نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
82
-
الف
+

اجرای «سالار عقیلی» در آیین بزرگداشت «سعدی» در شیراز

در این گزارش، اجرای «سالار عقیلی» را به مناسبت بزرگداشت «سعدی» را مشاهده می کنید.

به گزارش آی فیلم 2، «سالار عقیلی» خواننده مشهور ایرانی در آیین گرامیداشت روز سعدی که شام گذشته در آرامگاه این شاعر نامی برگزار شد، پاره ای از اشعارش را به اجرا در آورد.

این محفل با حضور سعدی‌دوستان و «دریا اورس» رئیس موسسه عالی فرهنگ زبان و تاریخ و سفیر پیشین ترکیه در ایران، «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در آرامگاه سعدی شیرازی برگزار شد.

ول ثور(اردیبهشت) سالروز میلاد شیخ اجل «سعدی شیرازی» است كه فرهنگ شناسان او را به‌عنوان استاد سخن می‌شناسند، روز بزرگداشت وی نام گرفته است.

«ابومحمد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف» متخلص به سعدی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام، از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.

شهرت وی بیشتر به دلیل نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. جایگاهش نزد اهل ادب تا بدان‌جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده‌اند.

آثار معروف وی کتاب «گلستان» در نثر و «بوستان» در بحر متقارب و نیز «غزلیات و دیوان اشعار» او می باشد که به این سه اثر کلیات سعدی می‌گویند.

به جز این ها آثار دیگری نیز در این کلیات هستند که عبارتند از: قصاید، مراثی، ملمعات و مثلثات، ترجیعات، صاحبیه، رباعیات، مفردات، غزلیات و هزلیات.

سعدی سفرهای متعددی به مناطق مختلف دنیا از جمله هندوستان، مصر و آفریقا انجام داده و حکایات این سفرها را در گلستان و بوستان خود آورده است. گفته می شود این سفرها حدود سی سال طول کشیده است.

این ادیب بلند آوازه در سال 690 هجری درگذشت و در همان خانقاهی که اقامت گزیده‌بود، به خاک سپرده شد.

لازم به ذکر است فلم سینمایی «سعدی شیرازی» ساخت کشور تاجیکستان به کارگردانی «شیرعلی نغزعلی» و «مرادعلی محمدعلی» به زندگی این شاعر یگانه پرداخته شده است.

نظر شما
ارسال نظر