نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2844
-
الف
+

همایش شاهنامه با اشتراک افغانستان و تاجیکستان برگزار می شود

همایش شاهنامه با میزبانی شاروالی و شورای شهر مشهد برگزار می شود.

همایش شاهنامه با میزبانی شاروالی و شورای شهر مشهد از 23 تا 25 ماه ثور جاری با رویکرد بررسی موضوع جاده ابریشم و شاهنامه برگزار می شود. 

به گزارش آی فیلم2، تاکنون حضور کشورهای افغانستان، روسیه، هند، گرجستان، لهستان، ترکیه، انگلستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، اسپانیا و پرتغال در این همایش قطعی شده و احتمال افزایش میهمانان خارجی تا 15 کشور هم وجود دارد.

«حسین کشیری» مدیر روابط خارجی و امور بین الملل شاروالی مشهد افزود: همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم' مورد توجه کارشناسان و شاهنامه پژوهان در سراسر دنیا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حضور کشورهای خارجی در این همایش نشان دهنده ارزش و توجه کشورهای گوناگون به فرهنگ و تمدن پارسی است. 

کشیری همچنین تاثیر شاهنامه و فردوسی در مسیر جاده ابریشم، نقش شاهنامه در تحکیم و گسترش زبان فارسی، باورهای دینی و مذهبی در آیینه شاهنامه، نقش خراسان کهن در گذرگاه جاده ابریشم و تبیین جلوه‌های اخلاقی عرفانی شاهنامه' را از محورهای «همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم» برشمرد.

شاهنامه اثر «حکیم ابوالقاسم فردوسی» متولد ۳۲۹ و درگذشتهٔ ۴۱۶ هجری قمری در توس خراسان بزرگترین شاعر حماسه‌ سرای پارس زبان است.

شاهنامه نفوذ بسیاری در جهتگیری فرهنگ فارسی و نیز بازتاب های شکوهمندی در ادبیات جهان داشته‌ است و شاعران بزرگی مانند «گوته» و «ویکتور هوگو» از آن به نیکی یاد کرده ‌اند.

'جاده ابریشم یا راه تاریخی ابریشم' نیز عنوان شبکه ارتباط زمینی گسترده ای است که در گذشته بزرگترین شاهراه بازرگانی جهان تلقی می شد. این مسیر به مدت هزار و هفتصد محل عبور بازرگانان و مبادلات تجاری و فرهنگی در حوزه شرق، غرب و جنوب آسیا تا شمال آفریقا و اروپا بود که تا قرن پانزدهم میلادی مورد استفاده قرار داشت. 

ف ا /ب م

نظر شما
ارسال نظر