نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
84
-
الف
+

قلعه «بالاحصار کابل»؛ یادگار پادشاهان گورکانی

«مستند افغانستان» از جمله برنامه های تاریخی درحال نشر از آی فیلم2 می باشد که به بررسی تمدن در دوره های مختلف تاریخی کشور افغانستان می پردازد.

به گزارش آی فیلم 2، «بالاحصار کابل» یکی از بزرگترین و برجسته ترین بناها و مکان های باستان شناسی در شهر کابل، می باشد.

قلعه «بالاحصار» کابل در مرکز شهر قرار دارد و تاریخ دقیق ساخت آن معلوم نیست. اما اسناد موجود گواهی می‌دهند که حداقل دو قرن قبل از میلاد ساخته شده است و این بنا یکی از قلعه‌های مستحکمی است که در گذشته عظمت و شکوه آن از مقام و موقعیت کلیدی برخوردار بوده و با دیوارهای پر پیچ‌ و خم در قلب شهر کابل، پایتخت افغانستان استوار است.

این قلعه در گام نخست مکان دفاعی مطلوبی در زمان جنگ بوده و دیوارهای قلعه «کوه شیردروازه» نمایانگر وجود قلعه نظامی و استحکامات مربوط به آن است.

قلعه «بالاحصار» توسط بابر، بنیانگذار امپراتوری مغول، در سال 1504 محاصره و فتح شد. پس از اینکه اکبر کبیر جانشین پدرش شد و حکومت خود را بر کابل تثبیت کرد، بالاحصار اقامتگاه اصلی صوبه‌دار (والی) کابل شد.

این قلعه در گام نخست مکان دفاعی مطلوبی در زمان جنگ بوده و دیوارهای قلعه «کوه شیردروازه» نمایانگر وجود قلعه نظامی و استحکامات مربوط به آن است و تیمورشاه که پایتخت افغانستان را از قندهار به کابل انتقال داد در بالاحصار کابل اقامت گزید و تا عصر سلطنت امیر عبدالرحمن پایتخت در همان‌جا بود.

بالا حصار یک مکان دارای ارزش تاریخی است. این بنا شاهد جنگ‌های خونین بوده‌است. در جنگ اول افغان و انگلیس (۱۸۳۹ – ۱۸۴۲) و جنگ دوم افغان و انگلیس (۱۸۸۰–۱۸۷۸) و بعد در زمان حکومت‌های چپی افغانستان این قلعه به عنوان مرکز مهم رزمی استفاده می‌شد. حتی یکی از مبارزه رزمی بر ضد دولت چپی افغانستان نیز از همین قلعه آغاز شد که به قیام بالاحصار مشهور است.

در ویدیوی فوق، قسمتی از برنامه مستند افغانستان را با حضور داکتر «عزیز احمد پنجشیری» یکی از باستان شناسان افغانستان تماشا می کنید.

س غ/ح ح

نظر شما
ارسال نظر