نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1410
-
الف
+

شیشه سازی سنتی هرات، صنعتی بومی در حال فراموشی

در این گزارش نگاهی کوتاه به فراز و فرود های صنعت شیشه‌ سازی از پیشه‌ های کهن و دیرینه در ولایت هرات افغانستان داشته ایم.

به گزارش آی فیلم 2، شیشه‌سازی از قدیمی ترین هنرها و صنایعی می باشد که بشر آن را به وجود آورده است، هم چنین یکی از قدیمی ترین حرفه های رایج در کشور افغانستان به ویژه در ولایت هرات می باشد که در حال حاضر با رکود مواجه شده است.

اوج صنعت شیشه‌سازی در کشور افغانستان به دوره حکمروایی تیموریان، غزنویان و کوشانیان بر می‌گردد که حاکمان آن وقت، از شیشه سنتی هرات به‌ عنوان تزیین بهره می‌بردند.

شیشه سازی هرات

در گذشته های نه چندان دور در هرات، چندین کارگاه تولید شیشه سنتی وجود داشت و شماری از هنرمندان چیره دست این صنعت، به دلگرمی تمام مصروف به کار بودند. اما حالا تعداد محدودی کوره شیشه سازی در این ولایت وجود دارد که ادامه فعالیت این کوره‌ها نیز در هاله‌ ای از ابهام قرار دارد.

جنگ‌های طاقت فرسای داخلی، کاهش چشم گیر ورود گردشگران و ورود ظروف شیشه‌ای از خارج کشور، صنعت شیشه سازی در هرات را زمین‌گیر کرده است.

همچنین نیروی کاری کم، از میزان تولیدات ظروف شیشه‌ای سنتی در کارگاه شیشه‌سازی این ولایت به میزان چشم گیری کاسته است.

در کارگاه‌های کنونی تولید شیشه از وسایل بسیار قدیمی و ابتدایی استفاده می‌شود که در حفظ اصالت این پیشه می‌تواند مهم باشد، اما فعالیت استادان بدون داشتن شاگردان کافی، مایه نگرانی فرهنگیان شده است.

از سویی ظروف تولیدی کارگاه‌های سنتی شیشه‌سازی هرات در جشنواره‌های هنری در کشورهای پاکستان، ایران و امارات متحده عربی خوش درخشیده است.

شیشه سازی هرات

هنرمندان و فرهنگیان این حوزه معتقدند هر گونه بی‌توجهی و سهل انگاری در قبال صنعت شیشه سازی، زیان‌ جبران ناپذیر را به سوی این صنعت نشانه خواهد گرفت.

م ا/ع ا

نظر شما
ارسال نظر