نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
604
-
الف
+

سکانس برتر به مناسبت روز بزرگداشت «شیخ بهایی»

روز سوم اردیبهشت / ثور در ایران، روز بزرگداشت «شیخ بهایی» نامگذاری شده است.

به گزارش آی فیلم 2،  «بهاءالدین محمد بن حسین عاملی» ملقب به «شیخ بهایی» از عالمان بزرگ جهان اسلام است. در ایران روز سوم اردیبهشت / ثور به منظور بزرگداشت از خدمات علمی ایشان به روز معمار نامگذاری شده است.

وی به‌دلیل احاطه بر علوم مختلفی چون ادبیات، عرفان، فقه، نجوم، ریاضی، فلسفه، منطق، معماری، اخلاق و تاریخ، حکیم فرزانه زمان خود بود و آثار بسیاری از او بر جای مانده است.

شیخ بهایی یکی از حکما و فیلسوفان بزرگ در ایران است؛ اما آنچه این حکیم و اندیشمند بزرگ را از دیگر دانشمندان متمایز می‌کند، علاوه بر تسلط بر علوم، عجایب مهندسی و اقدامات و آثار خارق العاده ای به شمول اختراع سفید آب، ساختن منارجنبان اصفهان، طراحی گنبد عجیب مسجد امام اصفهان و طراحی ساعتی است که نیاز به کوک کردن ندارد است که در مورد این شیخ بزرگ شنیده‌ایم.

شیخ بهایی اشعار بسیاری به فارسی و عربی سروده است که بیشتر آنها در کتاب کشکول آمده است و مضامینی عرفانی دارد. گفته شده اشعار بهایی شباهت بسیاری به مثنوی جلال الدین بلخی دارد.

شیخ بهایی، همچنین نام یک سریال تلویزیونی درباره زندگی این دانشمند بزرگ به کارگردانی شهرام اسدی است. این سریال، روایتگر زندگی شیخ بهایی در دو بخش نوجوانی و کهنسالی است و چندی پیش از شبکه آی فیلم 2 نشر شده است. 

به بهانه سالروز بزرگداشت این دانشمند بزرگ جهان اسلام بخش هایی پند آموز از سریال شیخ بهایی تقدیم حضورتان می گردد. برای دیدن این ویدئو به بالای صفحه بروید. 

ح ح 

نظر شما
ارسال نظر