم ترحیم «حسین آهی» روز گذشته 12 اسد ماه با حضور چهره های علمی و هنری در مسجد بلال صدا و سیمای ایران برگزار شد.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر