نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
721
-
الف
+

کارگردان سریال «قصه های مجید» درگذشت

«کیومرث پوراحمد» کارگردان سینما و تلویزیون ایران درگذشت.

به گزارش آی فیلم 2، «کیومرث پوراحمد» کارگردان مطرح سینما و تلویزیون ایران صبح امروز 16 حمل (فروردین) ماه درگذشت‌.

همسر این هنرمند در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر این خبر را تایید کرد.

«کیومرث پوراحمد» کارگردان، فلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و تدوین‌گر سینما و تلویزیون، دانش‌آموخته رشته کارگردانی متولد سال 1328 در اصفهان بود.

زنده یاد پوراحمد دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما بود که فعالیت حرفوی خود را با نوشتن نقد سینمایی آغاز کرد اما با دستیاری در مجموعه تلویزیونی «آتش بدون دود» (1353) به کارگردانی «نادر ابراهیمی»، به طور عملی وارد عرصه تلویزیون شد.

او از ابتدا علاقه خاصی به ژانر کودک نشان داد و اولین تجربه نویسندگی حرفوی او برای فلم سینمایی «قصه خیابان دراز» به کارگردانی «ناصر تقوایی» بود.

وی با اقتباس از «رمان هوشنگ مرادی کرمانی» به نام «قصه‌های مجید» مجموعه‌ای تلویزیونی با همین نام را کارگردانی کرد و همین مجموعه پوراحمد را به شهرت رسانید.

از جمله افتخارات این کارگردان نام‌ آشنای ایرانی می‌توان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردان جشنواره فیلم فجر سال 1374 برای فلم «خواهران غریب» و نیز تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فلمنامه از یازدهمین جشن خانه سینما برای فلم «اتوبوس شب» اشاره کرد.

از جمله مهم‌ترین آثار این زنده یاد پوراحمد در سمت کارگردانی می توان به فلم های «باران»، «بی بی چلچله»، «آلبوم تمبر»، «گاویار»، «لنگرگاه»، «شکار خاموش»، «صبح روز بعد»، «سفرنامه شیراز»، «نان و شعر»، «به خاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «گل یخ»‏، «نوک برج»، «اتوبوس شب»، «تیغ و ترمه» و سریال های «پرانتز باز» و «سرنخ» اشاره کرد.

گفتنی است که درباره زندگی پوراحمد فلم مستندی نیز به کارگردانی مشترک «سید سجاد آوینی» و «اردلان آشوری» ساخته شده است.

فلم سینمایی «پرونده باز است» آخرین ساخته زنده‌یاد پوراحمد بود که حمل سال گذشته در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر ایران رونمایی شد.

شبکه آی فیلم 2 این ضایعه را به خانواده پوراحمد و جامعه هنری ایران تسلیت می‌گوید.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
سارا احمدی

روحش شاد

نسرین مرادی

من عاشق سریال سرنخ و قصه های مجید بودم. روحش شاد