نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3556
-
الف
+

آی فیلم 2 با نشر سریال های جذاب روح و روان مردم را شاد می کند

شاعر جوان افغانستانی درباره آی فیلم2 گفت: این شبکه با نشر سریال های جذاب روح و روان مردم را شاد می کند.

مصطفی هزاره با مجموعه شعر «پل سرخ» سر زبان ها افتاد، از جمع های ادبی و هنری گرفته تا دانشجویان و کتاب فروشی های محله پل سرخ کابل. اما پیش از شهرت در عرصه شاعری او را به عنوان خبرنگار می شناختند .

خبرنگار کانال تلویزیونی آی فیلم2، همراه این شاعر خوش کلام گپ و گفتی در رابطه با شعر و مجموعه اشعار وی داشته است. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانیم :  

آی فیلم2: آقای هزاره، شما به حیث شاعر جوان و پر آوازه افغانستان معرفی هستید اما می خواهیم مهربانی نموده و کمی در مورد زندگی ادبی، هنری و شخصی خود به طور مختصر معلومات ارایه نمایید. 

هزاره: بخشی از زندگی شخصی من هنر هست و بخش اعظمی نیز رسانه ، تقریبا 12 سال می شود که در رسانه های چاپی و شنیداری و دیداری مشغول به کار هستم و این بخشی از زندگی من می باشد در کشوری که همیشه سر خط خبرهای جهان بوده است.

در رسانه، اگر تخنیک ها و فنون را یاد بگیریم می توانیم به یک درجه مطلوب برسیم، اما خصلت ادبیات و هنر این است که وقتی می توانیم به آن درجه اعلاء برسیم که همواره در حال تعلیم باشیم. با این وجود این لطف مردم و دوستان بوده که لقب شاعر را به من داده اند.

آی فیلم2: اصالت شما از کدام ولایت افغانستان است، البته از تخلصی که دارید تا حدودی می توان حدس زد ؟

هزاره: اصالت من بر می گردد به ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک .

آی فیلم2: برویم سراغ مجموعه شعرتان، چرا «پل سرخ»؟

هزاره: برای دانستن این که چرا پل سرخ ؟ باید ما کابل را بشناسیم.

پل سرخ در حقیقت نبض جریان زندگی در کابل است و کابل نبض جریان زندگی در افغانستان و افغانستان هم در پی یافتن نبض زندگی در خاورمیانه و حواشی آن است.

پس اگر ما از زاویه بالا به تماشای این محدوده بنشینیم، می توانیم بگوییم به قول کابلی ها ، پل سرخ مرکز جهان است.

پل سرخ ناحیه بسیار خردی است، اما می توان به جرات گفت تنها نقطه ای در شهر است که زندگی به شدت در حال مبارزه با مرگ هست، یعنی در شرایطی که خبرها و تصاویری که از ما به دنیا ارسال می شود خبرهای خوبی نیستند و معمولا از جنگ و خون و درد است، اما در همان محله پل سرخ جدید ترین کتاب هایی که به زبان فارسی و انگلیسی چاپ می شوند را می توان یافت.

به همین خاطر می توان گفت پل سرخ شاهرگی است که کابل را نگه می دارد، شما می توانید ببینید در همان سرک خرد پل سرخ، عکاسان ، نقاشان و ادیبانی بودند که جایزه های جهانی کسب کرده اند که در دانشگاه های خارج از کشور در رابطه با اینان به بحث و گفت گو می پردازند.

نام پل سرخ را انتخاب کردم، چون من در همان جا زندگی می کنم و در کوچه و گذر هایش قدم زنان شعر می سرودم .

اگر ما از دیدگاه یک غریبه پل سرخ را ببینم، یک جای شلوغ است، پر از دکان ها، کتاب فروشی ها ، کافه ها و دانشگاه است که اکثرا فضای آنجا دانشجویی است.

ولی وقتی ما افغانستان را بشناسیم وقتی آن جریان زندگی را بفهمیم، قدر پل سرخ را می دانیم.

مثلا در تهران می توان چنین فضایی را در میدان انقلاب پیدا کرد یا در پاریس سرک شانزلیزه این چنین است.

