نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
76
-
الف
+

سفری به دشت «شیوه» بدخشان + تصاویر

در این گزارش با دشت «شیوه» در ولایت بدخشان افغانستان بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، دشت «شیوه» یا «شیوا» یکی از بزرگ‌ترین ییلاق‌های ولایت «بدخشان» افغانستان است که دارای وسیع‌ترین مرتع‌ها و چراگاه های تابستانی برای دامداران مردم بدخشان و ولایت‌های شمال‌شرقی افغانستان می‌باشد.

این منطقه با دشت‌های گسترده در مرتفع‌ترین بخش‌های هندوکش شرقی می‌باشد که در فصل زمستان نهایت سرد و پوشیده از برف و تابستان معتدل و بارانی دارد.

از آنجایی که شیوا در سطح بلند قرار گرفته‌است، به نسبت ریزش و پایش برف زیاد، به مدت شش ماه کاملاً پوشیده از برف بوده و مدت شش ماه سال فقط از آن به عنوان چراگاه ها استفاده می‌شود.

این منطقه دارای دریاچه‌های زیاد بوده که نوع خاص ماهی در آن به وفور یافت شده و به همین جهت در تابستان میله بزکشی (یکی از بازی‌های ملی افغانستان) در دشت شیوه خرد برگزار می‌شود.

از آنجایی که هوای این منطقه فوق‌العاده سرد می‌باشد، در آن درخت رشد نمی کند و به این سبب با آنکه سکنه دایمی ندارد و همیشه آب به وفور در آن جاری است فاقد  پوشش جنگلی می‌باشد.

قابل ذکر است به نسبت وفور آب و برف در این منطقه انواع مختلف گیاهان سبز می‌روید که بعضاً «بهشت دامداران» نیز به این محل لقب می دهند.

در قسمت‌های پایانی شیوا که به «قاق دشت» منتهی می‌گردد، بعضی از قبایل «شغنی» به صورت پراکنده سکونت دایمی دارند که شغل آن‌ها نیز فقط دامداری است.

در ادامه این گزارش تصاویر زیبایی از  دشت «شیوه»را تماشا می کنید:

دشت شیوه دشت شیوهدشت شیوهدشت شیوهدشت شیوهدشت شیوه

دشت شیوه

م ا 

نظر شما
ارسال نظر