نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
268
-
الف
+

اجرای زنده آهنگ معروف «شاه پناهم بده» توسط آوازخوان فقید تاجیکستان

در این گزارش اجرای زنده آهنگ معروف «شاه پناهم بده» توسط زنده یاد «دولتمند خالف» را مشاهده می کنید.

به گزارش آی فیلم 2، «دولتمند خالف» موسیقی‌دان، نوازنده و خواننده سرشناس تاجیکستان 29 ماه دلو(بهمن) 1402 به عمر 74 سالگی دارفانی را وداع گفت.

زنده یاد «دولتمند خال‌زاده»، موسیقیدان، نوازنده و خواننده تاجیکستان  و روایتگر موسیقی «فلک» از موسیقی‌های محلی جنوب تاجیکستان بود که توانست این سبک موسیقی را در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو ثبت کند.

استاد دولتمند، آشنا و مسلط به موسیقی شش مقام بود و آن را در کنسرواتوار موسیقی دوشنبه آموخته و البته در نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار نیز تبحر داشت و در کنار آن علاقه‌مند به اشعار عارفانه و عاشقانه فارسی بود.

او براین نظر بود اشعار و موسیقی‌های ایرانی با موسیقی تاجیکی قرابت دارد و از یک ریشه برخاسته است.

استاد دولتمند بزرگ‌ترین فلک‌سرای تاجیکستان، سال 1950 میلادی در قریه (روستای) «داغستان» ناحیه «شورآباد» تاجیکستان در خانواده‌ای کشاورز و اهل فرهنگ به دنیا آمد. پدرش «خان‌محمد» و برادرش «نظرعلی» از نخستین استادان او بودند.

وی اولین کانسرتی که اجرا کرد، سال 1963 بود که درسن 13 سالگی از تلویزیون سراسری شوروی سابق نشر شد.

او علاقه‌مند به اشعار مولوی بود و در آثارش بار‌ها و بار‌ها از آن بهره برد تا آنجا که به دلیل استفاده از این اشعار از سوی «ژاک شیراک» نشان طلایی کشور فرانسه را دریافت کرد.

این هنرمند بزرگ سال‌های سال  با همراهی گروه موسیقی‌اش که اغلب نوازندگان آن از اقوام و نزدیکان او بودند، کانسرت‌های بزرگی در دنیا برگزار کرد و به گفته خودش 15 بار در ایران اجرای کانسرت داشته که برخی از این اجرا‌ها در قالب جشنواره موسیقی فجر بوده است.

زنده یاد «دولتمند خالف» همچنین در تیتراژ سریال «شکرانه» که سال 1386 به کارگردانی «سعید سلطانی» تولید شد آوازخوانی کرده بود.

این هنرمند نامی تاجیکستان در آغاز دهه نود هجری خورشیدی، ترانه‌ای را با نام «پناه» با مطلع «شاه پناهم بیده خسته راه آمدم… شاه خراسان ببین بهر پناه آمدم / شاه خراسانی‌ام؛ رستم دستانی‌ام/ دست مرا رد مکن بر در شاه آمدم...» را در مدح علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)، خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در ویدیوی فوق گوشه ای از ترانه «پناه» با اجرای زنده یاد «دولتمند خالف» در تلویزیون ملی ایران را تماشا می کنید.

در پیوند با این خبر بخوانید:

خواننده آهنگ معروف «شاه پناهم بده» درگذشت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ ایران در پی درگذشت «دولتمند خالف» موسیقی‌دان تاجیک

م ا 

نظر شما
ارسال نظر