نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2888
-
الف
+

کدام سریال‌های ایرانی در ماه رمضان پرطرفدار شدند؟ / از کمیدی‌های عطاران و تنابنده تا سریال‌های ماورایی

در این گزارش با پرطرفدارترین سریال های تلویزیون ایران در ماه مبارک رمضان آشنا می شوید.

سال‌هاست که تلویزیون ایران بهترین تولیدات خود را در مناسبت‌های مهمی همچون عید نوروز و ماه رمضان نشر می کند. می‌توان گفت که این روند از اوایل دهه۷۰ خورشیدی آغاز شده و اکنون به یک ضرورت برای رسانه ملی ایران تبدیل شده است.

به گزارش آی فیلم2،  تلویزیون ایران امسال هم برای ایام ماه مبارک رمضان برنامه ها و سریال های خاصی را درنظر گرفته است.

 در این گزارش سعی کردیم به معرفی آثار کارگردانانی بپردازیم که در گذشته نه چندان دور با سریال‌های خود در ماه رمضان به قدری در جذب مخاطب فعالانه عمل کردند که در زمان نشر آن ، سرک ها خالی از بیرو بار و شلوغی می شد.

«میوه ممنوعه» و «در مسیر زاینده‌رود» به کارگردانی حسن فتحی

حسن فتحی یکی از کارگردان‌‌های قدیمی تلویزیون ایران است که از اوایل دهه ۷۰ با ساخت سریال «همسایه‌ها» به تلویزیون آمد.

مجموعه «همسایه‌ها» پس از سریال «مهمان» ساخته خسرو ملکان دومین سریالی است که در ماه رمضان سال 1372 از رسانه ملی ایران نشر شد.

فتحی پس از ساخت «همسایه‌ها» سریال های بسیاری را برای تلویزیون می‌سازد اما دومین سریال ماه رمضانی او سریال «میوه ممنوعه» بوده که در سال 1386 نشر شد و با استقبال بالای بیننده گان مواجه شد.

این سریال اثری عاشقانه با مضمونی اجتماعی است که فلمنامه آن را علیرضا نادری و علیرضا کاظمی‌‌پور نوشته‌اند و بازیگرانی چون علی نصیریان، گوهرخیر اندیش و هانیه توسلی در آن به ایفای نقش پرداختند.

بعد از این تجربه موفق سه سال بعد یعنی در سال 1389 حسن فتحی با سریال «در مسیر زاینده‌رود» مجددا به تلویزیون بازگشت. در این اثر که نوشته علیرضا نادری است، بازیگرانی چون مهدی سلطانی، حسین محجوب، مهرانه مهین‌ترابی و اشکان خطیبی به ایفای نقش پرداختند.

«در مسیر زاینده‌رود» یکی از آثار موفق تلویزیون ایران در جذب مخاطب به شمار می‌آید اما در کارنامه کاری حسن فتحی آنچنان جایگاه رفیعی ندارد.

«صاحبدلان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی

محمدحسین لطیفی فعالیت تلویزیونی‌‌اش را با سریال «کت جادویی» از اواخر دهه ۷۰ آغاز کرد و پس از تولید آثاری چون «همسایه‌ها»، «سفر سبز» و سریال پرمخاطب «وفا» نخستین سریال ماه رمضانی‌‌اش را در سال 1385 تولید کرد.

«صاحبدلان» به نویسندگی علیرضا طالب‌‌زاده از جمله آثار مهم رسانه ملی ایران به شمار می‌آید که در زمان نشر خود مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

حسین محجوب، باران کوثری، محمد کاسبی، پوریا پور سرخ، اردلان شجاع کاوه و برزو ارجمند و گوهر خیراندیش از جمله بازیگرانی بودند که در این اثر به ایفای نقش می‌پرداختند.

لطیفی بعد از این سریال، آثار دیگری همچون «نردبان آسمان»، «دودکش»، «پادری» و «سر دلبران» را نیز برای ماه رمضان ساخت اما هیچ‌کدام از این آثار به موفقیت «صاحبدلان» دست پیدا نکردند.

«خانه به دوش»، «متهم گریخت» و «بزنگاه» به کارگردانی رضا عطاران

رضا عطاران بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون است که فعالیت در عرصه سریال سازی را با ساخت سریال «کوچه اقاقیا» در سال 1382 آغاز کرد.

او یک سال بعد از این کار سریال «خانه به دوش» را برای نشر در ماه رمضان آماده کرد که در آن سال‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت.

متن این سریال حاصل همکاری «رضا عطاران» و «اصغر فرهادی» بوده و از جمله موفق‌ترین سریال های کمیدی تلویزیون در دهه ۸۰ به شمار می‌آید.

رضا عطاران، حمید لولایی، مریم امیرجلالی، علی صادقی و آناهیتا همتی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

عطاران یک سال پس از ساخت «خانه به دوش»، ساخت مجموعه «متهم گریخت» را برای ماه رمضان سال 1383 در دست گرفت و مجدد توانست نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کند.

در این سریال کمیدی ، «هاشم آقا» به خاطر تکلیف قلبی و به اصرار همسرش، کار در مستری را رها کرده و به امید وظیفه ای بهتر، به همراه خانواده‌اش از اطراف به شهر تهران مهاجرت می‌کند. اما زندگی در تهران، او و خانواده‌اش را با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌سازد.

