نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي

ایرانگردی

شاعر افغانستانی‌ برنده جایزه سرآمد ایران فرهنگی

به گزارش آی فیلم2، در نخستین رویداد ملی معرفی نخبگان ادبی ایران از «محمدکاظم کاظمی»، شاعر، نویسنده و پژوهشگر افغانستانی به عنوان «سرآمد ایران فرهنگی» تجلیل و جایزه «استاد جلال الدین همایی» به وی اهدا شد. 

نخستین رویداد ملی معرفی نخبگان ادبی ایران روز در تهران برگزار شد و از مفاخر و نخبگان برگزیده‌ ادبی سال 1403 از طرف بنیاد ملی نخبگان تجلیل و جایزه «استاد جلال‌الدین همایی» به آنان اهدا شد.

در این مراسم از «محمدکاظم کاظمی» شاعر و پژوهشگر ادبی افغانستانی ساکن ایران به عنوان سرآمد ایران فرهنگی تجلیل شد.

«محمدکاظم کاظمی» در حاشیه این مراسم رویکرد فراملی این رویداد ادبی را از نکات مثبت آن دانست و گفت: این گونه اقدامات همدلانه، با توجه به برخی تلاش‌های غرض ورزانه اخیر برای ایجاد اختلاف و ستیزه میان ملت های همسایه به ویژه مردم ایران و افغانستان بسیار ارزنده و اثر گذار است.

در بخش تکریم نخبگان این مراسم، «تقی پورنامداریان» و داکتر «معصومه معدن کن» به عنوان مفاخر ادبی ایران معرفی شدند.

تجلیل از نخبگان ادبی سال 1403 در بخش های شعر، داستان، پژوهش های ادبی و ناداستان از دیگر بخش های این آیین بود.

در این مراسم «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بر ضرورت حفظ و تقویت زبان فارسی به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌های فرهنگی این حوزه‌ی تمدنی تاکید کرد.

«محمدکاظم کاظمی» متولد سال 1346 خورشیدی در هرات شاعر و نویسنده سرشناس افغانستانی است.

کاظمی در سال 1354 به کابل کوچ کرد و تا سال آخر لیسه در کابل درس خواند. در سال 1363 به ایران آمد و مدرک کارشناسی خود را در رشته انجینیری عمران از دانشگاه فردوسی مشهد گرفت.

از سال 1365 فعالیت‌های ادبی‌اش را آغاز کرد و در سال 1367 به عضویت گروه شعر حوزه هنری مشهد درآمد و در سال 1369 به انجمن شاعران انقلاب اسلامی افغانستان پیوست و انتشار مثنوی «بازگشت» او در سال 1370 بر شهرت او افزود.

این هنرمند افغانستانی افزون‌ بر سرایش شعر، در زمینه‌ آموزش شعر، برگزاری محافل ادبی مهاجران افغانستانی در ایران، انتشار نقدها و مقالاتی در مطبوعات، تألیف و ویرایش کتاب‌هایی در زمینۀ زبان و ادبیات فارسی فعالیت کرده‌ است.

کاظمی عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ایران است و در سال 1395 به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنوارۀ شعر فجر انتخاب شد و خود نیز برگزیده نخستین دور جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش فارسی‌ زبانان بوده است.

م ا 

این مطلب را به اشتراک بگذارید