نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3211
-
الف
+

اختصاصی/«عاشقانه هایم» «تکتم حسینی» بانوی شاعر افغانستانی به زودی روانه بازار می شود

بانو «تکتم حسینی» در مصاحبه با خبرنگار آی فیلم2 از آماده شدن 3 کتاب جدیدش تحت نام های «عاشقانه هایم» «اشعار آیینی» و «شعر سپید» خبر داد.

به گزارش آی فیلم 2 ، بانو «سیده تکتم حسینی» ، اصالتا از ولایت بلخ افغانستان است اما در ایران متولد شده است.

 این شاعر نام آشنا و جوان افغانستانی در جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره «علوی و شعر های آیینی»، جشنواره « نیاوران»، «هرمزگان» ، «شعر فاطمی» شرکت نموده و خوش درخشیده است.

 وطن در اکثر شعر‌هایش موج می زند و تعلق خاطر ویژه ای به آن دارد. فضای غزل هایش فوق العاده عاطفی است و مشکلات مردم افغانستان در اشعارش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 

بانو حسینی در گفتگوی اختصاصی با آی فیلم 2 در خصوص گسترش شعر فارسی اظهار داشت: هرچقدر این جغرافیا و تاریخ را گسترش دهیم، دید وسیع تری از جهان خواهیم داشت و هیچ چیزی در جهان فراتر از صلح و دوستی نیست و هرچه ما این مرزها را برداریم خصوصا در شعر و متون در نهایت جهان بزرگتر و آبادتری خواهیم داشت.

در ادامه گفت و گوی اختصاصی بانو «سیده تکتم حسینی» با آی فیلم 2 را به صورت مشروح می خوانید:

آی فیلم 2: هرچند شما شاعری پرآوازه هستید اما می خواهم خودتان را برای مخاطبان ما بیشتر معرفی کنید؟

بانو حسینی:

اغلب شاعران اصرار دارند که بسیار شاعرانه سخن بگویند و استعاری خودشان را معرفی کنند اما من دوست دارم راحت باشم و سخت نمی گیرم. 

مدتی است می نویسم و بسیار علاقه به نوشتن دارم البته بیشتر به صورت نثر و شعر و علاقه ام بیشتر نثر ادبی و داستان کوتاه است و به تازگی هم سعی کردم داستان های بلند بنویسم که هنوز منتشر ننموده ام اما دوستانم و دیگران من را با شعر میشناسند تا نثرهایم در حالی که شعرهای من بعد از نثر سروده شده اند.

آی فیلم 2: چه شد که به شعر و ادبیات علاقه مند شدید و از چه وقت شروع به شعر گفتن کردید؟

تکتم حسینی: باید بگویم که هر انسانی در نقطه ای خودش را پیدا می کند و فکر می کنم این اتفاق 10 سال پیش در من ایجاد شد و حس کردم که هیچ پناهگاهی به جز نوشتن ندارم و تمام احساسات و هیجان های من در زندگی مسیر نوشتن را رقم زدند. اولین شعرم را در سنبه (شهریور) سال 1389 سرودم.

آی فیلم 2: تعریف شما از شعر چیست؟

تکتم حسینی: شعر همچو اسب سرکش دست نیافتنی است اما در عین حال زیباست، این تعریفی که اکنون به ذهنم می رسد شاید اگر بیشتر فکر کنم قطعا تعریف متفاوتی بیان می کردم.

آی فیلم 2: نام «تکتم حسینی» در سال های اخیر برای علاقه مندان به ادبیات بسیار محبوب و آشناست، شعرهای شما چه ویژگی هایی دارند که اینچنین دلنشین و پرطرفدار هستند؟

تکتم حسینی: فکر می کنم به دلیل اینکه زیادتر سعی کردم در اشعارم خودم باشم و اینکه مهم ترین مولفه برای من در شعر، عاطفه شعر است و در واقع عاطفه چیزیست که تمام افراد با آن در ارتباطند و نمی شود از انسان ها گرفت.

بیشترین تاثیری که اشعارم بر روی مخاطبان می گذارد در واقع همان عاطفه شعر من هست، البته دلایل دیگری هم وجود دارد که یکی از آنها هم ذات پنداری است، بیشتر شعرهایم با موضوع اجتماعی دارند و در مورد مهاجرت هستند که این موضوع باعث همذات پنداری بیشتر با اشعار بنده بوده است.