«سیروس گرجستانی» ،«مریم امیر جلالی»،«علی صادقی»، «سعید آقا خانی» ،«محمود بهرامی» ،«رضا عطاران»،«شهربانو موسوی» ،«علیرضا جعفری» ، «ملیکا زارعی» و …در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

«بزنگاه» به نویسندگی «سروش صحت» و «ایمان صفایی» آخرین ساخته «رضا عطاران» برای تلویزیون ایران است که رمضان سال 1387 نشر شد.

 این سریال اگرچه توانست مجددا نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کند اما در مقابل آثار دیگر عطاران از ضعف بیشتری برخوردار بود.

این مجموعه روایت خانواده‌ای است که پس از مرگ پدر خود بر سر تقسیم ارث پدری با یکدیگر به مشکل می‌خورند. رضا عطاران، حمید لولایی، مرجانه گلچین و علی صادقی از جمله بازیگران این سریال هستند.

«او یک فرشته بود»، «پنجمین خورشید» و «۵کیلومتر تا بهشت» به کارگردانی علیرضا افخمی

علیرضا افخمی از جمله فلمسازانی است که ابتدا در سینما به ساخت فلم پرداختند و سپس ادامه فعالیت‌های خود را صرف همکاری با تلویزیون کرده‌اند.

او که نخستین فلم خود را با نام «دست‌نوشته‌ها» در سال 1365 خورشیدی ساخت، چند سالی به‌عنوان ناظر کیفی در صدا و سیما مصروف بود و سپس در سال 1382 سریال پرطرفدار «تب سرد» را تولید کرد.

این کارگردان در سال 1384 نخستین سریال مناسبتی‌‌ برای ماه رمضان را ساخت که «او یک فرشته بود» نام داشت و در ژانر خود اثری تازه برای تلویزیون به شمار می‌آمد.

این مجموعه به قلم علیرضا کاظمی‌‌پور و بازی زنده‌یاد حسن جوهرچی، بهاره افشاری و مرتضی ضرابی به‌لحاظ مضمون ماورایی‌‌ خود در زمان نشر مورد استقبال قابل توجه مخاطبان قرار گرفت و به نوعی پایه ساخت آثار بعدی افخمی را گذاشت.

«پنجمین خورشید» و «۵ کیلومتر تا بهشت» دو سریالی که به‌ترتیب در سال‌های 1388 و  1390 تولید شدند، آخرین آثاری هستند که افخمی آن‌ها را به مناسبت ماه رمضان برای تلویزیون ایران ساخته است.

این آثار با وجود اینکه با موضوعات تخیلی و ماورائی خود مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کردند، اما به هیچ وجه به موفقیتی که «او یک فرشته بود» در تلویزیون رسید، دست پیدا نکردند.

«اغما» و «پایتخت۴» به کارگردانی سیروس مقدم

بیشتر مخاطبان سیروس مقدم را با سریال «پایتخت» به یاد می‌روند. اما مقدم جدا از این سریال، آثار بسیاری برای مخاطبان تلویزیون ساخته و از جمله کارگردانان پرکار تلویزیون ایران به شمار می‌آید.

سریال  «اغما» یکی از آثار موفق تلویزیون در ماه رمضان به شمار می‌آید که سال 1387 نشر شد و توانست مخاطبان بسیاری را برای تماشای تلویزیون جذب کند.

«اغما» اثری دین‌محور نوشته علیرضا افخمی و داریوش مختاری با بازی امین تارخ، حامد کمیلی و لعیا زنگنه بود که موفقیت آن در جذب مخاطبان مقدمه ساخت آثار دیگری برای تلویزیون توسط مقدم شد.

اغما در زمان خودش مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد و این استقبال باعث شد سال بعد نیز تولید سریالی دیگر به مقدم سپرده شود، این سریال «روز حسرت» نام داشت؛ اثری به نویسندگی علیرضا افخمی و سجاد ابوالحسنی که مانند دو سریال دیگر مقدم حال و هوایی اجتماعی داشت و در سال 1387 تولید و نشر شد اما مانند «اغما» موفق نبود و نسبت به آن از مخاطبان کمتری برخوردار بود.

ایلنا گزارش داد: سریال «مدینه» در سال 1393 موفقیت دیگر مقدم در ساخت سریال‌های مناسبتی به شمار می‌آید که به نوعی مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرد.

فلمنامه این سریال توسط سعید نعمت‌اله نگاشته شده بود و بازیگرانی چون پریوش نظریه، شبنم مقدمی، مهدی سلطانی و مهرداد صدیقیان در آن به ایفای نقش می‌پرداختند.

«پایتخت۴» آخرین سریالی است که سیروس مقدم آن را برای ماه رمضان سال 1394 ساخته است. این اثر سریالی کمیدی بوده که به زندگی و مصائب و شادی‌‌های خانواده نقی معمولی و دیگر اقوامش می‌پردازد.

سریال «پایتخت۴» از سری‌های پرطرفدار این مجموعه بود که علاوه بر همراه کردن مخاطبان جوایز بسیاری همچون بهترین سریال سال از دید مردم و بهترین سریال چهارمین جشنواره جام‌جم ایران را نیز به خود اختصاص داده است.

محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، علیرضا خمسه، ریما رامین‌فر از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

ب م

نظر شما
ارسال نظر