نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1633
-
الف
+

مجموعه کتاب‌های «گزیده‌ شعر معاصر افغانستان» در نمایشگاه کتاب تهران

مجموعه کتاب‌های «گزیده‌ شعر معاصر افغانستان» در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود.

در بخش خارجی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، مجموعه کتاب‌های «گزیده‌ شعر معاصر افغانستان» عرضه خواهد شد.

به گزارش آی فیلم 2، نشر تاک افغانستان حدود ۴۰ گزیده شعر از ۴۰ شاعر معاصر افغانستانی را که اغلب‌شان در حال حاضر در قید حیات نیستند در دست انتشار دارد. ۱۲ مجموعه از این کتاب‌ها زیر چاپ است و در نمایشگاه کتاب تهران در غرفه‌ نشر تاک در بخش بین‌المللی عرضه خواهد شد.

کتاب‌هایی که از «گزیده‌ شعر  معاصر افغانستان» در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شوند به این شرح هستند: «آسمان زمین من است» از بارق شفیعی با انتخاب سلیمان دیدار شفیعی، «آمدن در دم رفتن» سروده ندیم کابلی با  انتخاب محمدمحسن سعیدی،  «ابر نقره‌کار» از عبدالحسین توفیق با انتخاب ابوطالب مظفری، «این گل از دست ما که می‌گیرد» سروده ملک‌الشعرا قاری عبدالله با انتخاب نادر احمدی، «پژواک خاموشی» از  عبدالرحمان پژواک با  انتخاب نورمحمد نورنیا،  «خانه بغض کوچکی است» از سعادت‌ملوک تابش به  انتخاب زهرا حسین‌زاده، «خانه‌ی آیینه» از  شایق جمال به انتخاب جمشید حیدری، «خداحافظ گل سوری» سروده  قهار عاصی با انتخاب کاوه جبران، «خون تاک» از سیداسماعیل بلخی با  انتخاب ابوطالب مظفری، «در تداوم نبودن» از لیلا صراحت روشنی با  انتخاب عمران راتب،  «صورتگر ماه»  از محمود فارانی به انتخاب محمدشریف سعیدی و «من زنده‌ام هنوز» سروده صوفی غلام‌نبی عشقری با انتخاب سیدضیا قاسمی.

سیدضیا قاسمی و محمدحسین محمدی دبیری این ‌مجموعه کتاب‌ها را بر عهده دارند.

در پیشگفتار ناشر آمده است: ادبیات مثل هر پدیده‌ دیگر اجتماعی در افغانستان از آسیب‌های چند دهه جنگ و ناآرامی برکنار نبوده است. نبودن ثبات در جامعه سبب شده است صنعت نشر و چاپ به شیوه‌ی اصولی پا نگیرد و آثار شاعران و نویسندگان چنان‌که باید و شاید اقبال انتشار نیابند و به دست مخاطبانش نرسند. از طرفی همین اوضاع بر صنعت رسانه نیز حاکم بوده و آن جاده‌ دیگر ارتباطی نیز مسدود یا پر از مشقت بوده است.

ایسنا گزارش داد: بدین‌گونه در این چند دهه در چرخه‌ میان تولیدکنندگان آثار ادبی و مخاطبان انقطاع و گسستی ایجاد شده که حاصل آن ناشناخته‌ ماندن یا به فراموشی رفتن نام و آثار تعداد زیادی از چهره‌های ادبی در میان نسل جوان افغانستان و دیگر مخاطبان ادبیات در اقلیم زبان فارسی بوده است. گسستی که زیان‌هایی جبران‌ناپذیر بر ‌پیکره‌ی فرهنگ ما وارد کرده است.

بسیاری از شاعران و نویسندگان افغانستان که آثار درخوری دارند، از داشتن مجموعه‌ای مدون و کامل محروم مانده‌اند و از تعدادی از ایشان به سختی با جست‌وجو در هفت اقلیم می‌شود کتابی پیدا کرد.

گفتنی است سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ ثور / اردیبهشت‌ در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.

م ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر