نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2184
-
الف
+

پارسی نهمین زبان پرکاربرد انترنت شد

برپایه تازه ترین آمار نشر شده، زبان پارسی نهمین زبان پرکاربرد انترنت است.

«زبانِ پارسی» نهمین زبان پرکاربرد انترنت و در جایگاهی بالاتر از زبان‌های چینی، ترکی و عربی ایستاده است. همچنین پارسی پس از جاپانی، پرکاربردترین زبان آسیا در جهان انترنت است.

به گزارش آی فیلم2، برپایه‌ی آمار پایگاه W3Tech، «زبانِ پارسی» نهمین زبانِ پرکاربردِ انترنت و در جایگاهی بالاتر از زبان‌های چینی، ترکی و عربی ایستاده است. همچنین، پارسی پس از جاپانی، پرکاربردترین زبانِ آسیا در جهان انترنت است.

در این رده‌بندی، انگلیسی با ۵۳/۱ درصد از اینترنت جهان، آلمانی با ۶/۳ درصد، روسی با ۶/۱ درصد، اسپانیایی با ۵ درصد، فرانسوی با ۴/۱ درصد، جاپانی با ۳/۷ درصد، پرتغالی با ۲/۹ درصد، ایتالیایی با ۲/۴ درصد بالاتر از پارسی با ۲ درصد جای گرفته‌اند. پایین‌تر از پارسی نیز رده‌های ۱۰ تا ۲۰ را زبان‌های لهستانی، چینی، فلاندری، ترکی، چکی، کره‌ای، عربی، ویتنامی، سوئدی، مجاری و یونانی، از آنِ خود کرده‌اند.

آن‌چه از این آمار به چشم می‌آید، یکه‌تازی زبان انگلیسی است؛ زبانی که به تنهایی در بیش از نیمی از سایت‌های جهان به کار می‌رود.

این یکه‌تازی چنان است که زبان‌های رده‌های ۲ تا ۱۰ ـ یعنی آلمانی، روسی، اسپانیایی، فرانسوی، جاپانی، پرتغالی، ایتالیایی، پارسی و لهستانی ـ روی‌هم‌رفته تنها ۳۵ درصد از زبان سایت‌های جهان را از آنِ خود کرده‌اند.

جایگاه زبان پارسی نیز در این آمار چشم‌گیر است و هر چند در این آمار، سایت‌هایی را که به زبان پارسیِ تاجیکی‌اند، احتمالا به علت کاربرد خط سیرلیک به جای خط فارسی، در شمار نیاورده‌اند. با همه‌ی این، پارسی بالاتر از زبان‌های چینی (با بیش از ۱/۵ میلیارد تن گویشور)، عربی (با بیش ۳۰۰ میلیون تن گویشور و زبان رسمی ۲۵ کشور جهان) و ترکی ایستاده است.

پایگاه خبری مردم سالاری نوشت: پیشینه‌ی این پژوهش نیز  نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۱ پارسی تنها شش دهم درصد انترنت را از آن خود کرده بود که در این هفت سال، سه‌ونیم برابر و به دو درصد رسیده است.

گفتنی است در ویکی‌پدیا نیز از میان ۲۹۲ زبان این دانش‌نامه، زبان پارسی با بیش از ۶۵۰ هزار مقاله، هفدهمین زبان پرکاربرد ویکی‌پدیا است و در رده‌ای بالاتر از زبان‌هایی همچون عربی، کره‌ای و ترکی جای دارد. در ویکی‌پدیا نیز زبان فارسیِ تاجیکی، به علت تفاوت خط، در این آمار لحاظ نشده است.

گسترش زبان پارسی در انترنت نه تنها نشان‌گر فراگیری گسترده و پویایی این زبان است که همچنین نشان‌دهنده‌ی انبوه نویسندگان، دانشمندان، رسانه‌نگاران و کسانی است که بدین زبان می‌اندیشند، می‌نویسند و تولید محتوا می‌کنند.

نیز نشان‌گر توسعه‌ی تارنماهای فارسی، برنامه‌نویسی بدین زبان و پیشرفت همه‌ی آن توانایی‌هایی است که به انترنت و فعالیت‌هایی در این راستا، مرتبط می‌شود.

ب م

نظر شما
ارسال نظر