نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
281
-
الف
+

آمادگی مردم تاجیکستان برای جشن نوروز 1403

مقدمات برگزاری جشن‌های بزرگ نوروز (سال ۱۴۰۳) از هم‌ اکنون در این کشور آغاز شده است.

به گزارش آی فیلم 2، مقامات تاجیکستانی از برگزاری مراسم جشن‌های نوروز سال جدید، شادپیمایی نوروزی، برنامه‌های فرهنگی و تفریحی و مسابقات مختلف ورزشی در شهر دوشنبه خبر دادند.

گفتنی است که به مناسبت عید نوروز تعدادی فعالیت ورزشی و فرهنگی از جمله «کشتی»، «اسب دوانی»، «بزکشی» در دوشنبه و سایر مناطق کشور تاجیکستان نیز برنامه‌ریزی شده است.

هم چنان، علاوه بر جشن‌های اصلی در میدان استقلال دوشنبه، برنامه های فرهنگی و موسیقی نیز در تمام پارک ها و محله های شهر برگزار می‌شود.

ایرنا نوشت: نوروز که در زبان‌ فارسی به معنای روز نو است، جشن سنتی سال نو ایرانیان است که علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای منطقه نیز از جمله افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان برگزار می‌شود.

روز جهانی نوروز در سال 1388 خورشیدی از طرف سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد که بسیاری از مردم در غرب و جنوب آسیا، شمال شرقی چین، کریمه و همچنین آلبانی، بوسنی، کوزوو و مقدونیه نیز نوروز را جشن می‌گیرند.

شایان ذکر است که در  تاجیکستان، نوروز نه تنها مناسبتی برای جشن‌های سنتی، بلکه یک رسم عمیقا ریشه‌دار است و بر اساس سنت‌های نوروزی تاجیکستان، روی سفره هفت سین باید هفت نوع غذا وجود داشته باشد که با حرف «س» شروع می‌شود.

در تاجیکستان مراسم سیزده بدر و یا مراسم چهارشنبه سوری وجود ندارد و فقط جشن نوروز از یک تا پنج روز تجلیل می شود و نوروز در این کشور به نام «جشن بزرگ»، معروف است.

نوروز در تاجیکستان

نوروز در تاجکستان

بیشتر بخوانید:

نگاهی به جشن رنگارنگ نوروز در تاجیکستان

«کاروان شادیانه نوروزی» در پایتخت تاجیکستان+تصاویر

جشن «سده» در تاجیکستان برگزار می‌شود

جشن باستانی نوروز در تاجیکستان

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر