نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2687
-
الف
+

چرا بزرگترین برج قلعه تاریخی غزنی فرو ریخت؟ آمر توریزم ریاست اطلاعات و فرهنگ افغانستان به خبرنگار آی فیلم2 پاسخ داد

آمر توریزم ریاست اطلاعات و فرهنگ افغانستان در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم2 علل فرو ریختن بزرگترین برج قلعه تاریخی غزنی را توضیح داد.

به گزارش آی فیلم 2 ، بزرگترین برج قلعه تاریخی شهر غزنی در افغانستان که زمانی مرکز فرمانروایی سلسله مشهور غزنویان بوده است، فرو ریخت.

همزمان با فرو ریختن یکی از بزرگترین برج‌های قلعه تاریخی غزنی، مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این ولایت می‌گویند که علت تخریب این برج اصابت گلوله، هاوان در جنگ‌ها و موج سنگین موترهایی که بارهای سنگین حمل می‌کنند، می‌باشد.

در پیوند با این خبر «محبوب الله رحمانی» آمر توریزم ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی به خبرنگار کانال تلویزیونی آی فیلم ۲ در این ولایت گفت: با توجه به اینکه این قلعه در یک منطقه امنیتی قرار دارد، در جنگ‌های اخیر، در نتیجه برخورد مرمی و راکت آسیب‌های جدی به قلعه تاریخی وارد شده بود.

رحمانی افزود: موجودیت جاده در کنار این قلعه و عبور و مرور موترهای سنگین نیز به این قلعه آسیب جدی رسانیده است.

وی تصریح کرد: در باران‌های شدید روزهای اخیر، روز گذشته یک برج بنام «بالابین» این قلعه تاریخی فرو ریخت.

در همین حال «بشیر محمدی» رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی نیز دلایل ذکر شده را از دلیل اصلی فروریختن برج قلعه تاریخی خواند و گفت: این برج به بازسازی مجدد نیاز دارد . به گفته او این برج در سال ۲۰۱۳ به طور جزیی مرمت شده بود.

با این حال «بشرالله» باشنده شهر غزنی به آی فیلم ۲ گفت: مسئولان هیچ‌گونه توجهی به آبدات تاریخی ندارد و شماری از این آبدات در آستانه فروریختن قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: غزنی به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی باید مورد توجه عمیق حکومت قرار بگیرد و آبدات تاریخی آن بازسازی شود.

این باشنده غزنی از حکومت خواست تا هرچه سریع‌تر برج تخریب شده قلعه تاریخی غزنی را بازسازی کند.

غزنی از ولایت‌های با سابقه کهن و آبدات تاریخی فراوان در افغانستان است.

ا ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر