نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2463
-
الف
+

بلخ و نیشابور ؛ مظاهر پیوند ناگسستنی ایران و افغانستان

شب شعر «قاف تا قاف از نیشابور عطار تا بلخ مولانا» در دانشگاه نیشابور برگزار شد.

شب شعر «قاف تا قاف از نیشابور عطار تا بلخ مولانا» برنامه مشترک شاعران ایران و افغانستان در دانشگاه نیشابور برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، همزمان با سالروز بزرگداشت مقام « فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری» مشهور به «شیخ عطّار نیشابوری» شب گذشته 23 حمل (فروردین) شب شعر «قاف تا قاف از نیشابور عطار تا بلخ مولانا» برنامه مشترک شاعران ایران و افغانستان در دانشگاه نیشابور برگزار شد.

«حسن صادقی سمرجانی» رئیس دانشگاه نیشابور در این مراسم ، گفت: شعر «عطار» آینه تمام نمای زمان خویش می باشد . به گفته وی ، عنصر اصلی شعر عطار دردی است که بر تن جامعه خود احساس می کند و به همین خاطر در همه قرن ها و اعصار جاودان شده است.

«سمرجانی» افزود: عطار چنان که در گوشه دوا خانه اش به درد جسم مرهم می گذاشت ، به درد روح انسان نیز توجه داشت که باعث شد آثار جهانی خلق کند.

«غلام حسین علیپور» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور نیز گفت : نیشابور در طول تاریخ به دلیل وجود حلقه های علمی و معرفتی و بزرگانی همچون خیام، عطار و فضل بن شاذان مرکز ثقل ارتباطات فرهنگی به شمار می رفته است.

دبیر ستاد برگزاری روز عطار اظهار داشت: «شیخ فریدالدین عطار نیشابوری» و «مولانا جلال ‌الدین محمد بلخی» را می توان از نظر ارتباط معنوی و معرفتی و با توجه به دیدار تاریخی که در نیشابور داشته اند، دو نماد بارز این پیوند و اشتراک فرهنگی در نیشابور و بلخ به نمایندگی از دو کشور ایران و افغانستان دانست. 

در این مراسم جمعی از شاعران برجسته ایران و افغانستان به شعر خوانی پرداخته و هنرمندان گروه موسیقی موسسه دُردَری و شادیاخ از دو کشور افغانستان و ایران غزل های شورانگیزی از عطار و مولانا اجرا کردند.

ایرنا نوشت : در حاشیه این مراسم نمایشگاه گروهی عکس بهارانه با موضوع آزاد و اجتماعی با رویکرد اندیشه ها و افکار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در نگارخانه کمال الملک نیشابور گشایش یافت.

روز ۲۵ حمل / فروردین در تقویم ایران روز ملی عطار است که هرساله در نیشابور، زادگاه وی همراه برنامه‌های عطارشناسی برگزار می‌شود؛ گلباران آرامگاه عطار، ارائه پژوهش‌هایی در مورد این شاعر، نمایشگاه کتاب و خوشنویسی و شب شعر از جمله برنامه‌هایی است که در این روز برگزار می‌گردد.

م ح / ح ح

نظر شما
ارسال نظر