نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3316
-
الف
+

رییس جمهور افغانستان : « مولانا شاعر همه عصرها و نسل‌ها است »

مراسم بزرگداشت هشت‌ صد و سی‌‌ و پنجمین سالروز میلاد «مولانا جلال الدین محمد بلخی» در کابل برگزار شد.

از هشت‌ صد و سی‌‌ و پنجمین زادروز «مولانا جلال الدین محمد بلخی» در کابل گرامی داشت به عمل آمد.

به گزارش آی فیلم 2 ، در روز شنبه 10 سنبله ، آکادمی علوم افغانستان از هشت‌ صد و سی‌‌ و پنجمین سال روز میلاد «مولانا جلال الدین محمد بلخی» با راه اندازی سیمینار تحقیقی-علمی ، با حضور فرهنگیان، استادان دانشگاه‌ و مولانا پژوهان کشور ، بزرگداشت به عمل آورد.

«محمد اشرف غنی» ، رئیس جمهور افغانستان در پیامی که به محفل گشایش سیمینار فرستاده بود، «مولانا جلال الدین محمد بلخی» را جزء عارفان و متفکرانی برشمرد که پیام و سخنش برای تمام دوره‌های تاریخ ماندگار می‌ماند .

آقای غنی در پیامش تصریح کرده است : « مولانا شاعر همه عصرها و نسل‌ها است ».

در پیام رئیس جمهور افغانستان آمده است: «طوری که نیکلسون مترجم مشهور اشعار مولوی می‌گوید: مولانا بزرگ‌ترین شاعر و عارف همه اعصار است. پیام‌های مولانا نه تنها برای هم‌عصران او است؛ بلکه ملل پیشرفته عصر حاضر نیز محتاج شنیدن صدای خداوندگار بلخ‌اند و اینکه مثنوی مولانا از کتاب‌های پرفروش جهان غرب در قرن بیست‌ویکم است گواهی بر این مدعاست».

به گفته رئیس جمهور غنی ، مولانا شاعر وارسته‌ی زبان پارسی است که به کمک تخیل عالی خود در دیوان کبیر، عشق را با تمام هیجان و ژرفایش به تصویر کشیده و در مثنوی معنوی اندیشه‌های بلند را در قالب حکایات نهایت دلپذیر، اما ساده بیان کرده است.

رئیس جمهور کشور افغانستان ، هم‌چنان از محققان و مولانا پژوهان این کشور خواست که با راه اندازی سمینار ها و نوشتن‌ کتاب‌ها و مقاله‌ها آثار «مولانا جلالدین بلخی» را به معرفی گیرند و حقیقت‌های مستور در اشعار وی را برای علاقه‌مندان و شیفتگان مولانا تبیین کنند.

«ثریا پوپل‌زی» ، رئیس آکادمی علوم افغانستان ، مولانا را یکی از مفاخر بلند آوازه پارسی زبانی دانست که نام و شهرتش از مرزهای زادگاه و وطن آبائی او فراتر رفته و در اکثر‌ کشور‌های جهان مردم با نام و آثار وی آشنایی دارند.

در پیام‌هایی که از سوی ریاست دانشگاه کابل، ریاست دانشگاه تعلیم و تربیه استاد «ربانی» و کانون فرهنگی «ناصر خسرو» به این سیمینار فرستاده شده بودند، از مولانا به عنوان شاعر، عارف و متفکر بی‌مانند و نابغه‌ تاریخ یاد شده بود که تاریخ و فرهنگ زبان فارسی کم‌تر نظیر او را به خود دیده است.

در این سیمینار که به مناسبت گرامی‌داشت از سالروز تولد مولانا برگزار شده بود، ۱۶ مقاله تحقیقی مختلف در مورد آثار زندگی و شخصیت «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» از سوی فرهنگیان، استادان دانشگاه و مولانا پژوهان کشور افغانستان ارائه شد.

مولانا پیام‌آور عشق و نه به نفرت

در عین حال، شماری از فرهنگیان افغانستانی ، مولانا را مبلغ و پیام‌آور عشق می‌خوانند و باور دارند که ترویج و افکار عرفانی و انسانی مولانا در جامعه می‌تواند جامعه و فرهنگ را خشونت زدایی کند و به جنگ و خشونت‌های چندین ساله کشور، نقطه پایان بگذارد.

«اسدالله شعور» ، شاعر و نویسنده افغانستانی به آژانس یاش در این مورد گفت: «عرفان و تصوف مولانا اساسش عشق است؛ عشق به خداوند، عشق به انسان و عشق به همه چیز. پس در جایی که عشق باشد، مسائل نفرت، خشم، خشونت و کدورت و جنگ و جدل جایی ندارد. ترویج افکار انسان دوستانه و عرفانی مولانا، پاد زهری علیه خشونت‌های جامعه ماست».

«عبدالقیوم قویم» ، استاد دانشکده ادبیات در دانشگاه کابل که مقاله «حقایقی درباره مولانا و مثنوی معنوی» را در سیمینار بزرگداشت مولانا ارائه کرد ، آثار، افکار و اشعار مولانا را متعلق به تمام بشریت دانسته و گفت که با ترویج و گسترش افکار او در کشور می‌توان جامعه آرام ساخت و انسان‌های مهربان تربیت کرد.

«قویم» گفت: «مولانا در داستان‌های ساده، پیام‌های اخلاقی و انسانی بلند را بیان کرده که انسان بودن و انسانیت را تبلیغ می‌کند و به همه می‌فهماند که انسان بودن چگونه ممکن است».

«مولانا جلال‌الدین محمد» معروف به «مولانا»، در سال ۵۸۶ هجری شمسی در بلخ به‌دنیا آمد و زمانی که تنها ۱۳ سال عمر داشت به همراه پدرش بلخ را ترک کرد.

مولانا ؛ شاعر بزرگ پارسی زبان پس از سپری نمودن 66 سال عمر پر برکت خویش در شهر قونیه ترکیه وفات کرد.

از مولانا آثار زیادی به نثر و نظم به یادگار مانده که مشهورترین آن که شهرت جهانی دارد، «مثنوی معنوی» است.  

م ح

نظر شما
ارسال نظر