آی فیلم 2: ارتباط بین شاعران فارسی زبان را چگونه می بینید و خودتان چقدر با شعرا و انجمن های ادبی ایرانی در تعامل و همکاری هستید؟

تکتم حسینی: به نظرم این ارتباط، ارتباط کلمات هست و فکر می کنم هرجایی که همدلی و هم کلامی جریان دارد، ارتباط بین اشخاص زیاد حائز اهمیت نباشد و در واقع ارتباط کلمات است که ما را به یکدیگر نزدیک می کند و خوشبختانه من این ارتباط را در ایران بسیار محکم دیدم و در جلسات بسیاری توسط دوستان ایرانی به انجمن های مختلف دعوت شدم و این همدلی ها و حضور یافتن ها بسیار بوده و تداوم دارد.

آی فیلم 2: تا امروز در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی شرکت و مقام کسب کردید، لطفا بفرمایید چند مقام و از چه جشنواره هایی بوده اند؟

تکتم حسینی: تعداد شان زیاد است و حضور ذهن ندارم اما کتاب «دوشنبه های کوهی» که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید، در جشنواره شعر فجر برگزیده شد و کتاب دومم «نارنج مویه ها» از برگزیده های «جایزه کتاب قیصر امین پور» بود.

تا حال در جشنواره های مختلفی مثل «علوی و شعر های آیینی»، «جشنواره نیاوران»، «جشنواره هرمزگان» ، «جشنواره شعر فاطمی» و ... اشتراک کرده ام و خدا را شکر که از برگزیده ها بودم و سال های 95 و 96 از پرکارترین سال های فعالیتم بود. کتاب بعدی ام با همکاری انتشارات تاک افغاستان به چاپ رسید که گزیده اشعار شاعر فقید افغانستانی « محمدانور بسمل» با عنوان «گذر از کوچه زلف» بود.

آی فیلم 2: آیا اثر جدیدی در حال آماده شدن برای چاپ دارید؟

تکتم حسینی: در حال حاضر سه کتاب آماده چاپ دارم که اولی با عنوان «عاشقانه هایم» که اجتماعی و در قالب غزل است و کتاب دومم اشعار آیینی در قالب غزل هست و کتاب سومم نیز یک مجموعه شعر سپید است.

آی فیلم 2: برای کسانی که علاقه مند به ادبیات هستند و دوست دارند شعر بگویند چه توصیه ای دارید؟ و به اصطلاح راز استادی در شعر گفتن از نظر شما چیست؟

واقعا نمی دانم، شاعر بودن یک پدیده ذاتی است اما به کسی که واقعا علاقه و استعداد دارد در وهله اول مطالعه خوب را توصیه می کنم اینکه خودش را بشناسد و این خودشناسی او را به سمت علاقه اش ببرد و توصیه می کنم مطالعه فقط بر روی شعر نباشد و خواندن رمان هم بسیار می تواند موثر باشد . البته در کنار این موارد سخن گفتن و شنیدن از توصیه های بنده به علاقه مندان شعر است.

آی فیلم 2: نقش همزبانی و تبادل متون و کتاب های ادبی در یکپارچگی و نزدیکی فرهنگی سه کشور فارسی زبان را چگونه می بینید؟

تکتم حسینی: فکر می کنم که ما هرچقدر این جغرافیا و تاریخ را گسترش دهیم، دید وسیع تری از جهان خواهیم داشت و هرقدر وسیع تر ببینیم یکپارچه تر خواهیم بود و فکر می کنم که هیچ چیزی در جهان فراتر از صلح و دوستی نباشد و هرچه ما این مرزها را برداریم خصوصا در شعر و متون در نهایت جهان بزرگتر و آبادتری خواهیم داشت.

آی فیلم 2: بیش از یک سال است که شبکه آی فیلم 2 برای فارسی زبانان سرتاسر جهان راه اندازی شده، راه اندازی تلویزیون مشترک بین کشور های فارسی زبان (آی فیلم 2) چگونه می تواند به دوستی و همبستگی بیشتر بین فارسی زبانان کمک کند؟

تکتم حسینی:  اتفاق بسیار خوبی است، هر قدر این رسانه را قوی تر و پررنگ تر داشته باشیم باعث شناخت بیشتر می شود. رسانه ها دریچه های پررنگ و روشنی هستند و اینکه خوشبختانه شبکه آی فیلم 2 طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش داده و در انتقال اطلاعات به مخاطب کار صحیح و درستی را انجام می دهد . خدا را شکر که این اتفاق مبارک رخ داده و به همه عوامل شبکه بخاطر این اتفاق خوب تبریک می گویم .

آی فیلم 2: در پایان اگر صحبتی با مخاطبان دارید بفرمایید:

تکتم حسینی: تشکر می کنم از وقتی که برای من اختصاص دادید و حرفی نیست جز اینکه در وهله اول خوب زندگی کنیم، مهربان باشیم خودمان را در این دنیای ناآرام دوست بداریم و باز هم تشکر می کنم از شما و همکاران تان در شبکه آی فیلم2.

مصاحبه کننده: سید بشیر موسوی

نظر شما
ارسال نظر