نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1081
-
الف
+

اسماعیلی: «حکیم نظامی» مایه وحدت ایران با دیگر کشورها است

مراسم روز بزرگداشت مقام «حکیم نظامی» در تالار وحدت، تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، آیین اختتامیه هفته گرامیداشت «حکیم نظامی گنجوی» با حضور «حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد و جمعی از شاعران و نویسندگان در تالار وحدت برگزار شد.

«محمد مهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ ایران در این مراسم گفت: ما دعوای جغرافیایی سیاسی نداریم و «نظامی» برای ما و اهالی آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان از مفاخر فرهنگی مشترک به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: مرز ایران، فرهنگی بزرگ از چین تا آسیای مرکزی و غرب آسیا با شخصیت‌های بسیار بزرگ فرهنگی است که این مسئله بزرگی و عظمت فرهنگی و تاریخی ایران را نشان می دهد.

گفتنی است در این مراسم از تندیس حکیم نظامی که توسط «نادر قشقایی» ساخته شده و از دو کتاب از مجموعه مقالات نویسندگان ایرانی و خارجی رونمایی شد.

ویژه برنامه‌های هفته گرامیداشت «حکیم نظامی گنجوی» شامل محافل ادبی، نمایشگاه نگارگری و رونمایی کتاب و نشست‌های تخصصی از 14 تا 21 حوت (اسفند) توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

لازم به ذکر است مجموعه اشعار «خمسه» یا «پنج گنج» مهم‌ترین اثر «نظامی گنجوی» است که از 5 منظومه شعری تشکیل شده است.

«خمسه» را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات غنایی ایران درنظر گرفت که در سه دسته: قالب کوتاه (شامل رباعی و دوبیتی)، قالب متوسط (قطعه و غزل) و بلند (مثنوی و قصیده) سروده شده است.

«پنج گنج» در 29 هزار بیت شامل «مخزن‌الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت‌پیکر» و «اسکندرنامه» است که نظامی، سرودن آن را از سال 507 هجری تا اواخر عمرش ادامه داده است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر