نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
547
-
الف
+

روایت عملیات پیچیده هوایی ایران در فیلم سینمایی «حمله به اچ۳»

در این گزارش بخش هایی از فیلم سینمایی «حمله به اچ۳» را تماشا می کنید.

به گزارش آی فیلم2، فلم سینمایی «حمله به اچ۳» به نویسندگی «سید ناصر هاشمی» محصول سال 1373 خورشیدی است.

این فیلم روایتی واقعی و داستانی از یکی از بزرگترین و پیچیده ترین عملیات های نظامی هوایی دنباست که به خوبی این رویداد را به تصویر کشیده است.

عملیات H3، یکی از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق بود. از این عملیات به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود.

 طی این عملیات، فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش ایران در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۸۱ (۱۵ فروردین/حمل ۱۳۶۰) پایگاه‌های هوایی اچ-۳ را در عمق ۱۰۰۰ کیلومتری عراق و در غربی‌ترین نقطه عراق، در مرز مشترک عراق و اردن بمباران کردند و آن‌ها را منهدم ساختند. در این عملیات، به نیروهای ایرانی هیچ خسارتی وارد نشد، اما در مقابل بیش از ۴۸ هواپیمای عراقی که بیشتر آن‌ها بمب‌افکن‌های روسی (میگ-۲۳، سوخو-۲۰، توپولف-۱۶، توپولف-۲۲) بودند از بین رفتند. از این رو، از این عملیات به عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ جنگ‌های هوایی نام برده می‌شود.

«جعفر دهقان»، «محمد کاسبی»، «فرامرز شهنی»، «حسین یاری»، «حسن عباسی»، «سعید قائمی»، «سعید خوشدل»، «سید ناصر هاشمی» و «سید جلال طباطبایی» از جمله بازیگران این فلم سینمایی می باشند. 

گفتنی که فلم سینمایی «حمله به اچ۳» شب گذشته از شبکه آی فیلم2 نشر گردید.

در ویدیوی فوق بخش هایی از فلم سینمایی «حمله به اچ۳» را تماشا می کنید.

س غ/ح ح

نظر شما
ارسال نظر