نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3260
-
الف
+

باغی اسرارآمیز که 500 سال مردم افغانستان اجازه ورود به آن را نداشتد

باغ بابر یکی از باغ های تاریخی شهر کابل است که دارای قدامت دیرینه ای می باشد.

«باغ بابر» یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های کابل است که بخشی از تاریخ دور و دراز کابل را با خود حمل می‌کند. سده‌های پیهم این باغ محل تفرج‌گاه فرمان‌روایان و شاهان مختلف بوده است.

به گزارش آی فیلم2، محلی که باغ بابر در آن واقع شده است، در گذشته‌های دور قبرستانی پر از درختان ارغوان و نقطه‌ی مرتفع خوش و آب و هوایی بوده که به‌صورت طبیعی از آب بارندگی‌های موسومی مستفید می‌شده است.

«ظهیرالدین محمد بابر» بنیانگذار امپراتوری گورگانیان هند در سال ۹۰۵ هجری شمسی در هند درگذشت و جسدش ابتدا در شهر آگره هندوستان دفن شد.

وی اما به خانواده‌اش وصیت کرده بود جسدش را به کابل برده و در باغ بابر دفن کنند. ده سال پس از مرگ وی، بی‌بی مبارکه یوسفزایی، خانم افغانی وی، همراه با همایون پسرش بقایای جسد وی را به کابل انتقال داده و در مرتبه‌ی چهاردهم باغ بابر فعلی دفن کردند.

براساس معلومات موسسه‌ی حفظ و مراقبت باغ بابر، از همان زمان به بعد این باغ به‌نام «باغ بابر» شهرت یافته است. این باغ که در دامنه‌ی غربی کوه شیردروازه‌ی کابل در ساحل راست دریای کابل، جایی که مشهور به گذرگاه است، واقع شده از برکت موجودیت قبر بابر در داخل آن، منحیث یگانه باغ از تمامی باغ‌های زینتی کلاسیک اسلامی کابل تاکنون به یادگار مانده است.

وصیت بابر این بود که جسدش را بعد از مرگش به کابل انتقال بدهند و در باغی که خود انتخاب نمود، دفن نمایند و بر فراز مرقدش عمارتی نسازند و محافظ یا متوالی بر مرقدش نگمارند.

دیوارها

دیوارهای احاطه‌ی باغ بابر، گویا براساس تقلید از عنعه‌ی باغ‌سازی اسلامی منطقه احداث شده است که به پیروی از اصول باغ‌سازی کلاسیک اسلامی با دیوارهای مرتفع دارای دروازه‌های خِشتی باشکوه محاط بوده است. 

باغ بابر مانند دیگر ساختمانهای سلطنتی، برای صدها سال رازناک و مرموز بود و کسی اجازه ورود به آن را نداشت. دروازه های باغ بابر در سال ۱۹۳۰، در زمان حکومت نادر خان، به روی مردم گشوده شد و به تفریحگاه عمومی تبدیل شد.

منابع عایداتی باغ بابر

۵۶ درصد عواید باغ بابر را فروش تکت تشکیل می‌دهد. تکت ورودی این باغ برای هر فرد ۲۰ افغانی، برای اطفال ۱۰ افغانی، برای کمره‌ی عکاسی ۱۰۰ افغانی، برای خارجی‌ها ۲۵۰ افغانی و برای کمره‌ی عکاسی خارجی‌ها ۳۵۰ افغانی قیمت دارد.

در کنار این هشت غرفه خدمات غذایی و نوشیدنی به بازدیدکنندگان خدمات ارایه می‌کنند که مدیریت باغ بابر از این غرفه‌ها کرایه می‌گیرد.

دکان‌های کاروان‌سرا از دیگر منبع عایداتی این باغ است. هر دکان ماهانه حدود شش‌ونیم هزار افغانی کرایه دارد.

قصر ملکه از دیگر منبع عایداتی این باغ است. قیمت برگزاری محفل در این قصر برای یک روز ۵۰ هزار افغانی است. همچنان قیمت یک روزه‌ی محفل در عمارت پاولیون ۲۵ هزار افغانی است.

علاوه براین از برگزاری برنامه‌های فرهنگی، کنسرت و نمایشگاه نیز مدیریت باغ بابر کرایه می‌گیرد.

رییس موسسه‌ی حفظ و مراقبت باغ بابر می‌گوید عواید سالانه‌ی باغ بابر متفاوت است. در سال گذشته این باغ بیشتر از ۲۲ میلیون افغانی عاید داشته است.


باغ بابر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی جزء آثار تاریخی افغانستان در سازمان میراث‌های فرهنگی یونسکو ثبت شد.

 باغ بابر اکنون تبدیل به موزه ای تاریخی شده است.

ب م

نظر شما
ارسال نظر