نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي

ایرانگردی

کنفرانس بین‌المللی «جلال الدین رومی» در قرقیزستان

کنفرانسی با موضوع «جلال الدین رومی» در قرغیزستان به میزبانی سفارت‌ ایران، تاجیکستان، افغانستان و ترکیه آغاز به کار کرد.

به گزارش آی فیلم 2 ، کنفرانسی با موضوع «شخصیت، عرفان، کلام و انسان‌گرایی مولانا جلال الدین رومی» صبح امروز در «ماناس» دانشگاه ترکی- قرقیزی با حضور کارشناسان، اساتید، سفیران ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه و قرقیزستان آغاز به کار کرد.

این جلسه به میزبانی رایزنی فرهنگی ایران، دانشگاه ماناس، سفارت‌خانه‌های ایران، ترکیه، افغانستان و تاجیکستان برگزار شد و هدف آن آشنایی بیشتر با آثار جلال الدین رومی و بررسی آخرین مطالعات تحلیلی مربوط به شعرهای آن نویسنده بزرگ فارسی است.

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس ، «علی مجتبی روزبهانی» سفیر ایران، «چنگیز کمال فیرات» سفیر ترکیه، «محمد عیسی مسیح» سفیر افغانستان، «عالمزاده سهراب حاجی» سفیر تاجیکستان و نمایندگان جامعه علمی کشورهای مذکور در سخنانی ، جلال الدین رومی را معرفی کردند.

همچنان «مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در قرقیزستان با اشاره به نقش «مولانا» در ادبیات جهان اظهار داشت:«جلال الدین محمد رومی شاعر بزرگ فارسی یکی از ستارگان آسمان فرهنگ و معنویت جهان است که در ماه اکتبر مراسم بزرگداشت وی در ولایت «اردبیل» ایران برگزار می‌شود.»

سفیر ایران ادامه داد: «این شخصیت بزرگ ، ستاره آسمان فرهنگ بوده و 70 هزار بیت شعر دارد . وی پس از دیدار با «شمس تبریزی» از اندیشه‌های او آگاه شد و سفر عرفانی خود را آغاز کرد.

وی افزود: «مولانا جلال الدین با بهره گیری از سرچشمه زلال دین اسلام، آیات قرآن و کلام پیامبر و همچنان با استفاده از منابع ادبی و عرفانی زبان فارسی که مهمترین زبان در پهنه فلات در منطقه «آناتولی»، شبه قاره آسیای مرکزی و قفقاز آن زمان بود شاهکار خود را آفرید.»

سفیر ایران تصریح کرد: «بی شک آثار به جا مانده از عرفان، عشق و معنویت مولانا می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات باشد. پیام وی قربانی کردن خود بود و همه آنچه را که داشت در این راه استفاده کرد.»

وی خاطر نشان کرد: «برگزاری اینگونه نشست‌های فرهنگی یکی از مهمترین راه‌های بهبود مناسبات بین ملت‌ها و دولت‌ها است و شخصیت‌هایی همچون مولوی، «نظامی»، ماناس و «آبای» می‌توانند در این مسیر همراه و یاور ما باشند.»

فارس نوشت: در این کنفرانس نمایشگاه نقاشی به میزبانی نماینده گی فرهنگی ترکیه و نمایشگاه کتاب به میزبانی رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان نیز برگزار شد.

م ح/ ب م

این مطلب را به اشتراک بگذارید