نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
366
-
الف
+

امام خمینی(ره) در مورد افغانستان چه گفته است؟

دیدگاه‌های انسان‌مدارانه و مبتنی بر اخلاق اسلامی امام خمینی(س) و تاکید ایشان بر برادری و مودت اسلامی، برای ملت افغانستان و علی‌الخصوص مهاجران افغانستانی بسیار راه گشا بوده است.

به گزارش آی فیلم 2، «امام خمینی»(ره) رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران، در میان مسلمان آزاده جهان و به خصوص مردم افغانستان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

یکی از کشورهایی که همواره مرکز توجه حضرت امام بوده، افغانستان به عنوان بخشی از پیکره امت اسلامی است که به طور مرتب و دایم مورد حمایت آن امام بوده است.

شاید در اثبات حمایت امام خمینی (ره) از مردم افغانستان، ذکر همین مطلب بس باشد، زمانی که سفیر وقت شوروی به دنبال توجیه تهاجم ارتش سرخ به افغانستان نزد ایشان بود، امام (ره) مخالفت قاطع خود را نسبت به این موضوع ابراز کردند.

امام خمینی همانگونه که به یاد مردم داخل افغانستان بوده و همیشه در حمایت از حرکت رهایی بخش اسلامی و ملی مردم افغانستان کوشش بی دریغ نموده‌اند از فکر مهاجرین افغانستانی مقیم ایران که پس از اشغال کشور توسط شوروی، به ایران پناه آوردند نیز بیرون نبوده و به مردم ایران توصیه به برخورد گرم با مهاجرین افغانستانی و پذیرایی جدی از آنها می‌کنند و هم به مسئولان دولتی دستور رسیدگی و کمک به این دسته را می‌فرمایند.

عشق و ارادت مردم مسلمان افغانستان به امام خمینی، منحصر در فرد و يا فکر و مذهبی خاص محدود نمی شد، بلکه پير و جوان، زن و مرد، روشنفکران و بی سوادان و جامعه روحانيون، نهايت عشق و ارادت به امام خمينی رهبر آزادگان داشتند.

اوج رابطه عاطفی مردم افغانستان با امام خمينی (ره) در زمان کسالت و بستری شدن امام بود که مردم با حضور در حسينيه‌‌ها و مساجد و يا در خانه‌‌ها جمع مي‌شدند و برای سلامتی امام خمينی، مجلس روضه، نذر و دعا بر پای میکردند.

زمانی که صبح چهاردهم جوزا (خرداد)خبر رحلت امام خميني از راديو کابل پخش شد، موج عزاداران امام خمينی در شهرهای کابل، مزارشريف، هرات و مناطق مرکزی و... به راه افتاد.

هزاران نفر با حضور در خيابان‌‌های شهرهای تحت سلطه کمونيست‌‌ها، چنان عزاداری كردند که هيچ نيرويی نتوانست مانع آنان شود. رئيس‌جمهور وقت افغانستان که تا آن زمان، رابطه گرمی با امام خمينی نداشت، پس از انتشار خبر رحلت امام خمينی، خواهان حضور در تشييع جنازه امام (ره) شد و پيام تسليتی براي آيت‌الله خامنه‌‌ای فرستاد و با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ايران در کابل، دفتر يادبود امام را امضا کرد.

راديو کابل نيز که در دست کمونيست‌‌ها بود، خبر رحلت امام را چنين انتشار داد: «رحلت آيت‌الله خمينی يک ضايعه جبران‌ناپذير است؛ اين ضايعه برای تمامی بشريت است».
 

نظر شما
ارسال نظر