نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي

ایرانگردی

یادگار ارزشمند مرحوم «داود رشیدی» برای جوانان

به گزارش آی فیلم 2، «داوود رشیدی حائری» هنرپیشه تیاتر و ستاره کهنه کار سینما و تلویزیون، متولد 25 سرطان(تیر) سال 1312 خورشیدی در تهران می باشد.

زنده یاد رشیدی فعالیت هنری خود را در سال 1342 با تله‌تیاتر «در جزیره‌ای غریب» و حضور در کنار هنرمندانی از جمله «محمدعلی کشاورز» آغاز کرد.

وی از سال 1350 با فلم سینمایی «فرار از تله» وارد عرصه‌ بازیگری سینما شد و علاوه بر بازیگری به تهیه‌کنندگی فلم های سینمایی نیز مصروف بود.

این هنرمند محبوب ایرانی، پس از چند سال دوری از بازیگری تا سال 1363 در 18 فلم از جمله «کرکس‌ها می‌میرند»، «گل‌های داوودی»، «هیولای درون»، «بازرس ویژه» و «آقای هیروگلیف» حضور یافت.

یکی از برترین نقش‌هایی که داوود رشیدی طی این سال‌ها بازی کرد، نقش «رضا خان» در فلم «کمال‌الملک» به کارگردانی و نویسندگی «علی حاتمی» است. وی در این فلم با «جمشید مشایخی»، «عزت‌الله انتظامی» و «محمدعلی کشاورز» هم‌بازی شد.

مرحوم داوود رشیدی در دهه 60 هجری خورشیدی با حضور در سریال‌های «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی در نقش «مفتش شش انگشتی»، «کوچک جنگلی» به کارگردانی «بهروز افخمی» در نقش «مستوفی الممالک»، «گرگ‌ها» به کارگردانی «داوود میرباقری» و «عطر گل یاس» به کارگردانی «بهمن زرین‌پور» ایفای نقش کرد.

یک سال پس از سریال عطر گل یاس، داوود رشیدی نقش «ابن جبله» در سریال «امام علی(ع)» به کارگردانی داوود میرباقری و بازی در سریال «گل پامچال» به کارگردانی «محمدعلی طالبی» را به کارنامه خود اضافه کرد.

از سال 1373 داوود رشیدی به طور همزمان در سینما و تلویزیون فعالیت کرد. وی از این تاریخ تا سال 1384 در چند اثر حضور داشته که از بین آن‌ها «تنهاترین سردار»، «پزشکان»، «ولایت عشق» و «معصومیت از دست رفته» شاخص‌تر از دیگر آثار هستند.

همچنین وی در سریال هایی چون «خودرو تهران11»، «مختارنامه»، «بچه‌های هور»، «خسته‌دلان» و «گپ» و فلم هایی سینمایی چون «تکیه بر باد»، «ملاقات با طوطی»، «زم‎هریر» و «اکباتان» به نقش‌آفرینی پرداخته‌‎ بود.

گفتنی است سریال های  «بیداری»، «گل پامچال»، «کوچک جنگلی»، «هزار دستان»، «ولایت عشق»، «کلاه پهلوی» و «خودرو تهران 11» با نقش آفرینی مرحوم داوود رشیدی، از شبکه آی فیلم2 به نشر رسیده است.

داوود رشیدی در آخرین حضور خود در تلویزیون، در سریال «کلاه پهلوی» در نقش موسیو آلفونس (کشیش فرانسوی) حضور یافت.

این هنرمند ایرانی در 5 سنبله(شهریور) سال 1395 خورشیدی در 83 سالگی به دلیل ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

رشیدی

داوود رشیدی

س غ/ح ح

این مطلب را به اشتراک بگذارید