نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2939
-
الف
+

روز بزرگداشت مولانا، پیوند دهنده ی ملت ها

هشتم میزان روز بزرگداشت مشهورترین شاعرپارسی‌گو «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» است.

هشتم میزان روز بزرگداشت یکی از مشهورترین شاعران پارسی‌گو «جلال الدین محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بلخی» معروف به «مولانا» است.

به گزارش آی فیلم 2 ، «جلال‌الدین محمد بلخی» در ششم ربیع‌الاول سال ۶۰۴ هـ  در مربوطات ولایت بلخ خراسان قدیم به دنیا آمد.

پدرش «محمد بن حسین خطیبی» معروف به «بهاءالدین ولد» و «سلطان‌العلما» از بزرگان زمان خود و مورد اعتماد مردم بود که به هدایت و ارشاد آ­­­ن­ ها مصروف بوده است.

می توان گفت «مولوی» به نوعی پیوند دهنده ی ملت هاست چرا که او خود زاده ی بلخ یا وخش در خراسان بزرگ بوده که اکنون بخش‌هایی از آن واقع در افغانستان و تاجیکستان است.

با آنکه آثار مولوی به عموم جهانیان تعلق دارد، ولی پارسی زبانان بهره ی خود را از او بیشتر می‌دانند ، چرا که آثار او به زبان پارسی سروده شده و از این فرهنگ بیشترین تاثیر را پذیرفته‌ است . داستان های مثنوی عموما با فرهنگ خراسان آن روزگار منطبق بوده‌ است . 

آثار منظوم «مثنوی معنوی‌» یکی از آثار بسیار غنی‌ زبان پارسی و از شاهکارهای مولانا است . گفتنی است آثار فراوانی در باب تحلیل و شرح «مثنوی معنوی» و دیگر آثار مولانا نوشته شده است.

«غزلیات شمس»، «رباعیات» و آثار منثور «مجالس سبعه( خطابه)»، «فیه ما فیه(تقریرات)»،«مکاتیب(نامه ها)»و اشعار او در سطح بین المللی و به زبان­ های بسیاری ترجمه شده است.

«جلاالدین محمد مولوی» روز یک شنبه پنجم جمادی الثانی سال ۶۷۲ هـ قمری بر اثر مرضی ناگهانی که طبیبان از درمان آن عاجز ماندند به دیار باقی شتافت.

م ح

نظر شما
ارسال نظر