نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
400
-
الف
+

محرم در افغانستان از دریچه دوربین آی فیلم2

مراسم عزاداری حضرت «اباعبدالله الحسین (ع)» در نقاط مختلف افغانستان برگزار شد.

به گزارش آی فیلم2، آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان «حضرت اباعبدالله الحسین (ع)» در کشور افغانستان همه ساله با شور و اشتیاق فراوان در نقاط مختلف این کشور برگزار می گردد.

پیروان راه امام حسین (ع) مراسم عزاداری خود را در مساجد، تکیه خانه ها، مدارس دینی و حسینیه ها برگزار نموده و حادثه کربلا و قیام عاشورا را زنده می نمایند.

عاشورا در شهر کابل

گفتنی است که در دهه اول ماه محرم الحرام، مردم افغانستان همه مساجد، تکیه خانه ها را سیاه پوش کرده و با بر افراشتن بیرق حضرت اباعبدالله الحسین (ع) آن ها مُزین می نمایند.

«عَلَم کشی» یکی از رسم های دیرینه در ایام محرم در افغانستان می باشد که عزاداران حسینی عَلَم ها را برداشته و با نوحه خوانی و سینه زنی به دیگر تکیه خانه ها می روند.

عاشورا در شهر کابل

«اهدای خون» یکی دیگر از رسم های دیرینه در روز دهم ماه محرم می باشد که عزاداران، با حسن نیت انسانی برای نجات بیماران خونی، خون خود را اهدا می نمایند.

هم چنان باید افزود مردم افغانستان در روز عاشورا نظر به توان اقتصادی خود نذر می نمایند. یک عده غذا را در خانه تهیه کرده و در مساجد توزیع می نمایند و یا نذر خود را به صورت پول به مساجد تحویل می دهند و عده ای دیگر هم برای خدمت به اماکن عزاداران می روند.

عاشورا در شهر کابل

قابل بیان است که در روز عاشورا مسئله قومیت و مذهب برای مردم افغانستان معنا نداشته و همه اقوام و مذاهب به دعا و عزاداری می پردازند و این عمل را نشانه اخوت و اتحاد مسلمانان افغانستان عنوان می کنند. عاشورا تنها به شیعیان محدود نیست و اهل تسنن نیز آیین های خاصی برای تجلیل از مقام معنوی و قیام آن حضرت به منظور احیای دین و مبارزه با ظالم برگزار می کنند.

در ویدیو بالا مراسم برگزاری عاشورا 1402 در شهر کابل را تماشا می کنید.

سمیه غفوری زاده

 

نظر شما
ارسال نظر