نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
879
-
الف
+

به یاد بازیگران مرحوم سریال های «پدر سالار» و «زیر آسمان شهر3»

در این گزارش به بهانه نشر سریال های «پدر سالار» و «زیر آسمان شهر 3» از آی فیلم 2 مرور کوتاهی بر بیوگرافی بازیگران درگذشته این آثار داریم.

سریال های «پدر سالار» و «زیر آسمان شهر 3» این روزها از  شبکه آی فیلم 2 نشر می شود. در این سریال های ماندگار ایرانی بازیگران شاخص و مطرحی ایفای نقش داشته اند که اکنون در قید حیات نمی باشند.

در این گزارش به بهانه نشر سریال های «پدر سالار» و «زیر آسمان شهر 3» از شبکه آی فیلم 2 مرور کوتاهی بر بیوگرافی بازیگران درگذشته این سریال ها چون «محمد علی کشاورز»، «حمیده خیر آبادی»، «سیامک اطلسی»، «جمیله شیخی»، «خسرو شجاع زاده» و «کیومرث ملک‌ مطیعی»، «ملکه رنجبر» و «رضا ژیان» خواهیم داشت.

«محمد علی کشاورز»

محمد علی کشاورز

«محمدعلی کشاورز» هنرمند کهنه کار سینما، تیاتر و تلویزیون ایران،در تاریخ 26 حمل (فروردین)  1309 در اصفهان متولد شد.

زنده یاد کشاورز دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران بود.

از «محمدعلی کشاورز»، در کنار «داوود رشیدی»، «عزت‌الله انتظامی»، «جمشید مشایخی» و «علی نصیریان» به سبب تأثیرشان در فلم‌های ایرانی به عنوان پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تیاتر، سینما و تلویزیون ایران یاد می‌شود.

نخستین کار هنری «محمدعلی کشاورز» بازی در تله‌تیاتر «خودکشی» به کارگردانی «علی نصیریان» در سال 1339 بود. سپس در نمایش‌هایی همچون «ویولن‌ساز کره‌مونا»، «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «بازی استریندبرگ» بازی کرد

کشاورز با فلم‌سازان نامداری چون فرخ غفاری، ابراهیم گلستان، والریو زورلینی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، نادر ابراهیمی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی و عباس کیارستمی همکاری کرده‌ و با بازیگرانی غیرایرانی چون آنتونی کوئین و ماکس فون سیدو همبازی بوده‌ است.

از آثار ماندگار استاد کشاورز، می توان به سریال های «دایی‌جان ناپلئون»، «آتش بدون دود»، «هزاردستان» (در نقش شعبان استخوانی)، «سربداران» (در نقش خواجه قشیری)، افسانه «سلطان و شبان» (در نقش خوابگزار اعظم)، «پدرسالار» و «گرگ‌ها» اشاره کرد.

کشاورز برای بازی در فلم «مادر» ساخته «علی حاتمی» نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

سریال پدرسالار از آثار ماندگار کارنامه هنری محمدعلی کشاورز است که در آن کرکتر «اسدالله خان» پدری مهربان، خانواده دوست و دلسوز و در عین حال سختگیر و پرصلابت را ایفا کرده بود.

این هنرمند نامدار ایرانی به عمر نود سالگی بعد از تحمل دوره‌ای بیماری در تاریخ 25 جوزا (خرداد) 1399درگذشت.

گفتنی است تا کنون سریال های «پدر سالار»، «هزار دستان»، «سلطان و شبان»، «آیینه عبرت2»، «مزرعه آفتابگردان»، «خانه ای در تاریکی»، «راه شب» و فلم «کفش های میرزا نوروز» با هنرنمایی زنده یاد «محمدعلی کشاورز» از شبکه آی فیلم 2 نشر شده است.

«حمیده خیر آبادی»

حمیده خیرآبادی

«حمیده خیرآبادی» زاده‌ 30 قوس(آذر) 1303، هنرپیشه سینما و تلویزیون اهل ایران بود.

«حمیده خیرآبادی» ملقب به مادر سینمای ایران، در سال 1332 با ایفای نقش در فلم «میهن‌پرست» به سینما راه یافت و در سال 1336 فعالیت هنری‌اش را‌ در تیاتر آغاز کرد. وی مادر «ثریا قاسمی»، هنرمند شناخته‌شده ایران است.

او در سال 1363 فلم «شب شکن» را بازی کرد و سال 1367 هم به عنوان بازیگر مهمان در 6 قسمت از سریال «بخش چهار جراحی» به کارگردانی «مسعود فروتن» در تلویزیون بازی کرد.

از جمله سریال های به یادماندنی مرحوم خیرآبادی می توان به سریال «آپارتمان» در سال 1371، «پدرسالار» در سال 1372 و «خانه سبز» در سال 1375 اشاره کرد.

بانو خیرآبادی در طول عمر هنری خود 2 بار با دخترش «ثریا قاسمی» همبازی شد، یکی فلم «خانه ابری» در سال 1365 و دیگری سریال «در قلب من» در سال 1377 بود.

مرحوم خیرآبادی با شروع دهه هشتاد بسیار کم کار شد او آخرین بازی خود در تلویزیون را سال 1381 در سریال «این راهش نیست» انجام داد و سپس در سال 1383 در فلم «سرود تولد» ایفای نقش کرد.

آخرین نقش او با فلم «شیرین» ساخته «عباس کیارستمی» در سال 1387 بود که می شود از آن به عنوان فلم اختتامیه پایان دوران هنری اش نام برد.

حمیده خیرآبادی 31 حمل(فروردین) 1389 در سن 85 سالگی به علت کهولت سن درگذشت.

این هنرمند کهنه کار در طول فعالیت هنری خود در بیش از 153۳ فلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده و از این نظر میان بازیگران ایرانی رکورددار است.

وی در سریال هایی چون «بهارانه»، «میهمان»، «مزد ترس»، «این خانه دور است»، «علاءالدین»، «همسران»، «سمندون»، «کهنه‌سوار»، «در قلب من»، «پدرخوانده»، «خودرو تهران 11»، «دردسر والدین»، «با من بمان»، «سفر سبز» و فلم های «پیراک»، «اجاره‌نشین‌ها»، «مادر» ، «بچه‌های طلاق»، «بانو» «مریم و میتیل»، «هنرپیشه»، «روز واقعه»، «کلاه‌قرمزی و پسرخاله»، «مرد آفتابی»، «پاک‌باخته»، «بازیگر» و «توکیو بدون توقف» بازی کرده است.

از افتخارات این هنرمند، می‌توان به سه بار نامزدی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره‌ فیلم فجر برای فلم‌های «هی جو» (1367)، «سایه‌ی خیال» (1369) و «یک مرد، یک خرس» (1371) اشاره کرد.

«سیامک اطلسی»

سیامک اطلسی

«سیامک اطلسی» زاده 4 سرطان(تیر) 1315 با نام اصلی «عزت اطلسی‌فر» بازیگر، کارگردان نویسنده و دوبلور اهل ایران بود. وی دارای مدرک دیپلوم بود و از سال 1343 از طریق انجمن گویندگان کار هنری خود را آغاز کرد.

وی در سال 1342 حرفه دوبله را آغاز کرد تا اینکه با پیشنهاد یکی از کارگردانان که فلمش را برای دوبله آورده بود سر از دنیای بازیگری درآورد و در فلم «مردان خشن» در سال 1350 بازی کرد.

اطلسی از سال 51 تاکنون علاوه بر دوبله در بیش از 30 فلم سینمایی و ده ها سریال نقش های شاخص و متفاوت بازی کرده بود و اغلب او را با کاکای (عموی) مهربان «پدر سالار» و سردار خشن سپاه شام در سریال «مختارنامه» می شناسند.

وی در سریال های تلویزیونی «هست و نیست»، «هشت و نیم دقیقه»، «دور دست‌ها»، «معمای شاه»، «تعبیر وارونه یک رؤیا»، «مختارنامه»، «بچه های بهشت»، «شیخ بهایی»، «کلانتر 2»، «پهلوانان نمی میرند»، «راهیان»، «پدر سالار»، «میثاق خون»، «آخرین ایستگاه»، «بچه‌های وشان»، «مسافران دره انار»، «ایستادن در باد»، «عقیق»، «راز» و «هشت بهشت» به ایفای نقش پرداخته بود.

زنده یاد اطلسی همچنین در فلم های سینمایی «آن‌ها»، «دلتنگی‌های عاشقانه»، «گیرنده»، «گلوگاه»، «ملک سلیمان»، «نطفه شوم»، «دختری بنام تندر»، «راز شب بارانی»، «دلباخته»، «سفر پرماجرا»، «یک داستان واقعی»، «خط آتش»، «در کمال خونسردی»، «روز واقعه»، «سمفونی تهران»، «همسر»، «دو فیلم با یک بلیت»، «گل سرخ»، «ملاقات»، «جدال»، « پرونده»، «شجاعان ایستاده می‌میرند» و «توبه» حضور داشت.

گفتنی است سیامک اطلسی کارگردانی فلم های «راز شب بارانی»، «سفر پرماجرا» و «مشت» را نیز بر عهده داشته است.

«جمیله شیخی»

جمیله شیخی

«جمیله شیخی» بازیگر تیاتر، سینما و تلویزیون ایران 8 ثور (اردیبهشت) 1309 در خانواده‌ای فرهنگ‌دوست در زنجان متولد شد .

وی از کودکی و به تشویق پدر و مادرش در نمایش‌های مکتب (مدرسه) بازی می‌کرد. از سال 1336 فعاليت هنری خود را با بازيگری، زير نظر اساتید این رشته آغاز کرد و به استخدام رسمی اداره‌ تیاتر ایران درآمد.

او در اداره‌ هنرهای دراماتيک با كمک و همراهی افرادی چون «عزت‌الله انتظامی»، «جعفر والی»، «محمدعلی كشاورز» و «حميد سمندريان» تیاتر جديدی را بنا نهادند.

این بانوی هنرمند در سال 1354 به دعوت «نصرت كريمی»، در نخستين فلم سينمايی‌اش تحت نام «خانه‌‎ خراب» به ایفای نقش پرداخت.

سپس در دهه‌ ‎ 1360هم‌زمان با بازی در فلم‌هايی چون «پاييزان» و «پرنده‎ كوچک خوشبختی»، فعاليت خود را در نمايش‌های تلويزيونی گسترش داد. شیخی همچنین در سريال‌هايی چون «پدرسالار» (1372)، «تولدی ديگر» (1377)و «پس از باران»(1379) مثل همیشه خوش درخشید.

بازی در فلم «مسافران» (1370) را می‌توان یکی از به يادماندنی‌ترين نقش‌های سينمایی او دانست که سيمرغ بلورين جشنواره‌‌ فجر  ایران را برایش به ارمغان آورد.

بانو شيخی پنج سال بعد نيز برای نقش‌آفرينی در فلم «ليلا» (1375)، موفق به کسب سيمرغ بلورين ديگری از جشنواره‌ فجر شد. «كاغذ بی خط» (1380)، آخرين فلمی ‎‏است که این هنرمند محبوب و مردمی، بازی کرده‌ است.

وی که مادر «آتیلا پسیانی» بازیگر ایرانی نیز می باشد در سال 1380 به دليل حمله‌ قلبی، دار فانی را وداع گفت.

«خسرو شجاع زاده»

خسرو شجاع زاده

«خسرو شجاع‌زاده» سینما و تلویزیون متولد 1 جوزا (خرداد) 1324 در بندر ترکمن است که در تاریخ 24 حوت (اسفند) 1395 در تهران درگذشت. 

شجاع‌زاده دانش‌آموخته رشته بازیگری از هنرکده هنر‌های دراماتیک ایران بود که بازی در سینما را از سال 1348 با بازی در فلم «گاو» به کارگردانی «داریوش مهرجویی» آغاز نمود.

وی همچنین در فلم های «غریبه» و «مه» ساخته «بهرام بیضایی» نقش اول مرد را بازی کرد.

«اعتیاد»، «مرد اول»، «هشت بهشت»، «پدرسالار»، «دبیرستان خضرا» و «خانه، محله، مدرسه» از جمله سریال هایی است که زنده یاد شجاع زاده در آن ها ایفای نقش داشته است.

«راز خنجر»، «دل نمک»، «آخرین لحظه»، «آری چنین بود»، «آن سوی آتش» و «گودال» از جمله آثار سینمایی هستند که مرحوم شجاع زاده در آنها بازی کرده است.

«کیومرث ملک‌ مطیعی»

کیومرث ملک مطعیی

«کیومرث ملک مطیعی» دوبلور، نویسنده، هنرپیشه سینما، تیاتر و تلویزیون ایران که مخاطبان تلویزیون آی فیلم 2 هم اکنون شاهد نقش آفرینی وی در سریال «زیر آسمان شهر3» هستند، در 13 جدی (دی) سال 1315 خورشیدی در «تهران» به دنیا آمده است.

وی فعالیت های هنری خود را در سال 1330 از تیاتر شروع کرد و نخستین بار در سال 1350 خورشیدی با ورود به سینما به طور جدی وارد عرصه بازیگری شد.  

«شاه دزد» اولین سریال «ملک مطیعی» بعد از انقلاب اسلامی ایران بود که در سال 1359 از تلویزیون این کشور نشر شد.

وی از نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون ایران فعال شد و بازی‌های خوبی را از خود برجای گذاشت. 

زنده یاد ملک مطیعی در 50 فلم سینمایی و بیشتر از 70 سریال تلویزیونی نقش آفرینی کرد ولی آنچه در سال های اخیر به شهرتش افزود حضور وی در سریال های تلویزیونی «شب هزار و یکم»، «زیر آسمان شهر» و «مدرسه ما» بود. 

سریال «پس از باران» ساخته «سعید سلطانی» در سل 1377 خورشیدی نیز از آثار تلویزیونی بود که زنده یاد ملک مطیعی در آن خوش درخشید.