در دوبی و تهران بهترین کافه ها موجود است اما جریانی که در کافه های پل سرخ وجود دارد مانند خون پمپاژ می شود.

آی فیلم2: از کافه گفتید، کافه های کابل در چه حال هست؟

هزاره: اگر تعبیری برای کافه های کابل پیدا کرد می توان گفت: شعرهای تازه ای است که به ذهن یک شاعر می رسد . جوانان در پل سرخ پشت میز کافه می نشینند و با یک دیگر به گپ و گفت می پردازند و از دنیایی حرف می زنند که قطعا در حال حاضر در افغانستان وجود ندارد اما همان دنیایی که آن ها در موردش گپ می زنند، آینده افغانستان است.

تا زمانی که انسان ها هدف دارند و رویا می بافند ، تلاش می کنند ، تلاشی نسبتا ناکام برای یک زندگی آرام. مثلا دنیایی که در آن هیچ جنگی نیست و همه چیز خوب است ، اما داشتن همین تلاش باعث شده که این شهر زنده بماند.

آی فیلم2: پاتوق دانشجویان در کجا هست؟

هزاره: در دانشگاه ها، کتابخانه ها، کافه ها، سرک ها و خوابگاه ها که اکثرا از ولایت های مختلف افغانستان هستند. آن ها اکثرا در گفت و گو های خود از مسائل روز جامعه و روش هایی برای رفع مشکلات جامعه گپ می زنند و چه بسا در 13 سال اخیر بسیاری از این جوانان تلاشگر و دل نگران به مرتبه و جایگاه اجتماعی بزرگی دست یافتند و افغانستان مدیون این جمع ها و پاتوق هایی بوده که در پل سرخ دایر می شده است.

آی فیلم2: شما نسبت به کدام شهر افغانستان حس خاص دارید؟

بی شک بامیان هست و بودایش، لیکن همه شهر های افغانستان را دوست دارم.

آی فیلم2: بازگردیم به ادبیات ، شاعر مورد علاقه شما از افغانستان و ایران چه کسی هست؟

هزاره: مولانا جلال الدین بلخی و حافظ شیرازی ستارگان درخشان ادبیات کهن خراسان بزرگ

آی فیلم2: از شعرای معاصر چه کسی را نام می برید؟

هزاره: همچنین شعرای معاصر افغانستان خصوصا آقایان ابوطالب مظفری، سید رضا محمدی، سید ضیا قاسمی و شریف سلیمی را بسیار دوست دارم .

آی فیلم2: شما در چه قالب هایی شعر می سرایید؟

قالب شعر من سپید هست.

آی فیلم2: نظرتان در رابطه با کانال تلویزیونی آی فیلم2 چیست؟

هزاره: در این اوضاع که آرامش جای خود را به خشونت داده است،  شبکه آی فیلم 2 با نشر فلم و سریال های جذاب روح و روان مردم را شاد و با طراوت می کند.  به همین دلیل شبکه آی فیلم 2 جزو پر مخاطب ترین شبکه ها می باشد .

آی فیلم2:  شما به چه ژانری علاقه دارید؟

هزاره: من ژانر به خصوصی را دوست ندارم اما دو سریال مورد علاقه من یکی سریال هزاردستان مرحوم علی حاتمی و دیگری هم سریال مدار صفردرجه حسن فتحی است.

آی فیلم2: بگذارید من نام ببرم و شما کلمه هایی برای توصیف آن ها بگویید.

هزاره: بسیار عالی، آماده هستم.

آی فیلم2: هرات

هزاره: سرزمین علم

آی فیلم2: قندهار

هزاره: سرزمین انارهای به خاک افتاده

آی فیلم2: پنجشیر

هزاره: سرزمین کوه ها

آی فیلم2: بدخشان

هزاره: لعل های خونین

آی فیلم2: در آخر اگر گپی دارید برای گفتن سراپا گوش هستیم؟

هزاره: سپاس فراوان از این شبکه و تمام دست اندرکاران پر تلاشش .

مصاحبه کننده: فاطمه اکبری

نظر شما
ارسال نظر