نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
714
-
الف
+

گزارش ویژه / مهمترین آثار سینمایی عاشورایی: فیلم «دل شکسته»

در این گزارش با «دل شکسته» یکی از مهم‌ ترین فلم‌ های سینمایی با محوریت «شان و منزلت امام حسین (ع) و عاشورا» آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، عاشورا یکی از مهم‌ترین رخدادهای دینی بین تمام ادیان در طول تاریخ است. واقعه‌ای که با توجه به اهمیت و ابعاد گسترده آن قابلیت پرداخت تصویری بالایی دارد. اما ساخت آثار تاریخی نیازمند بودجه بالایی است که طبیعی است این مهم از عهده بخش خصوصی برنمی‌آید و صدا و سیمای ایران و سازمان‌های دولتی باید برای ساخت اینگونه آثار سرمایه‌گذاری کنند.

فلم‌های سینمایی «سفیر»، «روز واقعه»، «دل شکسته» و «عصر روز دهم» نمونه‌های موفقی است که با محوریت عاشورا و امام حسین(ع) ساخته شده است.

در ادامه به بررسی فلم‌ سینمایی «دل شکسته» یکی از فلم های عاشورایی سینما و تلویزیون ایران است، می پردازیم:

«دل‌شکسته»

فلم سینمایی «دل‌شکسته» به نویسندگی و کارگردانی «علی روئین‌تن» محصول سال 1386 خورشیدی است.

فیلم سینمایی دل شکسته

«شهاب حسینی»، «بیتا بادران»، زنده‌یاد «خسرو شکیبایی»، «رضا رویگری»، «فریبا کوثری»، «میرطاهر مظلومی»، «محمود پاک‌نیت»، «گوهر خیراندیش» و «شقایق فراهانی» از بازیگران این فلم سینمایی‌ هستند.

فیلم سینمایی دل شکسته

این فلم با اینکه محوری عاشورایی دارد اما روایتی از یک داستان معاصر و در مقیاس بسیار کوچک با مفهومی بسیار بلند را توصیف می کند. این فلم درباره دو دانشجویی است که به دستور یکی از اساتید دانشگاه قرار است به صورت مشترک پایان نامه هایشان (در مورد ترسیم جامعه آرمانی) را تحویل دهند اما تفاوت دو نگاه، چالش های بسیار عمیق و بزرگی را برایشان رقم می زند ...

فیلم سینمایی دل شکسته

استاد از آن ها می خواهد،دوستان خود را به یکدیگر معرفی کنند تا بیشتر با هم آشنا شوند. چرا که در نتیجه پایان نامه بسیار موثر است. در ادامه و پس از جنجال های فراوان امیرعلی و نفس به یکدیگر علاقه مند می شوند. اما پدر نفس، باورهای مذهبی امیر علی را قبول ندارد .

فیلم سینمایی دل شکسته

نقطه عطف اول فلم، تحویل پایان نامه مشترک آن دو با موضوع ترسیم یک جامعه آرمانی است که فلمنامه به بیان اعتقادات و باورهای هر کدام از آن دو می پردازد.

فیلم سینمایی دل شکسته

نقطه عطف دوم قصه، به ثمر رسیدن و بیان عشق میان امیر علی و نفس است که با جلسه خواستگاری و برخورد پدر نفس (مرحوم خسروشکیبایی) به اوج خود می رسد.

فیلم سینمایی دل شکسته

پدر نفس که اصلا با این ازدواج موافق نیست به تمسخر امیرعلی و حتی نحوه لباس پوشیدن او می پردازد. اما امیرعلی قدم پس نمی کشد ...

فیلم سینمایی دل شکسته

علی روئین‌تن، کارگردان این اثر درباره یکی از مهمترین سکانس‌های این فلم که خسرو شکیبایی ایفاگر آن بود؛ گفت: «یک سکانس بود که خسرو باید می‌گفت «برو با امام حسین بیا»، هر کاری کردیم سر تمرین‌های درخواستی این را نگفت و به من گفت بهم اعتماد کن سر فلمبرداری اصلی این دیالوگ را می‌گویم و من هم قبول کردم.

اما موقع فلمبرداری اصلی گفت من این دیالوگ را نمی گویم، برای این خاندان احترام قائلم و نمی توانم این حرف را بزنم. با اصرار زیاد دیالوگ را گفت. موقعی که کار مونتاژ فلم را انجام می دادیم، اصرار داشت سکانس را ببیند. اون روزها حالش بد می‌شد و مجبور می‌شدیم با برانکارد او را بیاوریم و وقتی این سکانس را دید به شدت گریه می کرد، بسیار صحنه غریبی بود.»

س غ/ح ح

نظر شما
ارسال نظر