همچنین این هنرمند فقید ایرانی در سریال هایی «دایی جان ناپلئون»، «گل پامچال»، «تعطیلات نوروزی»، «روزگار جوانی»، «همسایه ها»، «مزرعه کوچک»، «مدار صفر درجه»، «مامور بدرقه» و «هوش سیاه» از دیگر آثار پربیننده‌ او در تلویزیون ایران به‌ شمار می‌آیند.

مرحوم ملک مطیعی در فلم هایی نظیر «حلقه های ازدواج»، «پسر آدم، دختر حوا»، «خروس جنگی»، «عروس فراری»، «فردا روز دیگری است»، «الو الو من جوجوام»، «دیدار»، «آوای دریا»، «سرزمین آرزوها» و ... نیز بازی کرده است. 

«کیومرث ملک مطیعی» سرانجام در تاریخ 21 حمل (فروردین) سال 1389 به علت سکته قلبی در تهران درگذشت.

«ملکه رنجبر»

ملکه رنجبر

«ملکه رنجبر» زاده 10 سنبله (شهریور) سال 1315 در رشت، بازیگر سینما، تلویزیون و تیاتر اهل ایران بود.

وی از سن شش سالگی فعالیت هنری خود را با ایفای نقش «کوزت» در بینوایان شروع کرد.

از مهمترین فلمهایی که او بازی کرده می‌توان به دو اثر «ابوالحسن داوودی» یعنی «مرد بارانی» و «نان و عشق و موتور 1000» و «چپ دست » به کارگردانی «آرش معیریان» اشاره کرد.

وی با ایفای نقش آفرینی در سه فصل سریال «زیر آسمان شهر» «غلام شش لول بند» به شهرت رسید.

بانو رنجبر سابقه بازی در سریال های «آژانس دوستی»، «دفترخانه شماره ۱۳»، «آشپزباشی»، «پاتوق»، «روزهای آرزو»، «ورثه آقای نیکبخت»، «فردا آفتابی است»، «محاکمه»، «ماجراهای خانوادهٔ تمدن»، «گردنبند»، «بازگشت پرستوها»، «خانه به خانه»، «زیر گنبد کبود»، «رنگ سبز نارون»، «داستان یک شهر» و فلم های «گناهکاران»، «ازدواج در وقت اضافه»، «سلام بر عشق»، «نیش زنبور» و «سوغات فرنگ» را نیز در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

این هنرمند ایرانی در سال 1392 بعد از ایفای نقش در فلم کوتاه «هیچ و پوچ» به دلیل کهولت سن و بیماری پارکینسون دیگر در هیچ فلمی بازی نکرد. 

ملکه رنجبر در تاریخ 8 حوت (اسفند) 1398 در سن 88 سالگی چشم از جهان فروبست.

«رضا ژیان»

رضا ژیان

«رضا ژیان» هنرپیشه، کارگردان، فلم‌نامه‌نویس سینما، تلویزیون و تیاتر ایرانی متولد سال 1328 می باشد.

رضا ژیان عضو گروه تیاتر مکتب بود و در سن بیست سالگی با پیوستن به کارگاه نمایش، به صورت حرفه‌ای به بازیگری روی آورد. وی در سال 1355 با بازی در فیلم «پسر ایران از مادرش بی‌خبر است» به کارگردانی فریدون رهنما به سینما راه یافت.

رضا ژیان کارگردانی مجموعه‌هایی چون «مثل آباد» (1360)، «عاقبت نقدفروشی، عاقبت نسیه‌فروشی» (1377) و «زیر بازارچه» (1378-1377) را در کارنامه‌ هنری‌اش دارد.

او در فلم‎‎‌های «آتش در زمستان»، «پول»، «مرد عوضی»، «مومیایی 3»، «مسافر ری»، «عشق فیلم»؛ و مجموعه‌هایی نظیر «محله‌ی بهداشت»، «آژانس دوستی»، «همشاگردی‌ها»، «آغوش‌های خالی»، «همسایه‌ها»، «مسافر ری»، «خانه‌ی پدری» و «زیر آسمان شهر 3» به نقش‌آفرینی پرداخته‌ است.

«رضا ژیان» مدتی به دلیل بیماری خانه نشین شد و در نهایت در 27 دلو (بهمن) 1381 به عمر 53 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

لازم به ذکر است سریال «پدر سالار» هر روز ساعت ساعت 17:00 به وقت تهران، 18:00 به وقت کابل و 18:30 به وقت دوشنبه تاجیکستان و همچنین سریال «زیر آسمان شهر3» ساعت 18:00 به وقت تهران، 19:00 به وقت کابل و 19:30 به وقت دوشنبه تاجیکستان از شبکه آی فیلم 2 نشر می شود.

م ا

نظر شما
ارسال نظر